Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Macro på Nikon 50mm 1.8 AFD?
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-01-05 12:57

Hey!

Jeg har købt et Nikon 50mm 1.8 AFD til mit D70. Det tager jo fremragende
billeder, men jeg kunne godt tænke mig at kunne gå tæt på emner til
reklame fotos mv. med dette objektiv.

Kan man få et filter der giver objektive makroegenskaber - og i en god
kvalitet?

Mvh
Gunnar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 14:12

In article <41f390a0$0$48677$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
> reklame fotos mv. med dette objektiv.
>
> Kan man få et filter der giver objektive makroegenskaber - og i en god

Det hedder mellemrige i Dk og Extension Tubes i resten af verden.
Kenko laver nogle billige.

De indeholder ikke optik, så du kan lige så godt købe de billige.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-01-05 15:15

Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
> reklame fotos mv. med dette objektiv.
> Kan man få et filter der giver objektive makroegenskaber - og i en god

filtre er jeg ikke så glade for..

Jeg har købt et sæt Kenko Auto Extension Tubes.

Jeg skød lige et par testskud for at vise minimum fokus-afstand hhv.
med og uden tubes:
EF 50 f1.4 uden tubes:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2712.jpg
EF 50 f1.4 med hele kenko-sættet:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2713.jpg

(Jeg kan se at det er tid til at støve af.. æv)

Jeg bruger jo så Canon, men sættet kan også købes til andre mærker
(inklusive Nikon)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-01-05 17:23

Super! Det skal jeg da have!! Hvor køber man det, og hvad koster det?

Og i øvrigt - tak for fotos :D

Mvh
Gunnar

Fra : nyrup

Dato : 23-01-05 17:51

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> skrev i en meddelelse
> Super! Det skal jeg da have!! Hvor køber man det, og hvad koster det?

Jeg købte mine Kenko DG ("for Digital", hvad så det lige indebærer ved jeg
ikke... der er jo ingen linser i sådan en mellemring...) hos
www.warehouseexpress.com i England.
Jeg havde en del skriveri frem og tilbage ang. betaling med VISA. De
forlangte en "Credit Card Statement" og min bank anede ikke hvad det var.
(Og forstod ikke for godt engelsk!...) Men jeg fik spurgt mig frem til det
og fik så min bank til at lave det rigtige dokument. Jeg faxede det og fik
mellemringene. Alt i alt kostede det knapt 1200 kr.
Men der er vist kommet en dyrere og separat pris på "DG-digital udgaven"
siden jeg bestildte. Jeg var bare heldig at få dem til normal, "ikke
digitaludgavens" pris.

Jeg ved ikke om jeg kunne ha' fået dem til det samme her i DK, men der var
ingen der havde dem og fotohandlere er jo ikke hvad de har været her i
DK!...

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-01-05 18:08

Det lyder da lidt pebret synes jeg... Er her nogen der kender til dansk
forhandler? Photographica måske? (tror jeg derind i morgen...)

Mvh
Gunnar

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-01-05 18:17

....lige en ting mere: Vil det sige at man SKAL købe de nye DG modeller
til mit Nikon D70?

Mvh
Gunnar

Fra : nyrup

Dato : 23-01-05 19:14

> ...lige en ting mere: Vil det sige at man SKAL købe de nye DG modeller
> til mit Nikon D70?

Som sagt, jeg bestildte den før DG-ver. kom på listen og fik leveret DG-ver.
uden beregning. Men jeg tvivler på der er den store forskel på de to ver. -
Ville dog lige som dig gerne vide hvad forskellen er - om nogen.
Men Kenko kan man ikke finde meget om på nettet!

Fra : Preben Holm

Dato : 24-01-05 17:09

nyrup wrote:
> [...]
> Ville dog lige som dig gerne vide hvad forskellen er - om nogen.
> Men Kenko kan man ikke finde meget om på nettet!

