Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål til objektiver
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-05 19:20

Hej,

Nogle gange skrives der om et objektiv, at det KUN virker på et dSLR. Er det
virkelig tilfældet?

Eksempelvis på http://www.prisbaskeren.dk/group.asp?group=201 står der om
flere af de Sigma objektiver de sælger, at de kun virker på dSLR.

Er det korrekt eller forkert?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-02-05 20:11

In article <420119d8$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Thomas Schreiber wrote:
> [...]
>
> Eksempelvis på http://www.prisbaskeren.dk/group.asp?group=201 står der om
> flere af de Sigma objektiver de sælger, at de kun virker på dSLR.

Det er forkert, men det billede de danner på sensoren fylder ikke en
fullframe sensor ud. Så på film vil du se billedet som en cirkel,
muligvis med afskåret top + bund.

Det er for at undgå sådanne misfortåelser Cannon har lavet EF-S, så
er det ikke fysisk muligt at montere objektiverne på andet end
dertil beregnede kameraer (de stikker også længere ind i kameraet,
og man kan derfor lave 10-22mm ret lille. Hvis man kunne få det
på et 10D ville spejlet nok hamre imod objektivet).

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-02-05 20:20

Thomas Schreiber wrote:
> Hej,
>
> Nogle gange skrives der om et objektiv, at det KUN virker på et dSLR.
> Er det virkelig tilfældet?

Ja og nej. Som regel betyder det, at optikken er dimensioneret sådan, at den
udlyser en chip, der er noget mindre end en 24*36 film. Bruger man derfor
disse objektiver på et alm. filmbaseret (24*36) SLR vil det vignettere -
altså ikke udlyse hjørnerne.
Fordelen ved at lave disse objektiver er, at de kan gøres lidt mindre og
lettere.
F.eks. er min Nikon AF-S 17-70 Zoom et sådant objektiv.
Min AF 90 SP Macro udlyser 24*36 og min AF 300/2.8 /påstår/ at den kan
udlyse et 6*6 (mellemformat).

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan