Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit Minolta Z2 er nu blevet "repereret", e~
Fra : Peter

Dato : 23-01-05 22:20

Hej.

Jeg havde for et par uger siden et Minolta Z2 som gik i stykker, PW
servicecenter (Autoriseret Minolta værksted) har haft det inde og de har
gjort følgende: CCD Celle udskiftet.

Nu har jeg fået det tilbage, og det var da rart, hvis ikke det lige var for
at alle billeder vi tager har et blåt skær, mere eller mindre kraftigt, over
sig.
(Specielt er det meget tydeligt ved blitz billeder)

Kan det være noget med at farvebalancen ikke er korrekt indstillet efter at
der er kommet en ny CCD i ??

Skal sådan noget mon overhovedet justeres når CCD´en udskiftes ??

Jeg undre mig, men kan konstatere at kameraret ihvertfald ikke fungere til
at tage gode billeder med mere....
(Så det må naturligvis tilbage igen.....)

Jeg har sat det på indstillign "P", ISO50 og metering mode: CenterW, som jeg
har fået at vide tidligere her i NG, skulle det give de bedste
resultater.....

Kan i komme med et bud på problemet ??
Er der evt. noget jeg overser ??

Mvh.
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 22:41

In article <eyUId.405$Gb.143@news.get2net.dk>, Peter wrote:
> [...]
> at alle billeder vi tager har et blåt skær, mere eller mindre kraftigt, over

Så må du sende det ind igen.

Fra : Peter

Dato : 23-01-05 23:18

Hej, tusind tak for det hurtige svar....

> Så må du sende det ind igen.

Ja, jeg ringer ind og snakker med dem, måske har de en god forklaring, eller
måske siger de at de vil have det ind igen.....

Det var også mere gode råd, eller vejledning jeg søgte her, så jeg har lidt
mere at "skyde med" når jeg ringer......
For jeg kan ikke komme med de store tekniske forklaringer ang. objektiver,
ccd, osv. osv.....

Mvh.
Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-01-05 22:45

Peter wrote:
> [...]
> kraftigt, over sig.
> (Specielt er det meget tydeligt ved blitz billeder)

Står hvidbalancen mon på noget manuelt?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter

Dato : 23-01-05 23:14

Hej, tusind tak for det hurtige svar....

> Står hvidbalancen mon på noget manuelt?

Hvidbalancen stod på auto, men nu har jeg lige leget lidt med den, óg sat
den på "cust set", og så fungere kameraret sådan set fint med blitz i
P-mode, men i auto-mode, er der stadig blåt skær....

Men inden jeg sendte det ind, var der ikke noget med at man skulle have den
stående på "cust set" ???

Er der noget jeg bare ikke forstår ??
- jeg er nemlig bestemt ikke et at de hurtigste dyr i skoven, mht. foto....

Mvh.
Peter

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-01-05 23:37

Peter wrote:
> [...]
> have den stående på "cust set" ???
>
> Er der noget jeg bare ikke forstår ??
> - jeg er nemlig bestemt ikke et at de hurtigste dyr i skoven, mht.

Det bør gå fint i auto-mode, i hvert fald når du bruger blitz. Du bør nok
sende det ind igen.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
""Desværre er det jo ikke en beskyttet titel at kalde sig profesionel,"
lyder det fra Fotografernes formand, Peter Thornvig, der også er medlem af

Fra : Peter

Dato : 23-01-05 23:44

Hej igen....

Nej, det fungere heller ikke i "cust set", da jeg lige havde læst lidt om
det, og prøvet rigtigt, gik det op for mig, at det bare var min uvidenhed
der gjorde at det tilfældigvis lige lavede et par ok billeder.....

Jeg havde bare rettet kameraret mod et tilfældigt objekt og indstillet
balancen, det skal man jo ikke.....

Når jeg retter det mod et stykke hvidt karton, og indstiller balancen, så
bliver billederne grønne med blitz, og blå uden (eller også var det
omvendt....)

Når jeg gør "rigtigt" bliver farverne ihvertfald ikke rigtige.....

Mvh.
Peter