Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon eller Canon
Fra : Newbie

Dato : 02-02-05 22:03

Hej

Nogen forslag til hvad jeg skal vælge Nikon D70 eller Canon 20D
Regner med at købe den i USA, der er jo ikke ret stor prisforskel.

mvh
peg

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-02-05 22:10

> Nogen forslag til hvad jeg skal vælge Nikon D70 eller Canon 20D
> Regner med at købe den i USA, der er jo ikke ret stor prisforskel.

Se på begge og tag så den, der ser pænest ud.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-02-05 00:27

> Se på begge og tag så den, der ser pænest ud.

Der er jeg stærkt uening. Canon EOS 20D er meget nyere end D70 og har et
større udvalg af objektiver i Canon Regi, det er jo altid sigma og tamron
osv. Canon er desuden et mere finesse præget kamera og har nogle flere
indstillignsmuligheder (i hvert fald hvad jeg har kunne læse mig til). Men
da jeg selv er Nikon mand vil jeg jo råde dig til Nikon, på grund af det
lækre finish (jeg syntes ikke Canon har været heldig med designet, hverken
på 20D eller 300D de er underlige at holde på), og fordi jeg kan meget bedre
lide Nikons Image processing Unit i kameraet,. jeg syntes det giver mere
rolige og naturlige farver, Canon er lidt ovre i noget velvia i deres farver
syntes jeg, men jeg har ikke set så forfærdeligt mange billeder fra Canon
kameraer.

Mvh
Simon

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 10:20

> lækre finish (jeg syntes ikke Canon har været heldig med designet, hverken
> på 20D eller 300D de er underlige at holde på), og fordi jeg kan meget
> [...]

Enig. Hvis du som jeg har ret store hænder, er 20D meget akavet at holde på.
I højre side hvor udløserknappen sidder, er der ligesom en meget skarp
vinkel som gør at jeg i hvert fald ikke kan holde på det i særlig lang tid
ad gangen, før jeg får "krampe" i hånden

Nikon D70 er derimod utrolig lækker at holde på. 20D er ellers et rigtig
lækker kamera rent spec mæssigt, og overgår nok D70 på de fleste tekniske
områder.

Og hvad angår Hans's råd.... Well... Når vi snakker en investering på mange
tusine kroner, i noget isenkram der skal være funktionsdygtig, anser jeg
"flot design" for en underordnet detalje. "Lortet" skal virke og være
praktisk, så op i røven med hvordan det ser ud - stort set

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-05 10:46

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> anser jeg "flot design" for en underordnet detalje. "Lortet" skal
> virke og være praktisk, så op i røven med hvordan det ser ud - stort

Det er en totaloplevelse at benytte et kamera. Problemet er at man tror at
der er en verden til forskel på de forskellige mærker målt på objektive
kvalitetsparametre. Det er min påstand at det ikke er tilfældet.
Det er derfor mærkeluderne kan komme så frygteligt op at toppes. Det lader
sig nemlig ikke afgøre hvad der er bedst udover nogle små marginaler (der
som regle taler til fordel for nyeste model uanset mærke).
Så hvis man udvider Hans Kruses forslag til at i stedet for 'pænest' at være
'det du bedst kan lide' - og heri indregnet det, du nævner omkring ens
personlige ergonomiske oplevelse - ja, så tror jeg egentligt ikke man kan
komme frygteligt meget længere.
Det minder fuldstændigt om situationen med biler - der er folk også helt
rundt på gulvet, når det kommer til anbefaling af mærker. Audi eller BMW?
Toyota eller Mazda? Og som regel går anbefalingen på at anskaffe præcis det,
som man selv har. Formentlig en psykologisk mekanisme, der skal understøtte
et manglende selvværd gennem bekræftelse af at man har valgt rigtigt - i et
stort set ligegyldigt valg.

En god fotograf ta'r gode billeder - uanset mærke.
Bare jeg var en god fotograf!

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 10:59

> [...]
> 'det du bedst kan lide' - og heri indregnet det, du nævner omkring ens
> personlige ergonomiske oplevelse - ja, så tror jeg egentligt ikke man kan

Det er lige præcis et jeg mente. Måske lidt uklart formuleret

> En god fotograf ta'r gode billeder - uanset mærke.
> Bare jeg var en god fotograf!

Hehe

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-05 13:05

> [...]
> 'det du bedst kan lide' - og heri indregnet det, du nævner omkring ens
> personlige ergonomiske oplevelse - ja, så tror jeg egentligt ikke man kan

Mit forslag er jo selvfølgelig til dem, der ikke har sat sig ind i tingene.
Så kan de ligeså godt vælge på den beskrevne måde og blive totalt lykkelige
bagefter, da de ikke ved bedre. Hvis man havde sat sig ind i tingene ville
man nok heller ikke stille et så generelt spørgsmål.

