Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Rimelig fotohandel?
Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 23:40

Det ser ut til at gruppen mangler info om kjøp av fotoutstyr i Norge.
Danskere kan handle momsfritt i Norge så lenge Norge ikke er EU-medlem. For
å gjøre det spør man efter skemaet "Utførsel av varer som person bosatt i
utlandet (...)", som seriøse forhandlere har kopi av. Dette leveres på
tollkontoret i underetasjen på Gardermoen flyplass (Oslo) hvor pass
fremvises og dokumentet stemples. Efterpå er det bare å sende det til
butikken hvor kjøpet er gjort - og de sender deg pengene umiddelbart.

Jeg kjøpte mitt Canon EOS 20D på Fotovideo i Oslo. Der koster det i
skrivende nu norske kr. 12.690. Fratrukket moms blir det kr 10.152 kroner,
fremdeles norske kr. Dette må regnes om til DKR, ifølge bgbank.dk er
omregningsfaktoren 91,12 idag, du må altså betale 9250,50 DKR for kameraet.
Til orientering bor jeg i Portugal, ikke i Danmark, men min svigermor bor i
Odense.

Fotovideo anbefales. De ansatte vet noe om foto og utvalget er godt. En
fordel ved kjøp i Norge er avstanden; om du må tilbake til salgsstedet for å
få garanti/service etc. er reisen overkommelig. En annen sak er at norsk
kjøpslov gir deg rettigheter som ligner de danske.

Du finner Fotovideo på www.fotovideo.no
Det er en rekke andre tilbydere av fotoutstyr. Noen er billigere enn
Fotovideo. Selv har jeg handlet endel på www.komplett.no som også tilbyr
momsfritak for utlendinger. De sender skjemaet til deg i posten efterat du
har betalt. Ulempen her er at du trenger en postadresse i Norge som de kan
sende til.
Tollskemaet ligger på www.toll.no, men søketjenesten deres er ute av drift,
så jeg fant ikke skjemaet idag. Jeg har downloadet det, og kan sende det ved
forespørsel.

Vennlig hilsen Arnt Jensvoll, glad amatør i sydlige egne

Fra : michael bs

Dato : 04-02-05 11:50

"Arnt Jensvoll" <info[krøllalfa]jensvoll.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omregningsfaktoren 91,12 idag, du må altså betale 9250,50 DKR for
> kameraet. Til orientering bor jeg i Portugal, ikke i Danmark, men min

Man skal vel betale dansk moms ved indførelse i DK?

mvh Michael

Fra : Jesper

Dato : 04-02-05 13:53

michael bs wrote:

> Man skal vel betale dansk moms ved indførelse i DK?

Ja

Fra : michael bs

Dato : 04-02-05 15:55

"Jesper" <no@noway.no> skrev i en meddelelse

> Ja

men opretteren af denne tråd skriver:
> Det ser ut til at gruppen mangler info om kjøp av fotoutstyr i Norge.
> Danskere kan handle momsfritt i Norge så lenge Norge ikke er EU-medlem.

og han anviser hvordan. Iflg ham, skal man aflevere dokumenter i Oslo
lufthavn. Det må jo så betyde, at man ikke kan købe momsfrit over nettet,
men skal fysisk være til stede. Ikke særligt interessant så.

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 23:18

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:42038cc6$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> lufthavn. Det må jo så betyde, at man ikke kan købe momsfrit over nettet,
> men skal fysisk være til stede. Ikke særligt interessant så.

Selvfølgelig skal der betales moms ved innførsel til Danmark, men jeg har i
flere tråder i denne gruppe kunnet lese en viss interesse for hvordan dette
kan unngås. En måte å gjøre dette på er å kjøpe billigste billett til Oslo,
handle utstyret, pakke det ut av originalemballasjen og bære det gjennom
tollen på Kastrup med en sikker mine. Det er ikke lov, men det er attraktivt
for den som sliter med en mager pung.
Det er flere steder å få det nødvendige stempel, personlig kjenner jeg bare
til tollkontoret på Gardermoen. Dette kan sikkert tidligere nevnte
forhandlere opplyse om.

Å handle momsfritt via nettet er neppe interessant eftersom norsk moms er
tilsvarende den danske, 25 prosent, og prisnivået skal ikke være vesentlig
forskjellig, men jeg går ut fra at det er mulig å gjøre det.

God helg, hilsen Arnt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-05 08:47

In article <4204130f$0$8832$a729d347@news.telepac.pt>, Arnt Jensvoll wrote:
> [...]
> tollen på Kastrup med en sikker mine. Det er ikke lov, men det er attraktivt

Det er stadig ikke lovligt at opfordre til ulovligheder.
Hvis du vil diskutere noget sådant, så hold det til e-mail.