Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tips og tricks til billeder på skiferie!
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 26-01-05 13:44

Hej alle

Jeg har netop erhvervet mit første digitalkamera - et Canon Ixus 40, med
nogle få manuelle indstillingsmuligheder.

Den første "opgave" bliver at hive nogle fornuftige billeder hjem fra en
skiferie og i den forbindelse vil jeg da gerne have nogle tips og tricks
fra profferne, så jeg kan undgå flest mulig begynderfejl og få flest
muligt gode billeder

Derudover er det rigtigt dejligt koldt på destinationen, nemlig omkring
20-30 graders frost - kan dette give problemer for kamera, batteri eller
hukommelseskort?

NB: Skiferien er i Alperne, hvis det har nogen betydning i forhold til
eks. Norge/Sverige.

På forhånd tak!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : KNL DtP

Dato : 26-01-05 14:08

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop erhvervet mit første digitalkamera - et Canon Ixus 40

Tillykke med den!

> Den første "opgave" bliver at hive nogle fornuftige billeder hjem fra en
> skiferie

Først og fremmest skal du være opmærksom på, at kameraets lysmåler ikke bliver
snydt af al den meget sne. Kameraer er lavet sådan, at de forsøger at få alt
til at blive 18% grå. Dvs. at hvis du peger kameraet mod en sort bil, så vil
den blive fimset grå - og tilsvarende vil et billede bestående af meget sne
blive grå. Løsningen er enten at finde noget mere neutralt (personer,
bygninger o.l.) lade kameraet indstille lyset her (udløseren halv ned) eller
lave en såkaldt kompensation. Jeg mener at IXUS kan indstilles til at
overbelyse med +2 EV eller underbelyse med -2EV. I dit tilfælde skal du sætte
den til at overbelyse, så du slipper for grå sne. Pas dog ikke at fjerne al
detalje i sneen - den skal være lys, ikke detaljeløs!

Desuden skal du være opmærksom på, at når du kommer ude fra kulden og skal ind
i et varmt lokale, så kan der dannes kondensvand inde i kameraet - nøjagtig
som med briller. Nogen pakker kameraet ind i en plasticpose, men jeg plejer nu
at tage tasken ind i husets koldeste rum, og lade den tø op stille og roligt.

> Derudover er det rigtigt dejligt koldt på destinationen, nemlig omkring
> 20-30 graders frost - kan dette give problemer for kamera, batteri eller
> hukommelseskort?

Batterierne går hurtigt flade i ekstrem kulde. Du kan evt. have et ekstra-sæt
i din jakkelomme eller helt inde ved kroppen, så de har en okay temperatur.
LCD-skærmen kan vist nok også gå død, men skulle komme til live, når den tør
op igen, svjh. Hukommelseskort mener jeg, der skulle være rimelige brugbare
under kulde.

Fra SanDisk Ultra II folder:
"The SanDisk Ultra II cards have been tested by design at -25 to +85 degrees
Celsius."

Fra Kingston Elite Pro datablad:
"Operating Temperature -0º C to 60º C, Storage Temperature -20º C to 85º C."

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 26-01-05 15:56

> [...]
al
> detalje i sneen - den skal være lys, ikke detaljeløs!

I skyet vejr eller skygge kan billederne også blive blålige fordi kameraets
hvidbalance bliver snydt. Jeg tror at Ixus har et program til sne, mit A75
har ihvertfald. Hvis ikke, kan du bruge manuel hvidbalance, hvis kameraet så
har dét!

> [...]
tør
> op igen, svjh. Hukommelseskort mener jeg, der skulle være rimelige

Jeg kan bekræfte at LCD'et tør op igen ;) - Jeg har haft en telefon med i et
frysehus hvor der vel var -20 eller koldere...! - Faktisk virkede displayet
stadig ved den temperatur, men det opdaterede ret langsomt.

Brian

Fra : Kim

Dato : 26-01-05 21:44

> [...]
> har ihvertfald. Hvis ikke, kan du bruge manuel hvidbalance, hvis kameraet

Jeg har også tit det problem at mine billeder bliver blå, jeg har et pentax
optio 330. Har du en ide til hvad man kan gøre for at undgå det, jeg er kun
en glad amatør fotograf, men jeg kunne godt bruge et godt råd her, skal jeg
manuelt ind og sætte hvidbalancen eller sådan noget?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-01-05 23:06

In article <ct8vdu$1jmj$1@news.cybercity.dk>, Kim wrote:
> [...]
> en glad amatør fotograf, men jeg kunne godt bruge et godt råd her, skal jeg
> manuelt ind og sætte hvidbalancen eller sådan noget?

Yeps. Manuel hvidbalance hvis du ikke kan køre i RAW mode - så sætter
man den nemlig først på computeren.