Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Natbilleder
Fra : John Nissen

Dato : 04-02-05 16:25

Hej!

I morges tog jeg nogle, som jeg gerne vil have et par gode råd til at
forbedre.

http://www.john-nissen.dk/fotoex/CRW_1483.jpg
http://www.john-nissen.dk/fotoex/CRW_1484.jpg
http://www.john-nissen.dk/fotoex/CRW_1485.jpg
http://www.john-nissen.dk/fotoex/CRW_1486.jpg

Billederne er i ret høj kvalitet, så derfor er filstørrelsen også derefter.

Første billede synes jeg ser o.k. ud, mens resten nogle underlige ringe, som
jeg vil tro skyldes noget af lyset på maskinen. Sidste billede er uskarpt
fordi godstoget er begyndt at køre.

Kan man gøre noget for at undgå disse "ringe" en anden gang?

Andre gode råd?

Det skal afslutningsvis siges at jeg hidtil ikke har gjort synderligt meget
i natfotografering!

På forhånd tak!

Fra : Reidar Solberg

Dato : 04-02-05 16:56

> Billederne er i ret høj kvalitet, så derfor er filstørrelsen også
> derefter.

Du bør legge ut bilder i mindre format. Selv med hurtig bredbånd går dette
tregt - og bildene blir for store på skjermen.

Mvh
Reidar

Fra : John Nissen

Dato : 04-02-05 17:44

> Du bør legge ut bilder i mindre format. Selv med hurtig bredbånd går dette
> tregt - og bildene blir for store på skjermen.

Nu har jeg lagt billederne ud i et mindre format. De fylder nu ca. 200 KB
pr. stk.

John

Fra : Brizz

Dato : 04-02-05 23:06

> Du bør legge ut bilder i mindre format. Selv med hurtig bredbånd går dette
> tregt - og bildene blir for store på skjermen.

tja på¨min 21" skærm og 10Mbit forbindelse går det da fint og fylder kun
et hjørne af skærmen...

Kan godt lide billederne men har ingen råd til hvordan du ændre dem.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 00:01

>10Mbit forbindelse går det da fint.
Blæremos.

Har kun en 2Mbit.

Kim Michael Larsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-05 08:43

In article <4203fe9a$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kim Michael Larsen wrote:
> Blæremos.
>
> Har kun en 2Mbit.

Jeg sidder da på en 100Mbit forbindelse (ihverfald helt hen til
routeren).

Fra : Casper

Dato : 04-02-05 17:11

On Fri, 4 Feb 2005 16:25:26 +0100, "John Nissen"
<john_nissen@my1101tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>http://www.john-nissen.dk/fotoex/CRW_1486.jpg
>
>Billederne er i ret høj kvalitet, så derfor er filstørrelsen også derefter.

Jeg gav op på billede 2 selvom jeg sidder på en temmelig stor linie.
Vil du ikke skalere dem lidt ned, så det er muligt at hente dem i
rimelig tid??

Casper

Fra : Jan \(bærbar\)

Dato : 07-02-05 14:00

Det er da gode og dejlige billeder, du kunne måske justere farvetemp lidt,
de er lige varme nok. Det bliver nævnt at du kunne bruge en længere
lukkertid for at få et sort dynamisk område i himlen, det er en god idé men
da du tilsyneladende også vil have skarpe tog, må du tage to (eller flere)
billeder fra samme position (f.eks. via et stativ) et med en langsom
lukkertid hvor du får en masse farve med, og et med en hurtig (når toget
kommer) med toget. Du kan siden i photoshop maske de to billeder sammen så
du får himlen fra det ene og toget fra det andet.

Fra : Jack L.

Dato : 04-02-05 17:25

John Nissen wrote:
> Hej!
>
> I morges tog jeg nogle, som jeg gerne vil have et par gode råd til at
> [...]

John, det går for langsomt. Du må gøre billederne mindre.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : Michael Bothager

Dato : 04-02-05 18:39

John Nissen wrote:
> [...]
>
> Andre gode råd?
>
> Det skal afslutningsvis siges at jeg hidtil ikke har gjort synderligt meget

Hejsa

Rent kompositorisk syntes jeg ikke de er interessante, men jeg har lidt
bemærkninger til teknikken.

Min helt personlige smag er at natbilleder skal vise at det er mørkt,
med "søer" af lys der viser de forskellige dele af billedet man vil have
opmærksomheden på.

På dine billeder syntes jeg du har eksponeret for længe, eller lysnet
dem for meget i efterbehandling. Mit forelag er at du prøver at
undereskponere dem noget mere, og få meget gerne mere bevægelse i
togene, alle dele i billedet behøves ikke at stå knivskarpt.

Jeg syntes også at du skal øge farvetemperaturen, så den varme glød fra
lygterne bliver mere fremherskende. Selv ville jeg have sat den på
6500K, da det minder mere om dias-film, men prøv at eksperimentere dig frem.

Det vigtigste er at du får natte-stemningen med ind i billedet. På
vanten og ud og prøv igen

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Christian Cederberg

Dato : 04-02-05 18:56

On Fri, 4 Feb 2005 16:25:26 +0100, "John Nissen"
<john_nissen@my1101tdcadsl.dk> wrote:

>Kan man gøre noget for at undgå disse "ringe" en anden gang?

"Ringene" er lens flare. Brug kortere lukkertid og en modlysblænde.

>Andre gode råd?

Kortere lukkertid. Som tommelfingerregel bruger jeg altid (på 100 ASA)
f/5.6 10 sek og f/5.6 15 sek til togfoto om natten afhængigt af
antallet af lamper etc.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/
The steam locomotive teaches us that there's a viable alternative
to the hideous consequences of basing national economies on road transportation.
Colin Garratt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-05 19:15

In article <42039438$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, John Nissen wrote:
> Kan man gøre noget for at undgå disse "ringe" en anden gang?

Ringene er lens flare. Noget der engang var på mode at sætte på alle billeder
i Photoshop :)

For at undgå det, så er der nogle muligheder:
- Modlysblænde (virker ikke her da lyskilden er i billedet)
- Pil det billige ikke-coatede UV filter af, eller køb et bedre
(Hvis du har filter på)
- Køb et bedre objektiv. Sådanne håndterer som regel flare noget bedre.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-02-05 19:28

John Nissen wrote:
> Hej!
>
> I morges tog jeg nogle, som jeg gerne vil have et par gode råd til at
> forbedre.

> Andre gode råd?

I modsætning til andre mener jeg du bør eksponere længere. Nattehimlen
er ofte særdeles smuk, spændende og med helt særlige farver, du går glip
af ved den korte eksponering. Hvordan du så vil håndtere højlysene, er
en anden sag.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Per O.

Dato : 04-02-05 22:58

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg vil tro skyldes noget af lyset på maskinen. Sidste billede er
> uskarpt fordi godstoget er begyndt at køre.

Jeg mangler EXIF dataen fra billederne. Det er noget nemmere at hjælpe, når
man kan se EXIF data. Og så i lidt mindre størrelse please.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : emj

Dato : 05-02-05 00:01

On Fri, 4 Feb 2005 22:57:32 +0100, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Jeg mangler EXIF dataen fra billederne. Det er noget nemmere at hjælpe, når
>man kan se EXIF data. Og så i lidt mindre størrelse please.

Der er da EXIFdata i hans billeder.
Hilsen emj

Fra : Per O.

Dato : 05-02-05 03:23

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da EXIFdata i hans billeder.
> Hilsen emj

Du har ret! Jeg skulle lige gemme billedet på HD først, så kunne jeg se det.
Men der er ikke mange oplysninger med i den exif? Det undrer mig en smule..

Per O.

