Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste mellemdistancezoom til D70?
Fra : Steen Suder

Dato : 31-01-05 14:52

Hvis man skal supplere sit D70 18-70-kit med en længere brændvidde, hvad
skal man så have fat i, hvis kvalitet og "værdiholdbarhed" er vigtigt??

Hvad med f.eks. "AF-S 80-200 mm f/2.8D ED"?

Jeg ved der er en VR-udgave, men den er noget dyrere.

--
Steen Suder

Fra : Reidar Solberg

Dato : 31-01-05 17:40

> [...]
>
> Hvad med f.eks. "AF-S 80-200 mm f/2.8D ED"?
>
> Jeg ved der er en VR-udgave, men den er noget dyrere.

Har selv dette objektivet, og det er et skikkelig kvalitetsobjektiv på alle
måter. Men dette er jo dyrt også.
Det finnes også i utgave uten SW-motor (AF), og er da mye rimeligere. Mulig
dette kun er å få brukt nå.

Kan du klare deg med svakere lysstyrke, er jo 70-300 ED f/4-5,6 også en
mulighet( ikke G-versjonen). En lett og grei zoom, som gir meget bra bilder
for pengene. Koster et par tusen kroner.

Reidar

Fra : AS

Dato : 31-01-05 19:03

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad med f.eks. "AF-S 80-200 mm f/2.8D ED"?
>
> Jeg ved der er en VR-udgave, men den er noget dyrere.

den er perfekt. Til hurtige subjekter VR spiller ingen role, til lavt lys VR
hjælper meget. AFS pruduceres ikke længere, dog kan findes enkelte steder,
men koster faktisk mere, end VR. Bliver billigere brugt, men kan være
_meget_ brugt. AF-D koster ca. halv af en ny VR og er forholdsvis ikke så
meget langsomere i AF.

Som alternativ er nænvt 70-300 ED/G, men den er "god for pengene". Dvs.,
brugbar blænde er ca. 8-11, hvis man åbner helt, resultat er ikke noget man
vil vise til andre, kort sagt, ikke noget til lavt lys.

En mere mulighed er en brugt 70-210 4-5.6 eller konstant f4 eller 75-300
4.5-5.6. Const f4 er den skarpeste helt åben. Med ikke const blænde giver
mere kromatisk aberation, men det kan ses kun i bestemte situationer. Alle
sidste 3 kan findes kun på brugt marked, men kan være i mint, da de var mere
til amatører.

Fra : Steen Suder

Dato : 02-02-05 21:03

Steen Suder wrote:

> Hvis man skal supplere sit D70 18-70-kit med en længere brændvidde,
> hvad skal man så have fat i, hvis kvalitet og "værdiholdbarhed" er
> vigtigt??

Er det f.eks. denne her?:

<http://www.fotokoch.de/objektive/16660.shtml>

<KLIP>