Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skubbe- eller dreje-zoom?
Fra : Steen Suder

Dato : 08-02-05 11:12

Jeg har kig på en 70/80-200 f/2,8 zoom til mit DSLR.

Et bud kunne være denne:
<http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80389&item=3872493072&rd=1&ssPageName=WDVW>

Som det ses er den af skubbe/skyde-typen.
Det foresvæver mig at det ikke var så godt... eller hvordan var det nu
det var? Kan nogen fortælle hvad der er godt og skidt i denne
sammenhæng og hvorfor?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 13:16

[snip]

<http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80389&item=3872493072
&rd=1&ssPageName=WDVW>

Hej Sten.
Læg mærke til at han skriver at sælger kun sender til Tyskland. Til tider
kan de overtales til at sende til DK, men ikke altid. Endvidere benytter
sælger ikke PayPal. Alt efter hvilken bank du har, kan det godt koste et par
hundrede at lave overførsel til tysk konto.

> Som det ses er den af skubbe/skyde-typen.
> Det foresvæver mig at det ikke var så godt... eller hvordan var det nu
> det var? Kan nogen fortælle hvad der er godt og skidt i denne
> sammenhæng og hvorfor?

Da jeg anskaffede min push-pull (ligesom den du har set på auktion),
overvejede jeg også den lidt yngre model med 2 ringe. Læs evt. Ken Rockwells
gennemgang af Nikon 80-200/2.8: http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Jeg fandt et par omtaler i forums, hvor folk nævnte, at det til tider kunne
være en fordel med push-pull, hvis man ikke bruger stativ. Da skal man ikke
flytte hånden mellem zoom- og fokusringen. De er nærmest ens optisk opbygget
, og får samme rating på Photodo:
http://www.photodo.com/prod/lens/nikkor.shtml#Nikkor

Da økonomien for mig ikke kunne bære den nye VR optik, vurderede jeg, at jeg
lige så godt kunne anskaffe push-pull versionen, og det har jeg ikke
fortrudt. Den tegner temmeligt skarp.
Der er noget kritik af, at den gamle version skulle have langsomt fokus. Om
den er hurtigere end versionen med 2 ringe ved jeg ikke, men jeg er ikke
utilfreds med hastigheden. Jeg har nu heller ikke haft for vane at
fotografere jagerfly endnu...

Du skal være velkommen til at prøve min inden du køber. Hvor bor du?

MH. Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-05 14:49

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kig på en 70/80-200 f/2,8 zoom til mit DSLR.
>
> Et bud kunne være denne:

<http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80389&item=3872493072
&rd=1&ssPageName=WDVW>

Optisk skulle den sidste model være på højde med den nye drejezoom. Største
forskel er det mekaniske og den manglende stativholder. Så til optagelser
med stativ er drejezoomen langt at foretrække. Den er nok også hurtigere og
mere præcis i AF, men det er ikke USM.
Jeg fik selv en dreje udgave på ebay. Jeg gav ?700 for den, men den var også
kun 1½ måned gammel med fortsat garanti. Normalt koster de 4-700 alt efter
stand og alder.
Husk at træk zoomen kan være 4-5 år gammel og måske godt slidt. Jeg synes at
startprisen er i den høje ende.

Prisen for en bankoverførsel er normalt omkring de 50- og min sælger sendte
også kun indenfor Tyskland! Spørg sælger.
Gert

Fra : Anders F

Dato : 08-02-05 20:44

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
> Det foresvæver mig at det ikke var så godt... eller hvordan var det nu
> det var? Kan nogen fortælle hvad der er godt og skidt i denne

Jeg kan bare ikke lide "udtrækszooms". For det første har de en grim tendens
til at sige "klank" når man går med dem om halsen (og ikke allerede er på
max tele). Derudover er det imho. pænt irriterende når de bliver gamle og
lettere ujævne i trækket: Så kan det være svært lige at ramme den brændvidde
man lyster... Men der er naturligvis grænser for hvor meget mere jeg vil
give for drejezoomen.

Sidst jeg havde behov, bestemte jeg mig efter utallige læste tests for at
købe en 70-200 Sigma, primært pga. HSM'en. Det blev aldrig til noget, og jeg
tror min nye tele bliver Sigma 100-300/4 - når jeg engang finder den
billigt. Inderst inde håber jeg naturligvis på, at der kommer et Nikon dSLR
med VR i huset... Men desværre profitmaksimerer Nikon nok og vil hellere
sælge dyre VR objektiver (øv, øv - må Canon tæske dem på bedre tanker .

Mvh.
Anders