Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensning af negativer?
Fra : Rasmus O.

Dato : 06-02-05 12:51

Hej NG,
Hvordan renser jeg nemmest (og bedst!) mine gamle negativer
for støv og enkelte fedtfingre" inden de skal igennem scanneren?

Mvh
Rasmus O.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-02-05 13:03

Rasmus O. wrote:
> [...]
> Hvordan renser jeg nemmest (og bedst!) mine gamle negativer
> for støv og enkelte fedtfingre" inden de skal igennem scanneren?

Støv: Øresprøjte fra apoteket er billigst. Komprimeret luft fra
fotohandleren dyrest.

Fedtefingre: Den er værre. En speciel klud kan klare de lette tilfælde.
År tilbage var Hvide Lam køkkenruller velegnede til at aftørre just
skyllede negativer, men om de fortsat er det, aner jeg ikke.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 06-02-05 12:43

> År tilbage var Hvide Lam køkkenruller velegnede til at aftørre just
> skyllede negativer, men om de fortsat er det, aner jeg ikke.

Jeg tror du husker eller formulerer dig forkert, da der ikke er noget i
denne verden der er mere sart end en våd emulsion.
Man må aldrig røre negativerne før de er tørret helt op.
Jeg har nogle gange fjernet "fingre" med et rent viskestykke, men gnid
forsigtigt !

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-02-05 13:50

Langgaard Bærbar wrote:

> [...]
> Man må aldrig røre negativerne før de er tørret helt op.
> Jeg har nogle gange fjernet "fingre" med et rent viskestykke, men gnid

Der er absolut intet forkert her, måske med den undtagelse, at jeg
skulle have skrevet "forsigtig". Vi var mange, der "strøg vandet af" med
omtalte.
Men jeg troede heller ikke på det, da jeg hørte det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-02-05 13:48

Ole Larsen wrote:

> Fedtefingre: Den er værre.

Tja... når man i grafiske virksomhedder scanner dias og negativer på
store proff. tromlescannere, så bliver de spændt op med en dråbe
olie imellem dias/negativ og tromlen, det forhindrer newtonringe,
efter scanning rengøres dias/negativ med renset benzin.

Og jeg vil tro, at renset benzin også kan bruges til at fjerne
fedtfingre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus O.

Dato : 06-02-05 18:11

Mange tak for alle gode svar, jeg prøver forsigtigt med et meget blødt
viskestykke...

MVH
Rasmus O.