Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 28-300mm/3.5-5.6L IS
Fra : Claria

Dato : 03-02-05 08:34

Hej NG

Er der nogen her i denne NG som har eller har prøvet et objektiv.
Jeg har nemlig set mig varm på dette.

Mit valg står i mellem 17-40mm/4L + 70-200mm/2.8L IS
eller 28-300mm/3.5-5.6L IS.
Prisen er den samme for disse 2 opsæt.

Så nu ville jeg gerne vide jeres mening om denne 28-300mm.

Jeg læst hvad der skrives om 28-300mm på nettet.

Mvh
Claudia

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-05 09:58

"Claria" <paradis.dk@claria> wrote in message
> [...]
> Prisen er den samme for disse 2 opsæt.
>
> Så nu ville jeg gerne vide jeres mening om denne 28-300mm.
>
> Jeg læst hvad der skrives om 28-300mm på nettet.

Har du læst denne
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-28-300.shtml?

Nu er der jo ingen baggrund fra dig omkring dine overvejelser mellem disse,
så det er lidt svært at kommentere andet end temmelig generelt.
Hvis du f.eks. har en 20D (eller 300D) og ønsker området fra 17-300mm dækket
(hvad du jo netop ikke gør med 28-300mm'eren), så kan du få det dækket med
17-85mm+70-300mm IS. Men der er jo 2 blændetrin i forskel mellem 70-200mm
f/2.8 og 28-300 og 70-300! Har det ikke en betydning for dig? Hvis ikke kan
du få en 70-200mm f/4 til næsten en tredjedel af f/2.8 IS versionen og med
samme optiske performance. Hvis endelig den nederste del af området er det
vigtigste, så er der jo 24-70mm f/2.8, som er et aldeles fremragende
objektiv (dog noget tung og stor). Endelig har du jo et hul mellem 40 og 70
mm i den første kombination, hvordan kan du leve med det? Eller har du andre
objektiver, som ikke er nævnt?

Jeg synes ovenstående valg er lidt som at sammenligne æbler og bananer,
sorry.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Claria

Dato : 03-02-05 11:36

> [...]
> Prisen er den samme for disse 2 opsæt.
>
> Så nu ville jeg gerne vide jeres mening om denne 28-300mm.
>
> Jeg læst hvad der skrives om 28-300mm på nettet.

Jeg har glemt at skrive følgende, jeg skal bruge denne opsætning i
forbindelse med EOS 5 og EOS 10D, jeg har ikke nogen tanker om at opgradere
til EOS 20D eller EOS 1D M II i næremste fremtid.

Desuden er området mellem 40mm og 70mm dækket ind på anden vis.
Grunden til at jeg ser på IS objektiver er den at jeg kan godt få brugfor
IS'en og den lysstærkhed som dette giver.

Mvh
Claudia

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-02-05 12:05

Claria wrote:
> IS'en og den lysstærkhed som dette giver.

IS giver ikke lysstærkhed.. Det gør kun stor blænde.. og IS gør ikke
store blænder overflødige.

28-300L er langsomt (f3.5-5.6), har push-pull zoom, vejer 1.7kg og folk snakker
om CA og manglende skarphed når man bruger den korte ende..
samtidlig er det temmeligt dyrt.
Jeg ville personligt holde mig fra det, med mindre man absolut vil
have et objektiv der kan alt (næsten) i dagslys.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-05 12:55

> Jeg har glemt at skrive følgende, jeg skal bruge denne opsætning i
> forbindelse med EOS 5 og EOS 10D, jeg har ikke nogen tanker om at
opgradere
> til EOS 20D eller EOS 1D M II i næremste fremtid.

Så er du jo nok også klar over at 20D understøtter EF-S, men det gør 1D mk
II ikke.

> Desuden er området mellem 40mm og 70mm dækket ind på anden vis.
> Grunden til at jeg ser på IS objektiver er den at jeg kan godt få brugfor
> IS'en og den lysstærkhed som dette giver.

Hvis du læser det link, jeg gav til dig, vil du nok have et klart billede
af nytteværdien. Hvis jeg var dig ville jeg ikke købe det, du bliver træt af
at slæbe rundt på det store objektiv med mindre det bliver et led i din vægt
træning
Som sagt, hvis dit behov er dækket fra 28mm, så køb dog en 24-70mm f/2,8,
som er både lysstærk og fantastisk god optisk og 70-200mm f/2.8 IS og en
1.4x II TC så har hele vejen (næsten) til 300mm i kvalitetsglas og lysstærkt
og med IS, hvor du har brug for det.

--
Kind Regards,
Hans Kruse