> [...]
understøtte
> et manglende selvværd gennem bekræftelse af at man har valgt rigtigt - i

Jeg vælger den bil, der har den bedste price/performance til mit brug. Det
skifter med visse mellemrum, så nu kører jeg Ford, hvor jeg tidligere kørte
Peugeot

> En god fotograf ta'r gode billeder - uanset mærke.
> Bare jeg var en god fotograf!

Nemlig! Men oplevelsen kan være forskellig ligesom man kan grave en have med
forskellige spader, men en god spade forringer jo ikke resultatet

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-05 13:34

Hans Kruse wrote:

> [...]
> totalt lykkelige bagefter, da de ikke ved bedre. Hvis man havde sat
> sig ind i tingene ville man nok heller ikke stille et så generelt

Jeg var helt klar over at /du/ ikke deler min holdning til mærkerne.

> Jeg vælger den bil, der har den bedste price/performance til mit
> brug. Det skifter med visse mellemrum, så nu kører jeg Ford, hvor jeg
> tidligere kørte Peugeot

Undskyld - men jeg synes det er noget vås (i al venskabelighed).
Vil du virkeligt mene at der er en substantiel forskel på en Peugot og en
Ford? Og at du har ændret behov, så det ikke længere kan opfyldes af det ene
mærke men godt af det andet (bemærk, at du ikke taler om modeller, hvor
forskellen er langt mere dokumenteret).
Jeg kan forstå, at der er forskel på en Ford Ka og en Peugot 807, men hvor
den store forskel skulle være mellem 407 og en Mondeo, har jeg svært ved at
fatte. Alle de objektive parametre kan jo sættes til at matche hinanden.
Det er i denne sammenhæng væsentligt, at man selvfølgeligt altid kan finde
eksempler på hvad som helst - det ville f.eks. ikke være relevant at matche
en Audi med en Kia - men det sikrer prisstrukturen jo sådan set også at man
ikke gør.
Jeg har også min personlige reference (jeg elsker VW og har gudhjælpemig
overvejet at investere i en ny Sharan, hvis ikke minbankrådgiver gi'r mig
bank) - men jeg nærer ikke den illusion at jeg har valgt pga. 'bedste
price/performance' men primært pga. af den umiddelbare feeling og så den
'storytelling' som er knyttet til produktet.
Min gode ven, der kører rundt i en Peugot 407 HDI vil helt klart afvise at
min Passat CDI skulle være bedre end hans (omend den er en del dyrere,
hvilket måske siger noget om min manglende evne til at bedømme
price/performance).
Men jeg har lånt hans bil på en tur til København, og synes det var et
elendigt køretøj sammenlignet med min Passat. Hvorfor: Tjae - det aner jeg
nok ikke, når det kommer til stykket. Måske er jeg engang plevet pisset på
af en franskmand og godt behandlet af en tysker. Hvem ved?

> Nemlig! Men oplevelsen kan være forskellig ligesom man kan grave en
> have med forskellige spader, men en god spade forringer jo ikke
> resultatet

Nej, men farven på spaden er temmeligt underordnet

Du godeste, hvor det blev langt - kanske, det kommer sig af at jeg i disse
timer arbejder med noget, der er uendeligt kedeligt?

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-05 13:52

> Undskyld - men jeg synes det er noget vås (i al venskabelighed).

Ja, selvfølgelig, men blot for at understrege at i diskussionen om
mærkevarer, så er det ikke et kriterium for mig.
Mht. biler fører det for vidt at forklare, hvad jeg mener i detalje mht.
price/performance, så lad det ligge.

> Du godeste, hvor det blev langt - kanske, det kommer sig af at jeg i disse
> timer arbejder med noget, der er uendeligt kedeligt?

Ja, kender fornemmelsen ind imellem

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : michael bs

Dato : 03-02-05 20:16

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse news:42021a28$0$81060

> Du godeste, hvor det blev langt - kanske, det kommer sig af at jeg i disse
> timer arbejder med noget, der er uendeligt kedeligt?

Til gengæld har du råd til en meget kostbar bil.Jeg har et meget spændende
job. Til gengæld har jeg kun råd til en cykel. (Canon eller Nikon cykel? Who
cares?)

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-02-05 20:53

> [...]
> nok ikke, når det kommer til stykket. Måske er jeg engang plevet pisset på
> af en franskmand og godt behandlet af en tysker. Hvem ved?

Apropos: Sidst jeg valgte ny bil blev en Passat 1.8T forkastet til fordel
for en Mondeo 2.5 V6 pga. price/performance
Sidst kørte jeg i en Peugeot 406 TS4, ellers fed bil. Længere tilbage 605'er
og en Opel Omega....
Men ok, nu er vi nok kommet temmelig OT
mvh, Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-02-05 09:48

Hans Kruse wrote:

> Se på begge og tag så den, der ser pænest ud.

Det er dog alligevel det bedste forslag, der endnu er kommet i
mærkediskussionen!

(jeg mener det IKKE ironisk)

vh
Jan