Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flere 10-22mm - denne gang max blænde +
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 18:37

Her er et udpluk af dagens høst - Taget ved fuld blænde.

http://povlhp.spymac.net/10-22mm-wide-open/

der linkes fra thumbs til 800x800 versioner og fra disse til full
size. der er ikke kørt USM eller andet på dem. Det er kun belysnings-
kurven der er rettet (+ lidt mere farvemætning).

Disse billeder er taget for at man kan vurdere objektivet, og
er ikke beregnet på kritik, selvom sådant også er velkomment.
Husk dog, at største blænde var et krav, og jeg ikke har lavet dem
med meget andet end testformål.

Min egen konklusion er, at det ikke er specielt velegnet til at
blive brugt ved max blænde, medmindre man får sat billederne ned
i størrelse - og henter noget der. f/8 fra i går var dog OK.

dofmaster siger den hyperfokale længde ikke er langt ude, og man
skulle kunne få skarpe billeder fra 1,5m til uendeligt - Men der skakl
man tænkepå, at der så regnes med en nedskalering af billederne da
skarphed er defineret ved et fuldt billede på 10x15 (dvs det skal ned
i 50%).

Og for at imødekomme kritik af pixelstøj, hvis der er noget sådant
i de blå farver, specielt det kongeblå i himlen, så er det noget der
er kommer ved JPEG konverteringen. Det er tydeligt på denne:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm-wide-open/slides/_MG_2525.html

Se øverste venstre hjørne i fullsize. Træerne til venstre er uskarpe,
men må være udenfor fokusområdet.

Fra : nyrup

Dato : 23-01-05 19:23

Det ser ud til at være en fin optik!
Mon ikke der er en der har fået købt een for meget og som brænder for at
forære den til mig, så jeg kan konvertere den til min D70?! Eller endnu
bedre... mit F70 - 10 mm vidvinkel! Det ville være sjovt!

meddelelse news:slrncv7o4u.2qu.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-05 19:58

Povl H. Pedersen wrote:

> Her er et udpluk af dagens høst - Taget ved fuld blænde.

Det er helt fint, at du viser os de test-billeder som du laver med
det nye opbjektiv, men jeg savnet nogle billeder af typiske
widevinkel motiver, som flg. to eksempler:

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/vaerebro_aa/_vaerebro_aa-234.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/_skomager-17.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 20:18

In article <41F3F3B5.1090005@niels-ebbesen.net>, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> det nye opbjektiv, men jeg savnet nogle billeder af typiske
> widevinkel motiver, som flg. to eksempler:

Denne her er vel ikke så langt fra:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm-wide-open/slides/_MG_2518.html
eller denne
http://povlhp.spymac.net/10-22mm-wide-open/slides/_MG_2519.html

> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/_skomager-17.html

Nej - har ikke haft gang i indendørs endnu.

Fra : Alex W

Dato : 23-01-05 21:26

> [...]
> opbjektiv, men jeg savnet nogle billeder af typiske widevinkel motiver,

Nydelige billeder Niels
Men hvad ville du bibringe til testen ???

Din skomager kunne gå hen og blive til en god serie, hvis du kan få ham til
at posere foran kameraet medens han arbejder.

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-05 22:08

Alex W wrote:

> Nydelige billeder Niels
> Men hvad ville du bibringe til testen ???

Jeg ville vise og underbygge mine ønsker om, at se widevinkel
billeder der går tæt på i små rum...

> Din skomager kunne gå hen og blive til en god serie, hvis du kan få ham til
> at posere foran kameraet medens han arbejder.

Det er nok for sent, billedet er over 25 år gammelt, det er en
scanning af et 6x6 dias.

Men et sted i mine gemmer har jeg faktisk også et S/H billede af det
samme motiv, det er lavet med et Nikon F med en 20 mm NIKOR på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 23-01-05 21:22

meddelelse news:slrncv7o4u.2qu.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Her er et udpluk af dagens høst - Taget ved fuld blænde.

Hej Poul

Ja, optikken er bedst ved nedblænding. De prøver du viste i går var klart
bedre.

IMG_2543 er nu et pænt motiv.

Det kunne være spændende at se det samme motiv med step af en blændes
nedblænding til f.11
Det bør du gøre for derved kan du se hvornår skarpheden er
tilfredsstillende.

Har du i øvrigt brugt polfilter?

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 22:24

In article <41f4076b$0$48736$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Alex W wrote:
> Ja, optikken er bedst ved nedblænding. De prøver du viste i går var klart
> bedre.
>
> IMG_2543 er nu et pænt motiv.

Ja, det er med i mine overvejelser til en anden dag med godt vejr
og skyer på himlen. Det er faktisk meget lettere at se et 10mm
billede for sig end et der er meget smallere.

> Det kunne være spændende at se det samme motiv med step af en blændes
> nedblænding til f.11

Har overvejet det. Så skal jeg jo have stativet med.

> Det bør du gøre for derved kan du se hvornår skarpheden er
> tilfredsstillende.

Er med i planerne. Men det tager lidt tid. Man skal finde
forskellige fokuspunkter.

> Har du i øvrigt brugt polfilter?

Ja, pånær på det sidste. Jeg er blevet ret vild med det.
Det første i denne omgang:
http://povlhp.spymac.net/10-22mm-wide-open/slides/_MG_2531.html

er dog blevet lidt mislykket pga polfilteret der giver en mørk kile.

Fra : Alex W

Dato : 24-01-05 12:30

> Ja, pånær på det sidste. Jeg er blevet ret vild med det.
> Det første i denne omgang:

Prøv objektivet uden polfilteret.
Det giver måske et andet billede af hvad det kan mht. farveballance og
skarpheden af objektivet.

Det ender med at jeg må skifte mit gode gamle 10D med en 20'er
Den type objektiver passer jo ikke til mit. suk!
Canon udvikler nok en hel serie til den lille sensor i løbet af de næste par
år.
Jeg tænker mig at det er et format de bibeholder.

/Alex W