Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Passende SD ram til Canon Ixus 40
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-01-05 14:57

Hej alle

Jeg har netop erhvervet mig et Canon Ixus 40 og skal nu finde et
passende lagermedie inden jeg tager på skiferie på fredag (d. 28. januar).

Jeg havde egentlig kigget på Sandisks Ultra medier, da disse er
hurtigere end de "almindelige" medier og dette så vidt jeg kan udnyttes
af kameraet til både video og mange billeder i træk. Problemet er så, at
512Mb Ultra medierne er i restordre og jeg vil derfor høre om der er
alternativer som jeg kan overveje i stedet?

Et lille "reservespørgsmål":
Hvis jeg vil have noget mere teoretisk information om digital
fotografering (meget gør sig vel også gældende for "alm" fotografering!)
er der så nogle steder man kan downloade noget information - sådan lidt
"bog-agtigt" - jeg foretrækker at læse i papir-format! Eller er der evt.
1-2 guru-bøger der kan anbefales?

På forhånd tak.

Mvh Tommy

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-01-05 15:13

Tommy Ipsen wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har netop erhvervet mig et Canon Ixus 40 og skal nu finde et
> passende lagermedie inden jeg tager på skiferie på fredag (d. 28. januar).

Husk at hvor hvid sne er dominerende i lysmålingen, bør du exp. kompens.
ca. +1. Prøv dig frem.
Forklaring: Lysmåleren tror den ser det berømte 12-13% gråkort, der får
så meget lys at det er hvidt, hvorfor måleren vil sige at der er mere
lys end der er og følgende søge at reducere.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-01-05 16:09

Ole Larsen wrote:

> [...]
> så meget lys at det er hvidt, hvorfor måleren vil sige at der er mere
> lys end der er og følgende søge at reducere.

Tak for tippet - jeg har dog brug for lidt uddybning - hvad mener du med
"bør du exp. kompens. ca. +1." - er det blænden jeg skal korrigere? (Har
tidligere haft alm. kompakt-kamera og spejlrefleks, hvor jeg kunne
justere lukkertid, blænde osv.) og ved, at det også er muligt på det
lille Ixus 40.

Mvh Tommy

Fra : Jakob

Dato : 23-01-05 15:36

> Jeg har netop erhvervet mig et Canon Ixus 40

Post endelig lidt om dine erfaringer når du har fået taget nogle
billeder, har også det kamera i kikkerten :+)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-01-05 16:14

Jakob wrote:

> Post endelig lidt om dine erfaringer når du har fået taget nogle
> billeder, har også det kamera i kikkerten :+)

Jeg har kun "leget" lidt med kameraet indtil videre men er godt tilfreds
med resultaterne - det er nemt at bruge og tager nogle udmærkede
billeder. Mht. erfaringer efter skiferie, vil jeg sikkert komme til at
skrive noget i retning af det samme (sandsynligvis suppleret med noget i
retning "dog er blitsen ikke supergod" - det er den nemlig aldrig på de
helt små lommekameraer) - jeg har ikke tidligere haft digitalkamera, så
mit sammenligningsgrundlag er ikke forfærdelig stort! Tror dog at
kvaliteten er ganske god når pris og størrelse tages i betragtning.

Følger op efter skiferien og fortæller om aluminiumhuset kunne holde til
monsterstyrt på de sorte og røde pister...

Mvh Tommy

Fra : Morten S Hansen

Dato : 25-01-05 23:00

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Følger op efter skiferien og fortæller om aluminiumhuset kunne holde til
> monsterstyrt på de sorte og røde pister...

Havde selv mit ny-indkøbte Ixus 40 med på ski i Val Thorens i sidste uge -
og har næsten fyldt et 1 GB kort med fotos og film!!

Solen skinnede fra en skyfri himmel de to første dage - men der hvade jeg
selvfølgelig ikke kameraet med på pisterne! Resten af ugen var det
overvejende overskyet - og efterfølgende er jeg ikke vildt imponeret over
billederne (Mere pga. forholdene end kameraet). Dog har jeg nogle
fantastiske små-film med hjem af div. styrt, hop, tricks, m.v.

Kameraet er rigtig lækkert - men jeg ærger mig over jeg ikke fik sat mig
mere ind i funktionerne inden vi tog afsted - det hvade nok kunnet
kompensere en smule...

Hvis nogle er intresseret kan jeg linke til de bedste billeder, når jeg får
lagt dem op... Se iøvrigt ovennævte tråd af undertegnede om dét emne...

/morten s hansen

Fra : Jakob

Dato : 26-01-05 01:05

> Hvis nogle er intresseret kan jeg linke til de bedste billeder, når jeg får
> lagt dem op

Jeg vil da gerne se nogle billeder taget med det kamera.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 26-01-05 13:40

Hej Morten

> ...Dog har jeg nogle
> fantastiske små-film med hjem af div. styrt, hop, tricks, m.v.

Er kvaliteten af video-sekvenserne ok?

> Kameraet er rigtig lækkert - men jeg ærger mig over jeg ikke fik sat mig
> mere ind i funktionerne inden vi tog afsted - det hvade nok kunnet
> kompensere en smule...

Jeg er i disse dage i gang med at kværne manualen - og tror også noget
af busturen bliver brugt på at eksperimentere lidt!

> Hvis nogle er intresseret kan jeg linke til de bedste billeder, når jeg får
> lagt dem op... Se iøvrigt ovennævte tråd af undertegnede om dét emne...

Jeg vil da meget gerne se dem - kan måske også give nogle gode ideer!

