Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Foto] Test af Sigma 100-300 f/4 + Tamron ~
Fra : KNL DtP

Dato : 03-02-05 23:34

Hej.

Modtog lige en Tamron 1.4x teleconverter, som jeg havde erhvervet til en
billig penge på dba.dk

Var ude og teste ovenstående kombination i det fine vejr - fast monteres på en
monopod. Den samlede brændevidde kommer nemlig op på 420 mm (672 mm når med
medregner cropfaktoren).

Resultatet af eftermiddagens tur på havnen (cirka et 85% crop):
http://knl-dtp.dk/temp/CRW_3994---Maage-paa-lygtepael.jpg

1/500 sec. | f/11 (to trins nedblænding) | 200 ISO | RAW

Ud fra mine billeder, synes jeg det er tydeligt hvor meget man vinder med en
teleconverter - fremfor at beskære eller upsample. Nok taber man en smule i
kontrast, skarphed og opløsning - men hvis optikken ellers er i den go'e ende,
så vinder man tilpas flere detaljer, at det er en glimrende (og billig)
løsning. Selv skud på fuld blændeåbning (f/4 som bliver til f/5.6) er
overraskende skarpe og detaljerede.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-02-05 13:03

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så vinder man tilpas flere detaljer, at det er en glimrende (og billig)
> løsning. Selv skud på fuld blændeåbning (f/4 som bliver til f/5.6) er

Hej Kristian

Der er da et utroligt skarpt billede. I hvert fald i mine øjne. Hvor langt
var der ca hen til fuglen? Når jeg får mit D70 har jeg selv overvejet at
investere i en teleconverter, men er lidt i tvivl om hvorvidt man kan bruge
det til alle tele-objektiver. Jeg er helt klar over at det går ud over
lysstyrken. Jeg har allerede købt en brugt Nikkor 70-300 mm F 4-5.6 G men
mener at have læst at jeg ikke kan bruge dette objektiv sammen med en
konverter. Har jeg ret i det?
Skal det for øvrigt være en konverter der er specielt beregnet til det
enkelte objektiv, eller kan man f. eks. bruge en Nikkor på et Sigma objektiv
eller omvendt?
--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-02-05 13:17

> Skal det for øvrigt være en konverter der er specielt beregnet til det
> enkelte objektiv, eller kan man f. eks. bruge en Nikkor på et Sigma
objektiv
> eller omvendt?

For nu at tage et Canon syn på det, så kan man se her
http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=BrochuresAct&fcategoryid=154&modelid=7462,
hvilke objektiver 1.4x og 2x TC er designet til. Så med et Nikkor objektiv
må du så finde en tilsvarende liste.
Måske kan du fysisk kombinere andre TC'er, men en Tamron er ikke designet
til en Nikkor, så det er trial and error.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : EH-Fniller

Dato : 04-02-05 13:35

Hans Kruse wrote:

> [...]
> Måske kan du fysisk kombinere andre TC'er, men en Tamron er ikke designet
> til en Nikkor, så det er trial and error.

hhmm
Try & Fail.

EH

Fra : KNL DtP

Dato : 04-02-05 16:12

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da et utroligt skarpt billede.

Jeg har også glædeligt overrasket over kvaliteten.

> Hvor langt var der ca hen til fuglen?

Tja, jeg bevægede mig tættere og tættere på kræet, så den til sidst fyldte
omtrendt det meste af søgeren. Det har vel været en 7-8 meter til lygtepælen
og så ellers 4 meter opad, eller så'n.

> Når jeg får mit D70 har jeg selv overvejet at
> investere i en teleconverter, men er lidt i tvivl om hvorvidt man kan bruge
> det til alle tele-objektiver.

Nogle teleconvertere skulle rage lidt fremad med glasset, og man derfor ikke
anvenes på alle type objektiver:
http://www.parkcameras.com/pictures/canon/lenses/ef_2x_II_teleconverter.jpg

> Jeg har allerede købt en brugt Nikkor 70-300 mm F 4-5.6 G men
> mener at have læst at jeg ikke kan bruge dette objektiv sammen med en
> konverter. Har jeg ret i det?

Nu kender jeg ikke objektivet, men såfremt du sætter en teleconverter mellem
objektiv og kamera, mister du sandsynligvis AF, da lysstyrken faldet til
f/8.0. En sådan lysstyrke vil også kræve en del lys, da den ekstra brændevidde
vil kræve en hurtigere lukkertid, for at sikre skarpe billeder.

> Skal det for øvrigt være en konverter der er specielt beregnet til det
> enkelte objektiv, eller kan man f. eks. bruge en Nikkor på et Sigma objektiv
> eller omvendt?

Sålænge der ikke er en fysisk uoverensstemmelse (f.eks. med fremdragende glas
i converteren), så skulle du fint kunne kombinere forskellige mærker. Jeg
kører som nævnt med et Canon EOS 10D, Sigma 100-300 optik og Tamron 1.4
teleconverter.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk