Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 eller Olympus E-300?
Fra : ivan

Dato : 29-01-05 18:17

Jeg skal ud og investere indenfor den nærmeste tid, og hælder primært til
Olympus, men er jeg helt galt på den, eller skal jeg bare få købt mit nye
kamera

Eneste alternative kamera, som jeg har kigget grundigt på er Nikon D70, men
jeg er nu umiddelbart mere til E-300.

Skal lige siges at jeg ikke har haft SLR før..

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-01-05 18:42

> Eneste alternative kamera, som jeg har kigget grundigt på er Nikon D70,
men
> jeg er nu umiddelbart mere til E-300.

Hvorfor ser du ikke på Canon 20D? Hvis du ser på anmeldelser vil du ikke
være i tvivl om at det er det bedste kamera under prof. kameraer, som f.eks.
Canon 1D mk II. Objektivudvalget er stort til Canon og med rimelige priser
også på prof. optik.

> Skal lige siges at jeg ikke har haft SLR før..

Som sagt så ofte før, så vær klar over, hvorfor du vil have en dlsr. Se
tidligere skriverier om samme emne for ganske nylig.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : ivan

Dato : 29-01-05 20:53

Jeg har efterhånden brugt ret lang tid på at vurdere hvilken type kamera
jeg vil have, og er kommet frem til at funktionaliteten i et SLR giver
mig mest mulighed for at "lege".

Jeg har også kigget på 20D, og ja det er et fedt kamera. Men prisen
ligger generelt 50% over priserne på D70 og e-300, hvilket jeg absolut
ikke er indstillet på at give pt. Måske på et senere tidspunkt, hvis jeg
virkelig bliver fanget af fotobacillen, men det må jo komme.

ivan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-01-05 01:58

"ivan" <ivan@aub.dk> wrote in message
> [...]
> ikke er indstillet på at give pt. Måske på et senere tidspunkt, hvis jeg
> virkelig bliver fanget af fotobacillen, men det må jo komme.

Jeg vil sige at du får mest ved at købe D70, mest tænkt på understøttelser
og ekstraudstyr. Jeg mener ikke at sigma laver så mange ting til Olympus men
de laver alt hvad de har til Nikon. Og der er et kæmpe udvalg af ting du kan
købe til dit D70 kontra E-300.

Men igen hvad får du brug for? det er den vigtigste faktor.

Mvh
Simon

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-01-05 10:06

"ivan" <ivan@aub.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har også kigget på 20D, og ja det er et fedt kamera. Men prisen
> ligger generelt 50% over priserne på D70 og e-300, hvilket jeg absolut
> ikke er indstillet på at give pt.

Prisen er naturligvis væsentlig - husk at tage et kig på sidste års modeller
i f.eks. Den Blå Avis.
Værditabet på digitalkameraer er stort.

> Måske på et senere tidspunkt, hvis jeg
> virkelig bliver fanget af fotobacillen, men det må jo komme.

Med hensyn til "på et senere tidspunkt..."
Når du køber et DSLR, uanset fabrikat, så "gifter" man sig med det fabrikat
idet man hurtigt får købt tilbehør som flash og objektiver for et væsentligt
beløb.
Dette tilbehør vil ikke passe sammen med et andet fabrikat kamerahus.
Tilbehøret udgør derfor en væsentlig barriere for at skifte fabrikat, idet
alt så skal skiftes.
Når man holder sig inden for samme fabrikat kan man udbygge og udskifte i
det tempo man har lyst til.

Altså hvis du f.eks. køber Nikon D70 eller Olympus E-300 vil du formodentlig
aldrig skifte til Canon 20D - udgiften er alt for stor i forhold til
gevinsten.
Ulykken er måske heller ikke så stor, for hvis du ønsker en Canon 20D om 1½
år, er det sandsynligt at både Nikon og Olympus (og Pentax og ...) har et
kamera der er mindst lige så godt til en billigere pris.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas

Dato : 30-01-05 11:56

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> 1½ år, er det sandsynligt at både Nikon og Olympus (og Pentax og ...) har
> et kamera der er mindst lige så godt til en billigere pris.

Det er helt rigtigt... og man kan endda tilføje, at uanset hvilket kamera de
fleste vælger i den kaliber, så er det ikke kameraet, der sætter grænserne
for hverken billedkvalitet eller kreative muligheder.

Jeg har prøvet både D70 og 20D - begge er fremragende kameraer, der kan
tilfredsstille langt de flestes behov... og meget mere til.

E-300 kender jeg desværre ikke.

Mvh.
Thomas

Fra : Jack L.