Mvh Tommy

Fra : Per

Dato : 23-01-05 18:03

> [...]
> medierne er i restordre og jeg vil derfor høre om der er alternativer som

Hej Tommy!

Jeg tror ikke der er nogen grund til at købe ultramedierne. Det er "kun" et
4 mp kamera - og det er ikke hurtigt nok til ikke at kunne udnytte bufferen.

Jeg har selv et Ixus 400 og har både et ultrakort og et alm. (det bruger
godt nok CF kort) og der er ingen forskel på antal af billeder i træk om jeg
bruger det ene eller det andet.

Jeg ville "hellere" købe et større kort end et mindre og hurtigere. Dette
dog kun pga. at kameraet ikke er "større og hurtigere"

Havde det været et 6-7 mp spejlrefleks ja så havde jeg investeret i
ultrakortene.

Mvh. Per!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-01-05 19:16

Per wrote:

> Jeg tror ikke der er nogen grund til at købe ultramedierne. Det er
> "kun" et 4 mp kamera - og det er ikke hurtigt nok til ikke at
> kunne udnytte bufferen.

Hvad med film i 640x480, 30fps? Jeg troede det krævede et hurtigt kort.

> Jeg har selv et Ixus 400 og har både et ultrakort og et alm. (det
> bruger godt nok CF kort) og der er ingen forskel på antal af billeder
> i træk om jeg bruger det ene eller det andet.

Ixus 400 har markant ringere filmmode, så det skal nok passe at der
ikke er mærkbar forskel på kortene med det kamera.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-01-05 19:20

Per wrote:

> [...]
>
> Jeg ville "hellere" købe et større kort end et mindre og hurtigere. Dette
> dog kun pga. at kameraet ikke er "større og hurtigere"

Hvis jeg nu benytter muligheden for at optage video - hvor kameraet kun
er begrænset af kortets kapacitet og hastighed - vil det så stadig være
kameraet som er flaskehals og ikke det "almindelige" sd-kort?

Mvh Tommy

Fra : Martin

Dato : 24-01-05 12:51

> Hvis jeg nu benytter muligheden for at optage video - hvor kameraet kun er
> begrænset af kortets kapacitet og hastighed - vil det så stadig være
> kameraet som er flaskehals og ikke det "almindelige" sd-kort?

Du skal huske på at videooptagelser fylder meget - så vidt jeg husker er der
til 5 minutter på et 256MB kort. Til en ferie, tror jeg at jeg ville holde
mig til at tage billeder.

Til "almindelig" brug, hvor man tager enkeltbilleder, kan du bruge et
hvilket som helst kort. Det er kun når du skal optage video eller mange
billeder efter hinanden, at du har brug for et hurtigt kort. Min erfaring
er, at det kun er noget man leger med lige når man har fået kameraet

/Martin

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 24-01-05 14:06

Martin wrote:

> Du skal huske på at videooptagelser fylder meget - så vidt jeg husker er der
> til 5 minutter på et 256MB kort. Til en ferie, tror jeg at jeg ville holde
> mig til at tage billeder.

Jeg ved, at det fylder meget - heldigvis er der mange nørder med på
turen, så jeg har rigelig ekstern lagerplads, hvor jeg kan læsse mine
optagelser af i løbet af ugen - og det kunne jo være meget sjovt med
billedsekvenser og videooptagelser af ens skiløb

> [...]
> billeder efter hinanden, at du har brug for et hurtigt kort. Min erfaring
> er, at det kun er noget man leger med lige når man har fået kameraet

Konklusionen for mit vedkommende må være, at jeg nøjes med et
almindeliget 256Mb kort, som jeg har lånt og når jeg kommer hjem
anskaffer jeg så et af Ultra-kortene for at have muligheden åben for at
lege med kameraet efterfølgende

Jeg har da hvertfald fået afklaret, at kameraet kan udnytte
Ultra-kortets hastighed, hvilket jeg også regnede med!

Tak for hjælpen - mvh Tommy

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-01-05 19:34

Martin wrote:

> [...] Det er kun når du skal optage video eller mange billeder efter
> hinanden, at du har brug for et hurtigt kort. Min erfaring er, at det
> kun er noget man leger med lige når man har fået kameraet

Tjaeh, min er den omvendte. Mit Sony T1 laver film i samme kvalitet som
Ixus 40 og jeg er blevet rigtig glad for lave filmklip.

På mit Sony betyder et langsomt kort at der kun kan optages film i
dårlig kvalitet. Jeg ved ikke om det fungerer på samme måde med Ixus
40, eller om den blot sætter en tidsbegrænsning, hvis man anvender et
langsomt kort.

Fra : Martin

Dato : 24-01-05 12:46

> [...]
>>
> Jeg tror ikke der er nogen grund til at købe ultramedierne. Det er "kun"
> et 4 mp kamera - og det er ikke hurtigt nok til ikke at kunne udnytte

Jo - det er det!

> Jeg har selv et Ixus 400 og har både et ultrakort og et alm. (det bruger
> godt nok CF kort) og der er ingen forskel på antal af billeder i træk om
> jeg bruger det ene eller det andet.

Ixus 40 har fået ny og hurtigere processor ifht. Ixus 400.

/Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 18:23

In article <ct0a8i$qdu$1@news.net.uni-c.dk>, Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> 512Mb Ultra medierne er i restordre og jeg vil derfor høre om der er
> alternativer som jeg kan overveje i stedet?

Jeg ville købe Kingston Elite Pro hos SHG.dk - ca. 600 kr for 1GB så
vidt jeg husker.