Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af portræt
Fra : CS \(ô¿ô\)

Dato : 23-01-05 13:48

Kan I give mig lidt kritik på dette billede

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-01-05 14:07

CS (ô¿ô) wrote:
> Kan I give mig lidt kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

Hejsa

Det første der slår mig er at modellen ser lidt anstrengt ud, smilet er
en anelse for stift og anspændt.

Lyslægningen er fin, dog ville jeg syntes at et hårlys skråt bagfra vil
hjælpe lidt på seperationen til bagrunden, og balancere den oplødning du
har lavet på højre side.

Det kunne også være rart med lidt mere reflekteret lys ind øjehulerne.

Kompositionen er klassisk, men jeg syntes det er synd at du beskærer
midt i hendes fingere. VEd at beskærer længere nede så får du også
løftet øjnene tættere på det gyldne snit, jeg tror det vil give en bedre
balance.

Jeg savner lidt struktur på baggrunden, ensartetde sorte baggrunde til
mennesker er ikke min smag.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : michael bs

Dato : 23-01-05 14:30

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Øverste halvdel af billedet er fin, nederste er direkte uheldig, synes jeg.
Det ser ud som om hun tager kvælertag på sig selv og derved anspænder den
mimiske muskulatur omkring munden i en anstrengt grimasse. De lyse hænder
leder blikket ned og hendes hovede kommer til at svæve underligt frit i
luften. For stor kontrast til den sorte baggrund.
er der brugt for meget uskarp maskning (USM) ? Hendes hud virker meget
grynet og støjfyldt.
Men overansigtet er godt...spændende øjne.

mvh Michael

Fra : Mikael

Dato : 23-01-05 14:27

"CS (ô¿ô)" skrev i en meddelelse. Kan I give mig lidt kritik på dette
billede

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

Hejsa

Det er altid problematiskt med hændernes størrelse på denne type af
portrætter. Jeg synes, at hænderne er for dominerende, såvel
størrelsesmæssigt i forhold til hovedet, som det faktum at hænderne er
"lysere" i hudtonen end ansigtet er det. Dette kan afhjælpes med bruncreme
og pudder.

Modellens højre øre tiltrækker sig også for meget opmærksomhed, her er en
lidt anden vinkel på kamera/model den nemme løsning, man kan selvfølgelig
også slås med sin lyssætning og en "neger" (sort pap som bruges til at dæmpe
refleksioner m.m.)

Jeg synes modellen ser ud som hun er rimeligt afslappet, jeg kan godt lide
at man kan se modellens ansigtsformer/furer. Hvad jeg ikke bryder mig om ved
kvindeprotrætter er korn, det gør det portrættet hårdt. Korn er o.k. ved
herreportrætter - mænd må godt se lidt slidte og macho ud.

hilsen
Mikael
3000

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 18:18

In article <ct085o$1h6l$1@news.cybercity.dk>, Mikael wrote:
> [...]
> størrelsesmæssigt i forhold til hovedet, som det faktum at hænderne er
> "lysere" i hudtonen end ansigtet er det. Dette kan afhjælpes med bruncreme

Helt enig. De lyse hænder var #2 ting jeg så.

> [...]
> kvindeprotrætter er korn, det gør det portrættet hårdt. Korn er o.k. ved
> herreportrætter - mænd må godt se lidt slidte og macho ud.

Jeg synes ikke det gør noget man kan se lidt rynker. Men billedet er
ganske rigtigt for kornet, og sepia farven er lige et nummer for rød.

Hendes højre skulder generer også, men kan klares i PS. Enig i øret.

Men god øjenkontakt, og godt smil der viser hun er tilfreds/glad ved
situationen. Lysreflektionen i hendes venstre øje ser noget mere
asymetrisk ud end den højre.

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-01-05 00:18

> Men god øjenkontakt, og godt smil der viser hun er tilfreds/glad ved
> situationen. Lysreflektionen i hendes venstre øje ser noget mere
> asymetrisk ud end den højre.

Undskyld, men taler vi om det samme billede jeg ser absolut ikke noget
smil, men en grimasse, som måske kunne løse sig op i et smil bagefter. Jeg
synes øjnene er god nok, men grimassen er alt andet en klædelig.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-01-05 14:30

CS (ô¿ô) wrote:
> Kan I give mig lidt kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

I fortsættelse af Michael B:
Tror du skulle længere væk, det ser ud som en vidvinkeloptagelse selvom
det er en 180 mm på en 6x7.
H. øret generer
sværtningsforskel mellem hænder oh ansigt er stor (lys på hænder?)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-05 14:34

CS (ô¿ô) wrote:

> Kan I give mig lidt kritik på dette billede

Der er et fint udtryk og et glimt i øjnene, men hænderne er alt for
dominerende og de er også for lyse i forhold til hudtonerne i
ansigtet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : CS \(ô¿ô\)

Dato : 23-01-05 14:52

Tak for kritikken

Hvis I nu så originalen ville i vide at dette portræt er så langt fra
umanipuleret

Jeg har virkelig haft gang i PS med channelmix, curves og selektiv gaussian.
Og så en masse støj + healing

Jeg giver jer ret mht til hænderne stjæler lidt for meget opmærksomhed og
vil prøve at lege lidt videre - og så også rette de små kritikpunkter der
med reflekser og hudtoner (balanceres)

Tak for hjælpen

CS

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-01-05 16:05

"CS (ô¿ô)" <kamisu@hotmail.com> wrote in message
> Kan I give mig lidt kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

Som andre har skrevet, så er der hænderne, men jeg kan ikke lide hendes
mund. Nu kender jeg selvfølgelig ikke damen, men jeg synes ikke det er et
flatterende billede af damen (håber jeg ikke). Og hun ser alt andet end
afslappet ud...

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Esben

Dato : 23-01-05 17:28

"CS (ô¿ô)" <kamisu@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan I give mig lidt kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=121949

Det er en anelse hårdt - som om der er for meget sharpness på. Ellers ligner
det meget godt.

--
Esben