Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Den ene eller den anden vidvinkel
Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-05 18:36

Hej

Jeg har to vidvinkler til Nikon på hånden. Begge er 20mm f:2.8. Den ene er
en AIS, der er helt i metal og glas, og den anden en "plastik" AF udgave. De
koster det samme, og er begge i perfekt tilstand.

Jeg har F3, F4 og F5, og opfatter bestemt ikke AF som et must.

Hvad vælger jeg?

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-01-05 20:05

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> AF udgave. De koster det samme, og er begge i perfekt tilstand.
>
> Jeg har F3, F4 og F5, og opfatter bestemt ikke AF som et must.

Nu skriver du ikke noget om, hvad fremtiden måtte berige din bestand af
kamerahuse med, men hvis Nikon følger linien, de har lagt med D70, så kan
mister du også alle andre funktioner end AF, når du vælger AIS. Selvom man
er ligeglad med AF (sådan så jeg selv på det) så er det trælst at
lysmålerfunktioner, flashstyring mv. ryger sig en tur ved samme lejlighed.

vh
Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-05 20:20

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> er ligeglad med AF (sådan så jeg selv på det) så er det trælst at
> lysmålerfunktioner, flashstyring mv. ryger sig en tur ved samme lejlighed.

-det lyder lidt som om Du er til den mekanisk velbyggede, men føer dig
tiltrukket at AF ?

Hvis jeg nu venter længe nok, regner jeg med at der (2-3år) står et prof.
digihus på indkøbslisten, evt brugt.

Og jeg har endnu ikke set AF som en gave til folket. Mange har problemer med
back/front fokus, og jeg vil gerne SELV bestemme hvor skarpheden ligger,
uden at skulle pille i menuer etc..

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-01-05 09:57

Bo Bjerre wrote:

> -det lyder lidt som om Du er til den mekanisk velbyggede, men føer dig
> tiltrukket at AF ?

Njaeh - egentligt ikke, men jeg ved at det betyder gevaldigt meget for
mange.
Det er klart at man vel altid vil foretrække noget, der er 'velbygget', men
det udelukker ikke plastic.
Jeg har ikke noget mod plastic, det skal bare være god plastic (som når
motorjournalisterne henviser til plastic af VWkvalitet). F.eks. generer det
mig ikke det ringeste at mit D70 er lavet af plastic - det 'følges' godt og
solidt. Og der er nogle oplagte vægtfordele.

Men jeg VED at du bliver trær af AIS, hvis du bliver digitaliseret på et
eller andet tidspunkt.

Vh
Jan

Fra : Michael Brøsch

Dato : 24-01-05 20:33

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De koster det samme, og er begge i perfekt tilstand.
>
> Jeg har F3, F4 og F5, og opfatter bestemt ikke AF som et must.

Tja nu skriver du jo ikke om du vil skifte til digitalt på et tidspunkt...
Men hvis ikke AIS'eren en vinder, er næsten standart objektiv på mit F3, men
bruger den aldrig på mit D100...
Om der er forskel på den optiske kvalitet mellem de to ved jeg ikke, men der
er mere kram i AIS'eren, ingen tvivl om det.
Når det er sagt må jeg også sige at såfremt du overvejer DSLR, ville jeg gå
efter det at plastik. Det er stærkt irriterende at stå med et godt kamera
hvor man skal stille eksponering og for den sags skyld også fokus manuelt,
og som Jan Bøgh nævner også flashstyring.
Omvendt kan man sige at når du har tre så gode huse, så savner de også 20 mm
i metal og glas !
Så metal og glas ?

Hilsen Brøsch

Fra : Lars Troels

Dato : 24-01-05 21:39

og den anden en "plastik" AF udgave.

Jamen. Så vidt jeg ved er det da kun styrkemæssigt uvæsentlige komponenter,
såsom blænderingen o.s.v. der er i et plastmateriale. Det er da kram også i
AF-udgaven.

> Hvad vælger jeg?

Hvis der skal være lidt fremtid i det skal du da vælge AF-udgaven.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk