Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Software til Nikon D70
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 23-01-05 23:11

Jeg har netop anskaffet mig et Nikon D70. Jeg må sige, det er virkelig
rart at blive "digital" ift. det F65, jeg plejer at bruge. Nu har jeg så
idag været ude at skyde lidt og taget dagens billeder i RAW-format, som de
fleste digital-SLR folk herinde gør, så vidt jeg kan forstå. Her har vi så
problemet, for hvad gør I andre så med de NEF-filer der kommer ud af det?
Jeg synes ikke rigtig, man kan ret meget med det medfølgende Nikon
PictureProject, og jeg er stadig ikke fundet frem til en funktion til at
konvertere filerne til f.eks. JPEG, så de er mere læsbare for andre. Kan
det virkelig passe, at man selv skal ud at investere i sådan noget som
Photoshop for overhovedet at kunne noget fornuftigt med kameraets
billeder? Jeg havde sat min lid til GIMP (fordi den er gratis), men den
kan tilsyneladende ikke rigtig stille noget op med Nikons NEF-filer?

Mvh. Thomas Arildsen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Kenneth K

Dato : 23-01-05 23:51

On Sun, 23 Jan 2005 23:11:21 +0100, Thomas Arildsen
<thomas@fjerndette.arildsen.org> wrote:

> Jeg havde sat min lid til GIMP (fordi den er gratis), men den kan
> tilsyneladende ikke rigtig stille noget op med Nikons NEF-filer?

http://pages.quicksilver.net.nz/pepe/d70/Nikon_D70_on_Linux.html#raw

Du skal have fat i et plugin, så kan den. :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Ralph

Dato : 24-01-05 02:02

> [...]
> billeder? Jeg havde sat min lid til GIMP (fordi den er gratis), men den
> kan tilsyneladende ikke rigtig stille noget op med Nikons NEF-filer?

Er der ikke et program med der hedder "Nikon View" på den medfølgende CD-rom ??
Det er jeg ret sikker på. Det kan bruges til både at se, redigere og gemme i JPG.

Ralph

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-01-05 08:02

Ralph wrote:

> Er der ikke et program med der hedder "Nikon View" på den medfølgende
> CD-rom ?? Det er jeg ret sikker på.

Det er jeg ikke. Men den kan downloades fra Nikons sider (svjh skal man
oprette sig selv som kunde, hvor man skal bruge kameraets serienummer til
oprettelsen).

Nikon View indeholder en explorer-agtig sag, der kan vise NEF, et lille
program til simpel redigering af dem og endeligt glimrende faciliteter til
at konvertere dem til jpeg.

vh
Jan

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-01-05 08:24

En helt masse bits fra Ralph til dk.fritid.foto gav følgende:

[...]

> Er der ikke et program med der hedder "Nikon View" på den medfølgende CD-rom
> ?? Det er jeg ret sikker på. Det kan bruges til både at se, redigere og
> gemme i JPG.

Næh. Det fulgte ikke med til mit forholdsvis nye D70, så jeg har måttet
anskaffe det af andre kanaler. Jeg bruger det fortinvist til at browse
billeder med.

Til daglig redigering bruger The Gimp
( http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html ), med RawPhoto
( http://www.princeton.edu/~mplough/rawphoto.html ) og dcraw
( http://home.arcor.de/benjamin_lebsanft/ |
http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ ). Dette giver rigtig stærk rawphoto
importering med mange muligheder.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Good bye Bob. Best dollar'n eighty i've ever spend"
-- Emilio Estevez as Billy the Kid in 'Young Guns II'

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-01-05 22:08

Mon, 24 Jan 2005 08:24:10 +0100, Henrik Bøgh
<henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev:

> [...]
>
> Næh. Det fulgte ikke med til mit forholdsvis nye D70, så jeg har måttet
> anskaffe det af andre kanaler. Jeg bruger det fortinvist til at browse

Aahh ja, det var lige det, jeg ledte efter. Da jeg i første omgang havde
kigget, så det for mig kun ud til, at man kunne få de nødvendige plugins
til at fungere med Linux, og jeg vil helst gøre det i Windows.
Det skal jeg prøve snarest, tak for tippet.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-01-05 12:58

"Ralph" <list-jensen@privat.dk> wrote:

>Er der ikke et program med der hedder "Nikon View" på den medfølgende CD-rom ??
>Det er jeg ret sikker på. Det kan bruges til både at se, redigere og gemme i JPG.

Ikke længere. I dag følger programmet Picture Project med kameraet.

Peter

Fra : Niels Kristian Bech ~

Dato : 24-01-05 06:09

Fra : HKJ

Dato : 24-01-05 07:00

"Thomas Arildsen" <thomas@fjerndette.arildsen.org> wrote in message
newssk2s87zgxp8our@thomas.tele2adsl.dk...
> [...]
> problemet, for hvad gør I andre så med de NEF-filer der kommer ud af det?

DU kan jo prøve Nikon Capture, det er Nikons forslag til hvordan du
behandler nef filer. Desværre koster det omkring 1000 kr, men det kan være
at du kan downloade en 30 dages prøveversion.

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 24-01-05 14:54

> DU kan jo prøve Nikon Capture, det er Nikons forslag til hvordan du
> behandler nef filer. Desværre koster det omkring 1000 kr, men det kan være
> at du kan downloade en 30 dages prøveversion.

Man kan downloade en prøveversion på nikons internationale side - man skal
først oprette sig som bruger.
Denne prøveversion kan så aktiveres ved hjælp af en kode, der kan fåes mere
eller mindre lovligt.

Mvh
Tue

Fra : Jesper HVL

Dato : 24-01-05 17:14

Thomas Arildsen wrote:
> [...]
> fornuftigt med kameraets billeder? Jeg havde sat min lid til GIMP
> (fordi den er gratis), men den kan tilsyneladende ikke rigtig stille

Du kan også prøve PhaseOne's Capture One. Det kan også konvertere raw
filer til jpg, tiff.

Jeg bruger det selv til mit canon 20D, og har derfor _ikke_ prøvet det
til Nikon. Du kan hente en gratis version ned på

http://www.phaseone.com/ eller http://www.rawworkflow.com/

og se hvordan det klare sig på Nikon.

Capture One er vist nok specielt berømmet p.gr.a. dets "work flow", som
efter sigende skulle være kanon - det er da ok Men jeg synes at
kvaliteten af de konverterede raw filer taler for sig selv. Læg specielt
mærke til den næsten totale mangel på "sharpening halos" selv ved
kraftig "sharpening". Personligt synes jeg Capture One er det klart
bedste program til Canon raw konvertering - blandt de 5-6 der findes.
(Nej - jeg har ikke aktier i firmaet)

(((Det koster $99 / 99 Euro, + moms, i LE udgaven hvis du f.eks. vil
købe det gennem phase ones hjemmeside. Men... check rawworkflow siden,
hvor prisen blot er $99 med VISA kort og ingen moms. blot lidt nyttig
information.)))

Ydermere er de bruger-fora der er på rawworkflow meget givtige - gode
svar på interessante spørgsmål.

Håber det hjælper dig videre...

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 25-01-05 22:10

Mon, 24 Jan 2005 17:13:46 +0100, Jesper HVL <jhvl@nospammail.tele.dk>
skrev:

> [...]
>
> Jeg bruger det selv til mit canon 20D, og har derfor _ikke_ prøvet det
> til Nikon. Du kan hente en gratis version ned på

klip...

> Håber det hjælper dig videre...

Jeg vil prøve at downloade prøveversionen og se, hvad det er for noget.
Mange tak.

Mvh. Thomas Arildsen