De markedsfører sig sammen med Hoya, Tokina osv. på en amerikansk
hjemmeside kaldet http://www.thkphoto.com/

Prøv at send dem en mail!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 18:21

In article <41f3cf2d$0$48699$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Gunnar Kristiansen wrote:
> Super! Det skal jeg da have!! Hvor køber man det, og hvad koster det?

Technikdirekt - Koster lidt over en tusse. Har det i en ordre hos dem
der venter på noget andet (Dog til Canon).

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 23-01-05 18:32

Kender du forskellen på DG og den gamle udgave?

Mvh
Gunnar

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 19:23

In article <41f3df47$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Gunnar Kristiansen wrote:
> Kender du forskellen på DG og den gamle udgave?

Nej. For der er hverken optik eller elektronik i dem. Det er alene
de eksisterende benforbindelser der føres frem.

Er også canon mand, og der tror jeg ikke man nogensinde har skelnet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-01-05 18:38

Gunnar Kristiansen wrote:
> Super! Det skal jeg da have!! Hvor køber man det, og hvad koster det?

~1000kr gav jeg for sættet i USA..

> Og i øvrigt - tak for fotos :D

Jow det var da så lidt, det bliver sjovt at lege med det til sommer
:)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Preben Virkus

Dato : 24-01-05 00:47

> [...]
>
> (Jeg kan se at det er tid til at støve af.. æv)
>
> Jeg bruger jo så Canon, men sættet kan også købes til andre mærker

Hvilke objektiver er gode at kombinere med mellemrige / Extension Tubes ?
Hvad er fordele/ulemperne i forhold til et makro objektiv?

Preben

Fra : nyrup

Dato : 24-01-05 09:52

"Preben Virkus" <virkus@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke objektiver er gode at kombinere med mellemrige / Extension Tubes ?
> Hvad er fordele/ulemperne i forhold til et makro objektiv?
>
> Preben

Ulemper er at det er bøwet. Et makroobjektiv er beregnet til at tegne skarpt
i hele focusplanet. Det er ikke sikkert at et "almindeligt" objektiv kan
tegne skarpt over hele billedfladen ved focusering tæt på. Men oftest er det
også centrum i et makrobillede der er det mest spændende og væsentlige, så i
praksis betyder det ikke så meget. Yder mere skal man blænde meget ned for
at få skarphedsdybde og det hjælper på det med at tegne skarpt.
Fordele er der mange af. Det er billigt i forhold til ordentlige "rigtige"
makroobjektiver. De er alsidige. Man kan bruge mellemringene med alle de
objektiver man har i forvejen. F.eks. en lang tele, så man ikke forstyrrer
insekterne når man jager dem...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-05 10:16

nyrup wrote:
> [...]
> praksis betyder det ikke så meget. Yder mere skal man blænde meget ned for
> at få skarphedsdybde og det hjælper på det med at tegne skarpt.

Autofocus virker ikke optimalt med EF 50 f1.4 + tubes, det virker
sikkert også bedre med et macro-objektiv... ?

> [...]
> objektiver man har i forvejen. F.eks. en lang tele, så man ikke forstyrrer

Ja, og det er til gengæld herligt.

Dog virker det ikke med alle objektiver, da nogle af dem (kun
vidvinkel?) har en tendens til at have uendelig fokus på den
forkerte side af den forreste linse bare man har 12mm mellemstykke på.

Jeg kan ikke bruge tubes på min 12-24mm, men det virker fint fint
med EF 50 og 85, samt med Sigma 70-200 f2.8.

EF 50 og 85 tegner tydeligt skarpere end 70-200 med tubes, eller
også ryster jeg bare på hånden ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-05 17:42

In article <slrncv9f5m.s8d.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Dog virker det ikke med alle objektiver, da nogle af dem (kun
> vidvinkel?) har en tendens til at have uendelig fokus på den
> forkerte side af den forreste linse bare man har 12mm mellemstykke på.

Min Canon 10-22mm vil virke med både 12 og 25mm mellemstykke, men
jeg ved ikke om det kun er i fuldt zoom, hvor det med 25mm
forstørrer 1.51x - 1.28x - Mine tubes er i posten, så jeg får snart
testet.

> Jeg kan ikke bruge tubes på min 12-24mm, men det virker fint fint
> med EF 50 og 85, samt med Sigma 70-200 f2.8.
>
> EF 50 og 85 tegner tydeligt skarpere end 70-200 med tubes, eller
> også ryster jeg bare på hånden ;)

Har hørt at nogle zooms ikke tager skade af det. Så jeg glæder mig
til at prøve det.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-05 18:59

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> jeg ved ikke om det kun er i fuldt zoom, hvor det med 25mm
> forstørrer 1.51x - 1.28x - Mine tubes er i posten, så jeg får snart

Virker mellemstykkerne med EF-S ? hvis det er Kenko's skal de
ihvertfald modificeres før en EF-S passer på, men det ser nu også
ret simpelt ud.

Med Sigma 12-24 ligger fokus på den forkerte side med 12mm
mellemstykke.

> Har hørt at nogle zooms ikke tager skade af det. Så jeg glæder mig
> til at prøve det.

Jeg tror ikke den tager skade.. jeg tror bare at EF 50 og 85 tegner
skarpere generelt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-05 20:14

In article <slrncvadr1.s8d.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Virker mellemstykkerne med EF-S ? hvis det er Kenko's skal de
> ihvertfald modificeres før en EF-S passer på, men det ser nu også
> ret simpelt ud.

Har du set en opskrift på det ? Canon's 12 II og 25 II skulle virke,
og jeg forventede ikke at det vile give problemer med det Kenko sæt
jeg har bestilt.

> Jeg tror ikke den tager skade.. jeg tror bare at EF 50 og 85 tegner
> skarpere generelt.

Den 70-200 jeg så tegnede da ca lige så skarp som mit 100-300mm.
Det er godt nok ikke helt 50mm f/1.8, men det er tæt på.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-05 20:47

Povl H. Pedersen wrote:
> Har du set en opskrift på det ? Canon's 12 II og 25 II skulle virke,
> og jeg forventede ikke at det vile give problemer med det Kenko sæt
> jeg har bestilt.

Det er rimeligt simpelt.. da de er lavet af plastik er de nemme at
slibe i, og man tager simpelthen en af disse 'dremels' og gør hullet
ud mod objektivet større indtil objektivet kan komme igennem.
Hvorefter man puster det rent med noget trykluft eller lign.

> Den 70-200 jeg så tegnede da ca lige så skarp som mit 100-300mm.
> Det er godt nok ikke helt 50mm f/1.8, men det er tæt på.

Det kan være man bør teste det lidt bedre.. det vil jeg lige gøre

Jeg kan også lige teste om jeg var stiv sidst da jeg ikke kunne få
min 12-24 til at virke med tubes.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-05 23:15

Hans Joergensen wrote:
> Det kan være man bør teste det lidt bedre.. det vil jeg lige gøre
>
> Jeg kan også lige teste om jeg var stiv sidst da jeg ikke kunne få
> min 12-24 til at virke med tubes.

EF 28 + 32mm rør:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2747.jpg

EF 50 + 68mm rør:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2752.jpg

EF 50 + 68mm rør + 2x TC:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2755.jpg

EF 85 + 68mm rør:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2757.jpg

EF 85 + 68mm rør + 2x TC:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2760.jpg

Sigma 70-200 @ 200 + 68mm rør:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2766.jpg

Sigma 12-24 @ 24 + 12mm rør:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2780.jpg
Og motivet var ca. 3mm fra glasset tror jeg.