Dato : 30-01-05 20:02

Mogens Hansen wrote:
> "ivan" <ivan@aub.dk> wrote in message
>

> Altså hvis du f.eks. køber Nikon D70 eller Olympus E-300 vil du
> formodentlig aldrig skifte til Canon 20D - udgiften er alt for stor i
> forhold til gevinsten.

Det skulle nu ikke undre mig at der findes folk som ikke har noget imod at
skifte hele sættet ud i bytte for et andet mærke. Objektiver kan sælges med
mindre tab mens huset - uanset mærke - sælges med relativt stort tab. Og mon
ikke de fleste amatør-amatørfotografer højst køber én eller to objektiver?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-05 23:40

In article <BaaLd.86221$Vf.3808701@news000.worldonline.dk>, Jack L. wrote:

> [...]
> ikke de fleste amatør-amatørfotografer højst køber én eller to objektiver?

Det kommer an på. Der er mange der har en tele, en 50mm f/1.8, noget
i vidvinkelområdet, et objektiv til walk-around. Så 3-4 objektiver er
nok meget normalt.

Fra : KASO

Dato : 31-01-05 17:56

> [...]
> alt så skal skiftes.
> Når man holder sig inden for samme fabrikat kan man udbygge og udskifte i

Det er så en sandhed med modifikationer....

Jeg har haft et Nikon F50 med en Sigma 28-200mm og en Sigma EF430ST blitz.
Digitalt købte jeg (bl.a.) et Minolta A1 med en Minolta blitz til.

Da jeg besluttede at skifte til DSLR, måtte jeg konstatere, at min Nikon
(Sigma) optik ikke var brugbar. Jo, den passede da sammen med Nikons
kameraer, men grundet chippens størrelse, skulle brændvidderne pludselig
ganges med 1.5, hvilket i praksis gjorde mit objektiv ubrugeligt ifht., hvad
det var tænkt til. Samtidig havde Nikon skiftet blitzsystem, så min blitz
kunne heller ikke genbruges. Minolta havde et D7D kamerahus, hvor jeg kunne
genbruge min blitz, men prisen var i overkanten ifht. konkurrenterne. Jeg
måtte med andre ord skippe alt og starte forfra. Det er derfor ikke givet,
at man "vælger for livet" - for bagudkombatiliteten skal oftes tages med et
gran salt - specielt, hvis man vil udnytte de muligheder, det nye udstyr
giver - og det er vel en del af idéen.

Valget? Jeg endte med et Nikon D70 med Sigma 18-125mm og en Nikon SB26
blitz. Denne kombination dækker mit behov, D70 lader til at være en snert
bedre - og ikke mindst hurtigere - end Canons 300D og stadig en del
billigere end Canon 20D (som nok igen er en snert bedre). Olympus har ikke
samme udvalg - og div. tests har ikke virket overbevisende. Sigma har dog
lavet/annonceret objektiver til 4:3 - også ovennævnte 18-125mm. Pentax har
heller ikke rigtigt fanget min interesse - mulighederne er større hos Nikon
og Canon.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-01-05 14:40

Hans Kruse wrote:

> [...]
> kameraer, som f.eks. Canon 1D mk II. Objektivudvalget er stort til
> Canon og med rimelige priser også på prof. optik.

Bortset fra at Nikon efter både min og mange andres mening har en bedre
gennemtænk brugerflade.
Det er selvfølgeligt diskutabelt, da alle brugerflader forekommer
'naturlige', når man først har vænnet sig til dem. Men jeg er ret sikker på
at en empirisk funderet undersøgelse ville give mig ret.
Teknisk set har du sikker ret i 20D'erens velsignelser, men Nikons designere
er - og har altid været - bedre på lige nøjagtigt dette punkt.

vh
Jan

Fra : Jack L.

Dato : 30-01-05 04:52

ivan wrote:
> [...]
> D70, men jeg er nu umiddelbart mere til E-300.
>
> Skal lige siges at jeg ikke har haft SLR før..

Ved du hvad du vil have? Der er altid Canon 10D, Olympus E-1, Pentax
ist-serierne som er efter sigende en D70 til lavere pris, osv.

Fra : AS

Dato : 30-01-05 09:48

> Eneste alternative kamera, som jeg har kigget grundigt på er Nikon D70,
men
> jeg er nu umiddelbart mere til E-300.

Kast et blik i dpreview.com Der findes en ganske ny overview af e-300. For
sportsinteresse har jeg læst og kom til konklusion, at man skal vælge d70 ud
af disse 2 modeller, også hvis man kikke kun på billedhvalitet. Hvis man
tænker om e-1, det er anden sag og anden pris.