Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativer til feks. CD hvordan ???
Fra : KE Kofod

Dato : 26-01-05 23:52

Hej kære Venner.
Jeg er ny her i denne *NG* så hvis jeg er kommet forkert
i byen så giv mig en skideballe og fortæl mig hvilken gruppe jeg så skal i.

Der er nok mange andre der har spurgt om det jeg nu vil spørge om.

Min gamle far er nu afgået ved døden, og jeg har fundet
rigtig mange gamle negativer til lysbilleder både i rammer og mange der ikke
er monteret i rammer.

Jeg og min familie vil meget gerne se disse gamle billeder fra min barndom.

Er der nogen her i *NG* der evt. mod betaling kan konvertere disse til feks.
en CD så de kan ses på feks.
en PCer ???.

Jeg håber på hjælp !.

Mvh. KE Kofod

Fra : KE Kofod

Dato : 27-01-05 00:05

Hej igen.
Ps. ved direkte mail til mig skriv til :
kekp-keskovl@balle-bredsten.dk
Ps. men fjern den du graver med, i min Email, hi hi.
Mvh. KE Kofod

Fra : Mads

Dato : 27-01-05 00:24

On Wed, 26 Jan 2005 23:52:14 +0100, "KE Kofod"
<knold-tot@balle-bredsten.dk> wrote:

>Er der nogen her i *NG* der evt. mod betaling kan konvertere disse til feks.
>en CD så de kan ses på feks.
>en PCer ???.

Den billigste løsning er nok at du selv laver arbejdet.
Køb en scanner, f.eks. en Canon Canoscan 4200F
til under en tusse. Den er lynhurtig og har en negativ
indsats til scanning af 4 negativer ad gangen.
Du kan også få en lidt dyrere model der kan scanne
12 negativer på en gang.

Jeg har selv lige købt en Canoscan 4200F og blev
vældigt forbavset over hvor god den egentlig er til
at scanne gamle negativer og konvertere dem til
brugbare billeder.

mvh Mads

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-01-05 00:26

> [...]
<knold-tot@balle-bredsten.dk> wrote:

>Er der nogen her i *NG* der evt. mod betaling kan konvertere disse til feks.

En mulighed kunne være at købe den diasscanner som Aldi har på tilbud
i denne uge til 1400 kr. og scanne dem selv.

Jens

Fra : Jack L.

Dato : 27-01-05 02:28

Jens Olsen wrote:
> [...]
>

> En mulighed kunne være at købe den diasscanner som Aldi har på tilbud
> i denne uge til 1400 kr. og scanne dem selv.

Men en dias-scanner er ikke det samme som negativ-scanner?

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real :)

Fra : Jack L.

Dato : 27-01-05 02:29

Jack L. wrote:

> Men en dias-scanner er ikke det samme som negativ-scanner?

Men ja, han talte om lysbilleder og rammer så det må være "dias-negativer"
han har.

Fra : KE Kofod

Dato : 27-01-05 02:42

Undskyld hvis jeg ikke er god til at forklare mig.
Det det drejer sig om er at min nu afdøde far havde en masse rammer med
billede i som man så satte på en skinne som man så stoppede i et lysbillede
apparat,
er det ikke negative ???.
Der er flere kasser med rammer med billede i !.
Og der er rigtig mange film som ikke er skåret ud endnu
til at stoppe rammer !.
Kan jeg bruge den ALDI har til 1399.- kr ???
Eller er der noget andet jeg skal bruge ????.

Fra : Mads

Dato : 27-01-05 10:03

On Thu, 27 Jan 2005 02:42:09 +0100, "KE Kofod"
> [...]

>billede i som man så satte på en skinne som man så stoppede i et lysbillede

Nej, lysbilleder (slides) er positiver. Dvs. de har de rigtige farver.
I et negativ er røde farver grønne, lyse farver er mørke osv.

> [...]
>til at stoppe rammer !.

>Kan jeg bruge den ALDI har til 1399.- kr ???
>Eller er der noget andet jeg skal bruge ????.

Jeg vil stadig foreslå en alm. scanner som f.eks. en
Canoscan 4200 til under 1000,-
Den tager både negativ og positiv film, både i og uden ramme.
Samtidig får du en god almindelig scanner.

Hvorfor betale 40% mere for noget som kan mindre ?
og hvorfor ikke købe et kvalitetsprodukt af et kendt fabrikat,
fremfor de underlige mærker de sælger i Aldi ? Jeg siger ikke
at den dias scanner Aldi sælger ikke er god, men jeg vil til
enhver tid foretrække at købe et mærke jeg kender lidt til.

mvh Mads

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-05 10:22

Mads <DeathTo@ll.spammers> wrote:

> [...]
> at den dias scanner Aldi sælger ikke er god, men jeg vil til
> enhver tid foretrække at købe et mærke jeg kender lidt til.

Jeg vil tillade mig at være uenig - bortset fra, at jeg ikke kender
specs. på den diasscanner fra Aldi.
Men 1400,- er ikke dyrt når han/hun skal bruge den til så mange dias.

Canoscannerne helt op til 9000F(har selv 8000F) har åbne skinner, der
ikke presser filmen helt ned på pladen, så hvis dias´et/negativet bare
buer en lille smule - og det gør det meget ofte - bliver indscanningen
ikke god nok. Skarp i siderne - ulden på midten - det kræver alt for
megen efterbehandling.
(Men ellers er det en god scanner).
M.

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-01-05 10:28

> [...]

>til at stoppe rammer !.
>Kan jeg bruge den ALDI har til 1399.- kr ???
>Eller er der noget andet jeg skal bruge ????.

Det er ligemeget om det er "positiver" eller "negativer". Enhver
"dias"- eller "negativ"-scanner (to ord for det samme) 'omformer'
begge dele.

Jens

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-01-05 10:33

> [...]
<knold-tot@balle-bredsten.dk> wrote:

>Kan jeg bruge den ALDI har til 1399.- kr ???
>Eller er der noget andet jeg skal bruge ????.

Derudover skal du bruge et "billedbehandlingsprogram" (der følger som
regel et med til en scanner) samt formodentlig en masse tid på at
efterbehandle billederne.

Vi der bliver rigtig grebet af billedbehandling anskaffer ofte et
selvstændigt program såsom "PaintShopPro" eller det hundedyre og
professionelle "Photoshop".

Jens

Fra : emj

Dato : 27-01-05 11:02

On Thu, 27 Jan 2005 09:32:39 GMT, ingen@spam.invalid (Jens Olsen)
wrote:

>Vi der bliver rigtig grebet af billedbehandling anskaffer ofte et
>selvstændigt program såsom "PaintShopPro"

....som har barslet med en ligthudgave,
Den "rigtige" PSP 9 er faktisk blevet lidt overkill for nybegyndere at
finde rundt i.
Hilsen emj

Fra : KE Kofod

Dato : 27-01-05 02:49

Jeg så også som dreng min far stå og lave papir billeder i s/h, men det er
nok et andet format ???.
Han lavede sit eget mørkekammer med mørke gardiner og en sjov rød lampe som
kunne være tændt når han lavede billeder.
Jeg håber i forstår mig nu.
Jeg vil meget gerne have alle de billeder kørt over på en feks. CD.

Fra :

Dato : 27-01-05 03:05

">> Er der nogen her i *NG* der evt. mod betaling kan konvertere disse til

Hvor er du i landet?
Hilsen Henrik

Fra : KE Kofod

Dato : 27-01-05 09:33