Motivet ved siden af et AA-batteri:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2787.jpg

Sidst men ikke mindst,
EF 50 + 68mm rør + 2x TC + 1.4x TC:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2782.jpg

Samme kombination brugt til,

AA på AA-batteriet:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/tubes/CRW_2789.jpg

Alle er skudt håndholdt og med en 550EX i wireless.

(Det er testbilleder, og ingen kritik ønskes;)

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 24-01-05 11:13

Skulle man nu invistere i et Macro Objektiv til et D70, hvad er der så
på markedet der er noget værd, og som man ikke bliver ruineret af?

Gunnar

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-01-05 13:28

Gunnar Kristiansen wrote:
> Skulle man nu invistere i et Macro Objektiv til et D70, hvad er der så
> på markedet der er noget værd, og som man ikke bliver ruineret af?

Man kan jo aldrig være sikker, men mon ikke
Tamrons AF-90 f:2.8 SP Macro
er en god kandidat til at vinde en pris/kvalitetskonkurrence?
Den er i hvert fald ofte udråbt til sådan.

vh

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Preben Holm

Dato : 24-01-05 17:16

> Man kan jo aldrig være sikker, men mon ikke
> Tamrons AF-90 f:2.8 SP Macro
> er en god kandidat til at vinde en pris/kvalitetskonkurrence?
> Den er i hvert fald ofte udråbt til sådan.

Er det ikke en 95mm de har?

Btw. Sigma 105mm f:2.8 er rigtig billig og den gamle model var super i
kvalitet, dog stank autofocus (en "firmware"-opdatering skulle dog
hjælpe og gøre det suverænt godt).
Om den nye Sigma 105/2.8 DG Macro EX er en vinder tør jeg slet ikke sige
noget om, men i hvert fald den jeg vil tage et nærmere kig på. Du skal
ikke regne med at få den i danmark til billige penge. Men f.eks.
www.fotoandmore.de har den til 383 euro, hvilken jeg klart sparer sammen
til.

Har dog ikke fundet noget information om digital-modellen (den nye), men
de senere objektiver der er kommet fra Sigma har jeg kun læst ganske
positivt om!

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-01-05 10:27

Preben Holm wrote:

> Er det ikke en 95mm de har?

Nej.

vh

Jan

Fra : J. Jørgensen

Dato : 24-01-05 15:16

> Skulle man nu invistere i et Macro Objektiv til et D70, hvad er der så på
> markedet der er noget værd, og som man ikke bliver ruineret af?
>
> Gunnar

Hej Gunnar
Jeg ville personligt foretrække at købe et lille digitalt camera og lade det
optage pladsen i tasken.
Det er både billigere, lettere og mindre.
Der er mange billige digitale der er meget velegnede til Makro
fotografering.
Du undgår samtidig, at Guldsmeden flyver sin vej inden du får samlet og
indstillet alt dit grej.
Hilsen
Jørgen
NB. Var så heldig at slippe af med et D70 efter 8 dages test - til fordel
for Dimage A2, som bare kan tilfredsstille alle mine ønsker.
Jeg behøver nu ikke medbringe hverken rygsæk eller trailer.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-05 16:07

J. Jørgensen wrote:
> NB. Var så heldig at slippe af med et D70 efter 8 dages test - til fordel
> for Dimage A2, som bare kan tilfredsstille alle mine ønsker.
> Jeg behøver nu ikke medbringe hverken rygsæk eller trailer.

Nu overdriver du jo :) til det meste kan man klare sig med et enkelt
objektiv.

Man kommer ganske langt med en toploader-taske + hus monteret med
ens yndlings-optik. og evt. kan man smide en extension-tube i bunden
af tasken hvis man skulle have behov for at lege macro.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 24-01-05 23:16

Jeg har faktisk et IXUS 400 som ganske rigtigt tager gode macro
billeder, men det er jo bare ikke helt det samme "hul igennem" man får
som med et D70 synes jeg :D

Mvh
Gunnar