Foto
IBM760 5420
Teil 3020
NEF fil til TIFF til JPEG
Fra : fsn

Dato : 30-01-05 19:04

Først ved jeg ikke, om det er den rigtige gruppe, men jeg vover.
Jeg skal lige høre om jeg har forstået nedenstående rigtigt.
Jeg tager med mit Nikon D70 NEF filer, ligger dem ind i Photoshop Elements 3
hvor negativet behandles. Denne fil gemmer jeg så i TIFF format, fordi jeg
så kan hente det ind igen og arbejde videre på billedet og gemme det uden at
der går noget tabt i kompremeringen, og det kan jeg gøre flere gange. Denne
TIFF fil kan jeg når den er færdig gemme i JPEG til udprintning og fordeling
mv.
Har jeg fat i noget af det rigtige eller er det helt galt.

Venligst Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 19:32

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> wrote in message
> [...]
> udprintning og fordeling mv.
> Har jeg fat i noget af det rigtige eller er det helt galt.

Hvorfor bruger gemmer du ikke i PSD format, hvis du ved du skal åbne den
igen i photoshop?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : fsn

Dato : 30-01-05 19:50

> Hvorfor bruger gemmer du ikke i PSD format, hvis du ved du skal åbne den
> igen i photoshop?
>

> --
> Venligst, Thanks, Grüße,
> Thomas Schreiber
> --
> http://schreiber.se
Se det er et godt spørgsmål, hvad er forskellen ?
Flemming

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-01-05 19:52

> Se det er et godt spørgsmål, hvad er forskellen ?

Det er internt Photoshop format, hvor alt bliver gemt. Dvs. incl. layers og
andet du har lavet. Det forsvinder hvis du gemmer i TIFF.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth K

Dato : 30-01-05 21:15

On Sun, 30 Jan 2005 19:51:43 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk>
wrote:

> Det er internt Photoshop format, hvor alt bliver gemt. Dvs. incl. layers
> og
> andet du har lavet. Det forsvinder hvis du gemmer i TIFF.

Ikke nødvendigvis. TIFF kan godt gemme lag og channels. I PS ver. 7 mener
jeg man skulle slå en "gem lag i tiff" knap til i options. Med ver. CS er
det vist default at TIFF gemmer lag og channels.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-01-05 21:38

> Ikke nødvendigvis. TIFF kan godt gemme lag og channels. I PS ver. 7 mener
> jeg man skulle slå en "gem lag i tiff" knap til i options. Med ver. CS er
> det vist default at TIFF gemmer lag og channels.

Beklager, jeg havde faktisk ikke checket det. PSE 3.0 har tilsvarende
facilitet iflg. en hurtig lille test.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 21:20

Hans Kruse skrev:

> Det er internt Photoshop format, hvor alt bliver gemt. Dvs.
> incl. layers og andet du har lavet. Det forsvinder hvis du
> gemmer i TIFF.

TIFF kan også indeholde lag fra og med Photoshop 7. Det samme kan
PDF-formatet i øvrigt, så der er stort set ingen forskel på de tre
formater i de nyeste versioner af Photoshop. I visse tilfælde kan
man faktisk få filstørrelsen længere ned ved at gemme i TIFF med
LZW-komprimering end ved at vælge PSD og specielt hvis man vælger
at ZIP-komprimere lagene.

Jeg ved dog ikke om det samme gælder for i Photoshop Elements, men
det vil jeg da tro, eftersom Adobe ejer rettighederne til TIFF.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-05 23:37

In article <ctjj23.39s.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg ved dog ikke om det samme gælder for i Photoshop Elements, men
> det vil jeg da tro, eftersom Adobe ejer rettighederne til TIFF.

TIFF er en åben standard, og dermed er der ikke nogen der sidder
på rettighederne hertil. Adobe ejer ophavsretten til specifikationen,
men det er også det hele.

Enhver må lave et nyt dokument der beskriver TIFF formatet.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-05 21:25

Thomas G. Madsen skrev:

> TIFF kan også indeholde lag fra og med Photoshop 7.