Fra : emj

Dato : 05-02-05 05:16

On Sat, 5 Feb 2005 03:23:04 +0100, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>Du har ret! Jeg skulle lige gemme billedet på HD først, så kunne jeg se det.
>Men der er ikke mange oplysninger med i den exif? Det undrer mig en smule..

Mon ikke, du skal have et kursus i at se Exif. For mig at se, mangler
der ikke nogen oplysninger.
Hilsen emj

Fra : Per O.

Dato : 05-02-05 09:29

> Mon ikke, du skal have et kursus i at se Exif. For mig at se, mangler
> der ikke nogen oplysninger.
> Hilsen emj

Mit 20D giver da mange flere oplysninger en dem jeg kan finde i de billeder
der er henvist til. Kan det passe at 300D er så meget 'ringere' ? Jeg skrev
jo ikke at der manglede væsentlige oplysninger, men bare at der ikke var så
mange! Måske skulle du have et kursus i at læse hvad jeg egentlig skriver

Per O.

Fra : John Nissen

Dato : 05-02-05 12:08

> [...]
> Jeg skrev jo ikke at der manglede væsentlige oplysninger, men bare at der
> ikke var så mange! Måske skulle du have et kursus i at læse hvad jeg

De EXIF-informationer der er i mine billeder er dem som EOS 300D giver. Der
mangler ikke noget. Jeg ved ikke hvilke oplysninger ellers kunne være
nyttige. Oplysninger som lukkerhastighed, blændeåbning, og ISO-hastighed er
vel det man har brug for?

John

Fra : Per O.

Dato : 05-02-05 14:36

> [...]
> nyttige. Oplysninger som lukkerhastighed, blændeåbning, og ISO-hastighed

Jamen helt enig, men jeg er bare vandt til at der er flere informationer at
tage af i såvel mit 20D som i mit gamle Canon G2.

Per O.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 05-02-05 17:03

"Per O." <digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen helt enig, men jeg er bare vandt til at der er flere informationer
> at tage af i såvel mit 20D som i mit gamle Canon G2.
>
> Per O.

Hej Per O.
Lad os lige få at vide, hvilke yderligere oplysninger du er vant til at få.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan \(bærbar\)

Dato : 07-02-05 13:55

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ISO-hastighed

> Hej Per O.
> Lad os lige få at vide, hvilke yderligere oplysninger du er vant til at

Per kunne f.eks. få oplysninger om hvilke fokuspunkter der var brugt,
afstanden fra objektiv til motiv, zoom faktor og objektiv info i mm, flash
og om ETTL eller ETTL II...

Det lyder som om du tvivler på ham Jørgen - det behøver du da ikke....

Fra : Richard

Dato : 04-02-05 23:44

John Nissen wrote:

> I morges tog jeg nogle, som jeg gerne vil have et par gode råd til at
> forbedre.

Det kommer jo meget an på, hvad du er ude efter at vise med billederne...

> Første billede synes jeg ser o.k. ud, mens resten nogle underlige ringe, som
> jeg vil tro skyldes noget af lyset på maskinen. Sidste billede er uskarpt
> fordi godstoget er begyndt at køre.

....personligt synes jeg ikke, at det første billede er særlig spændende,
hverken som dag eller natbillede.

De øvrige tre kunne du prøve at skære den nederste ~1/5 - 1/4 af. På den
måde slipper du af med den lyse forgrund og forstærker derved
nateffekten. Samtidig får du "længere linier" i billedet og på den måde
bedre perspektiv IMHO;

> Det skal afslutningsvis siges at jeg hidtil ikke har gjort synderligt meget
> i natfotografering!

Nej, men jeg kan godt forstå, du er fascineret af natfotografering. Selv
er jeg mest til natmotiver med få lyskilder og undereksponerer gerne for
at få en helt sort nathimmel, selv om det egentlig er unaturligt.
Alternativt skumringsbilleder, hvis himlen rummer interessante farver,
lys eller skygge.

Men prøv dig frem og leg med motiv- og eksponeringsmulighederne, det er
det vigtigste

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK