Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera til baby (jaja, jeg ved det ~
Fra : David Rasmussen

Dato : 08-02-05 11:49

Spol venligst ned til Det Væsentlige hvis du har travlt.

Jeg ved godt at der hver uge spørges efter digitalkameraer, mens dels
har jeg nogle præciseringer i mine ønsker som gør at jeg ikke
nødvendigvis kan bruge de anbefalinger andre har fået, og dels svares
der ofte "svaret kommer et par gange om ugen i gruppen", hvilket betyder
"dette metasvar kommer et par gange om ugen i gruppen" :)

Anyway! (Det Væsentlige)

Jeg er lige blevet velsignet med en datter (den smukkeste i verden, hvis
nogen skulle være i tvivl), og det i sig selv gør pludselig at jeg må
have et digitalkamera selv om jeg hidtil har levet uden.

Jeg har tænkt lidt over de forskellige prisklasser og typer og er kommet
frem til noget i stil med:

Jeg har ikke brug for at supergodt, avanceret, professionelt kamera til
denne brug. Vi har et Olympus OM2 til de mere "seriøse" ting (vi er ikke
specielt seriøse omkring fotografering...). Derfor vil jeg nok
prioritere størrelse; det må ikke være kæmpestort, men skal være bare
lidt handy. Omvendt behøver det ikke være supersmåt. Samtidigt spiller
prisen også en rolle. Jeg tror SLR vil være overkill, point & shoot er
mere passende. Det skal bruger til at tage spontane billeder af
pludseligt opståede situationer.

Mine tanker:

1) Det helt billige:
Jeg kunne købe et til 170 hos cd-wow eller 299 på edbpriser eller
lignende. Men jeg ville nok hurtigt blive træt af for lav opløsning,
manglende optisk zoom, for dårlig optik, for langsom aktivering osv.

2) Det lidt halvdyre (relativt set):
Koster måske 2-3k eller derover (jeg ved godt at man kan få langt dyrere
og bedre kameraer). Men jeg ville hade og betale for features og
kvalitet som jeg trods alt alligevel ikke har brug for i denne sammenhæng.

3) Den gyldne middelvej:
Et kamera med lige netop de nødvendige features og kvalitet og ikke
mere. Jeg forestiller mig f.eks. at ca. 3 Mpixels er nok i denne
sammenhæng, og at en nødvendig (eller rar) feature er optisk zoom.
Samtidig vil jeg naturligvis gerne have så god optik som mulig til den
givne pris, og jo hurtigere kameraet opererer jo bedre (jeg ved godt at
det bliver svært at finde et "billigt" digitalkamera som ikke er langsomt).

Som I kan se er 3) mit fortrukne valg. Men hvor meget skal det koste? Er
der nogle features jeg har glemt at lægge vægt på? Kan I anbefale nogle
helt konkrete modeller? Jeg har ikke noget imod at købe over nettet i
udlandet f.eks.

Tak fordi du læste helt herned til!

/David

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 08-02-05 12:16

,"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigere kameraet opererer jo bedre (jeg ved godt at det bliver svært at
> finde et "billigt" digitalkamera som ikke er langsomt).

Tillykke med den lille . Gad vide hvor mange klameraer/videoer der
egentlig bliver købt på den konto.... ?

Når du kigger i den billigere ende, og helst ikke vil gå på kompromis med
kvaliteten kan jeg kun komme med et bud: Olympus C725 ! Det kan efterhånden
fåes til ca. 1700,-, og er efter min mening et genialt kamera til prisen.

/Ole

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-02-05 16:53

Er der ingen andre anbefalinger? Jeg synes at det er et meget svært
marked at finde rundt i. Det virker ikke som om der er entydige best
buys selv om man er ret klar over sine krav og prioriteter. Alle
anbefaler noget forskelligt og det er svært at se sammenligninger noget
sted.

/David

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 08-02-05 17:05

> [...]
> man er ret klar over sine krav og prioriteter. Alle anbefaler noget
> forskelligt og det er svært at se sammenligninger noget sted.

Da det ikke behøver at vær "super småt" tror jeg et Canon PowerShot A75 vil
være et rigtigt godt valg, Koster ca. 1.500
Mvh
Kenneth

Fra : Brian Lund

Dato : 08-02-05 20:21

> [...]
> lignende. Men jeg ville nok hurtigt blive træt af for lav opløsning,
> manglende optisk zoom, for dårlig optik, for langsom aktivering osv.

