Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
makro spørgsmål.
Fra : michael bs

Dato : 23-01-05 13:45

Jeg er nybegynder mht makro fotografering. Hvad betyder brændvidden for
makrofotografering? At man skal fotografere emnet i større afstand eller at
forstørrelsen bliver større?
Har kig på Canon 100mm f2.8 macro usm eller Sigma 150mm 2.8 APO Macro EX DG
HSM. Hvilken forskel vil der i praksis være mellem disse to?

mvh Michael

Fra : Jan F.

Dato : 23-01-05 15:31

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:41f39c3f$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> Har kig på Canon 100mm f2.8 macro usm eller Sigma 150mm 2.8 APO Macro EX
> DG HSM. Hvilken forskel vil der i praksis være mellem disse to?

Et makroobjektiv har normalt en forstørrelse på mindst 1:1, ellers bør det
ikke bære betegnelsen makro.
Jo større brændvidde desto større arbejdsafstand.
Det bedste allround makroabjektiver er på ca. 90-100 mm, til mere specielle
opgaver er det nødvendigt med 150-180 mm. f.eks. insekter m.m.

I den gode mellemklasse 90-100 vil jeg anbefale flg i prioteret rækkefølge:

1. Tamron 90 - god og billig
2. Canon 100 - god og dyr
3. Sigma 105 - mindre god og billig

--

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-05 18:35

Jan F. wrote:

> 1. Tamron 90 - god og billig

For klarhedens skyld: Tamron SP 90 2.8 Macro

vh
Jan