Korrektion.
Fra og med Photoshop 6, men i version 6 skulle man slå det til
først inde i præferencerne vha. funktionen 'Aktiver avancerede
TIFF-lagringsindstillinger', hvilket mange aldrig opdagede, så
den første kendte understøttelse for lag i TIFF-filer kom med
Photoshop 7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-05 17:27

Povl H. Pedersen skrev:

> TIFF er en åben standard, og dermed er der ikke nogen der
> sidder på rettighederne hertil. Adobe ejer ophavsretten til
> specifikationen, men det er også det hele.

Adobe har haft copyright på formatet siden de opkøbte Aldus.
Hvad copyright så dækker over i forbindelse med filformater, er
jeg ikke helt klar over. Jeg gik egentlig og troede, at man ikke
måtte videreudvikle på det uden at spørge Adobe først, men man må
nok gerne bruge formatet i sine egne programmer i sin nuværende
form (TIFF 6.0).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-01-05 19:35

In article <ctlpp7.3o4.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> måtte videreudvikle på det uden at spørge Adobe først, men man må
> nok gerne bruge formatet i sine egne programmer i sin nuværende

Du må gerne lave dine egne extensions, men det er nok anbefalelses-
værdigt at få dem godkendt af Adobe, og med i standarden. Men du
må bruge og modificere formatet som du vil, da sådanne ikke kan
beskyttes (ihvertfald ikke i DK). TIFF er bare et format i IFF
familien (AIFF er et lydformat i familien).

Fra : KNL DtP

Dato : 30-01-05 20:00

"fsn" <snavs@tasiilaq.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal lige høre om jeg har forstået nedenstående rigtigt.

Jamen, lad os høre...

> Jeg tager med mit Nikon D70 NEF filer, ligger dem ind i Photoshop Elements 3
> hvor negativet behandles.

Det er godt, at du fotograferer i RAW-format. Du har mange flere
redigeringsmuligheder bagefter - fremfor at skyde direkte i JPEG. Husk at
gemme din RAW-fil - også selvom du har "fremkaldt" den.

> Denne fil gemmer jeg så i TIFF format, fordi jeg
> så kan hente det ind igen og arbejde videre på billedet og gemme det uden at
> der går noget tabt i kompremeringen, og det kan jeg gøre flere gange.

Ja, dette vil være din arkivfil, som du kan hive frem, når du skal bruge dit
billede. Fint at du gemmer i et tabsløst filformat.

> Denne
> TIFF fil kan jeg når den er færdig gemme i JPEG til udprintning og fordeling

Jeps - ved at have dit højopløselige billede i TIF-format, har du et godt
udgangspunkt for at lave en web-venlig kopi. Det vil være fint med f.eks. 1000
pixels på den længste led, lidt Sharpen og konvertering til sRGB-farverummet.

> Har jeg fat i noget af det rigtige eller er det helt galt.

Ja, det har du helt afgjort! Ved at anvende ovenstående workflow, er du sikret
den bedst tænkelige kvalitet helt fra optagelsen til det færdige billede -
hva' enten det er på tryk eller skærm.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 20:11

> [...]
> udprintning og fordeling mv.
> Har jeg fat i noget af det rigtige eller er det helt galt.

Kan Elements 3 overhovedet snakke med RAW(NEF) filer? Min Elemenst 2 kan
ikke

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : fsn

Dato : 30-01-05 20:57

> Kan Elements 3 overhovedet snakke med RAW(NEF) filer? Min Elemenst 2 kan
> [...]
Ingen problemer i ver 3. Den lukker dem fint op og kan bearbejde NEF filer.
Flemming

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-01-05 21:03

> Kan Elements 3 overhovedet snakke med RAW(NEF) filer? Min Elemenst 2 kan
> ikke

Ja, den har support for en lang række raw formater, incl. 20D, D70, 10D,
canons G-serie (-G6), ....

--
Kind Regards,
Hans Kruse