Så kan du ligeså godt tage billeder med din telefon; det er for elendigt til
at blive brugt til noget som helst...

> [...]
> der nogle features jeg har glemt at lægge vægt på? Kan I anbefale nogle
> helt konkrete modeller? Jeg har ikke noget imod at købe over nettet i

Tag et kig på Canon Powershot Axx eller A5xx serierne, optikken er meget
god, der er hhv 3 og 4x optisk zoom og masser af muligheder til billige
penge...
Dog er der et problem med ihvertfald Axx (har selv A75) - Det er lidt
langsomt til at fokusere, og i nogle tilfælde - hvis det er mørkt/dunkelt
vil det tage "meget længe" eller slet ikke finde fokuspunkt...
(I nogenlunde lysforhold vil det fokusere på 1~1½ sekund eller sådan noget)

Jeg har hørt at nogle af sony's kameraer skulle kunne fokusere på under ét
sekund, men jeg har hverken modelnavn eller nummer i hovedet...

Brian

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-02-05 22:04

David Rasmussen wrote:

> Som I kan se er 3) mit fortrukne valg. Men hvor meget skal det
> koste? Er der nogle features jeg har glemt at lægge vægt på? Kan I
> anbefale nogle helt konkrete modeller?

Det ser ud til at at du er i samme situation som jeg var for 2½ år
siden, så måske kan du bruge min historie til noget.

Jeg anskaffede selv et digitalkamera efter min datters ankomst til
verden. Det var et Canon S20, der tog glimrende billeder, men var en
halv evighed om at fokusere. Det var et væsentligt handicap.

Da det døde tog jeg nogen måneder med et Kyocera SL400R. Det var 15mm
tykt. Dårligere billeder, bedre fokuseringstid (omend stadig
middelmådigt, relativt til de nuværende kameraer). Noget der var rigtig
godt var udformningen, der gjorde at man kunne kigge ned på kameraets
skærm, mens man tog billeder fremad. Børnebilleder skal helst tages i
børnehøjde og når vi snakker babystørrelse, er det ret tæt på gulvet.
Med et almindeligt kamera skal man nærmest ned på maven for at følge
med på skærmen.

Nuvel, Kyoceraen døde og havde forøvrigt et par svagheder, så jeg
skiftede til Sony DCS T1, som jeg har nu. T1 er 22mm (eller deromkring)
tykt og kan fint være i en bukselomme. Det er lækkert på mange måder:
Det fokuserer på 1/4 sekund, hvis der er lys nok. Ved svag belysning
tager det længere tid. Det tager glimrende filmklip i 640x480 pixels,
30fps. Gode billeder ved ordentlig belysning, 5MP, 3x optisk zoom,
glimrende macro.

Jeg har været glad for den gode kvalitet ved filmklip. Specielt når vi
snakker børn er levende billeder bedre til nogen situationer. Jeg har
ikke følt mig begrænset af de 6 minutter, mit kamera kan optage af
gangen.

Canons Ixus 40 minder meget om T1 og ville nok være mit valg, hvis jeg
skulle købe i dag. Men jeg har også som betingelse at kameraet skal
kunne være i en bukselomme.

Det helt store problem er svag belysning. Billederne bliver ringe og
der kommer røde øjne ved blitz. Det er generelt for de helt små
kameraer og er noget af en pris at betale. Du skriver så også at
kameraet ikke behøver at være superlille, så jeg vil nok umiddelbart
pege på Canons Axx eller A5xx serie, som Brian også gør.

Tre billeder, der demonstrerer kombinationen af T1 og dårlig belysning:
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-12/20041227_1752_SigurdGaavogn.html
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-12/20041202_1539_FridaNormanBog.html
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-11/20041115_1843_2_SofaChokolade.html
(der skal muligvis forsøges et par gange - netforbindelsen til serveren
hoster lidt)

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 08-02-05 21:51

Enig i Powershot-serien, og også i A75 (der, som nævnt, er den billigste).
Handy, nemt at bruge, og med en generelt rigtig god billedkvalitet til
prisen.
Ixus-serien kunne også være en mulighed, men A75 (og 85, 95 og hvad de nu
hedder), har lidt mere zoom og flere muligheder for manuelle indstillinger.
Tjek f.ex. www.kamerahuset.dk for priser.
Venlig hilsen -og tillykke med guldklumpen.
Henrik L.