Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Er det her back focus?
Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 09:01

Hej alle

Mit D70 ryger retur med en defekt. Derfor ville jeg lige slå to fluer med et
smæk og få checket evt. back focus ved samme lejlighed.

Dette testresultat kan man vel godt kalde back focus?:
http://www.kraemerschmidt.dk/test/Backfocus.jpg

/Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 09:35

In article <WQIId.84749$Vf.3758503@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:
> [...]
> smæk og få checket evt. back focus ved samme lejlighed.
>
> Dette testresultat kan man vel godt kalde back focus?:

Der er lidt, men det kan vel også være objektivet. Hvis du
skal sende noget ind, så er det begge dele. Har du ikke andre
objektiver at teste med ?

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 10:07

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
>
> Der er lidt, men det kan vel også være objektivet. Hvis du
> skal sende noget ind, så er det begge dele. Har du ikke andre

Jeg sender selvfølgelig begge dele ind.

Det anvendte objektiv er et 18-70 fra kittet. Mit eneste andet objektiv er
et billigt 70-300 G... så det tillægger jeg ikke så meget vægt.

/Thomas

Fra : Henrik H

Dato : 23-01-05 10:57

Hej Thomas
Jeg har selv tænkt på at teste mit D70 for samme "defekt". Men som jeg ser
dit billede er centrum af billedet ved 4mm skarpt. så jeg kan ikke rigtigt
se hvad problemet er, eller er det mig der har misforstået noget?
Hilsen
Henrik

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 11:07

"Henrik H" <panzerkomandantfjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dit billede er centrum af billedet ved 4mm skarpt. så jeg kan ikke rigtigt
> se hvad problemet er, eller er det mig der har misforstået noget?

Så vidt jeg har forstået, burde teksten "This text should be perfectly in
focus" stå 100% skarpt, hvilket den tydeligvis ikke gør. Til gengæld er den
skarp fra 4-8 mm. bag fokuspunktet.

Det er ikke noget som er meget tydeligt på alm. billeder, men tendensen kan
dog godt anes på visse portrætter.

/Thomas

Fra : Henrik H

Dato : 23-01-05 11:14

Hej Thomas
Sådan som jeg opfatter det er det billedets centrum der skal være skarpt.
Teksten bliver vel skarp hvis du placerer den i centrum.

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 11:22

> [...]
> Sådan som jeg opfatter det er det billedets centrum der skal være skarpt.
> Teksten bliver vel skarp hvis du placerer den i centrum.

Så forstår jeg dit spørgsmål - og det har jeg også selv tænkt over. Den
tykke sorte streg jeg har fokuseret på er jo 100% skarp. Jeg er dog ret
sikker på, at testen skal udføres ved at fokusere direkte på den tykke sorte
streg.

/Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-01-05 12:16

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Jeg er dog ret sikker på, at testen skal udføres ved at fokusere direkte
> på den tykke sorte streg.
>

> /Thomas
++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Det skal den også, så teksten burde jo stå skarpt, men det gør den ikke.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 12:25

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hej Thomas.
>
> Det skal den også, så teksten burde jo stå skarpt, men det gør den ikke.

Jeg er også nået til den konklusion... så det er vel hvad man kalder back
focus.

Heldigt at jeg udførte testen INDEN jeg sender kameraet retur til
forhandleren med en anden defekt. Nu kan jeg smide en udskrift af testen
med, så må han jo finde et sted få det justeret... sikkert hos Nikon DK.

Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 13:59

In article <9PJId.84756$Vf.3758556@news000.worldonline.dk>, Thomas wrote:
> [...]
>
> Det anvendte objektiv er et 18-70 fra kittet. Mit eneste andet objektiv er
> et billigt 70-300 G... så det tillægger jeg ikke så meget vægt.

Men det har nok en mindre DoF, så prøv det på 300mm. Det vil være
en indikation af om det er kameraet eller objektivet.

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 14:09

> Men det har nok en mindre DoF, så prøv det på 300mm. Det vil være
> en indikation af om det er kameraet eller objektivet.

Det vil jeg måske prøve, men uanset resultatet så sender jeg både huset og
mit 18-70 retur til forhandleren. Det er den kombination jeg er mest
interessert i at få skarp. Jeg går ud fra at forhandleren sender udstyret
til Nikon Danmark - så må de jo finde ud af om det er hus eller objektivet.

Thomas

Fra : Henrik H

Dato : 23-01-05 15:26

Hej Thomas
Jeg prøver lige en gang til.
Jeg forudsætter at du ikke har beskåret det vedlagte billede, ligeledes
forudsætter jeg at du har brugt kameraets midterste focuspunkt. Dette skulle
således resultere i, at billedets centrum (4mm stregen) står skarpt, hvilket
jeg mener at den gør. Det jeg endvidere kan se er at focus ligger mere bag
til end fortil, for denne 4mm streg. Er det dette der er backfocus?
Det vil endvidere være interessant at høre hvilken blænde (dybdeskaphed) du
brugte ved optagelsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-01-05 18:21

"Henrik H" <panzerkomandantfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Det jeg endvidere kan se er at focus ligger mere bag til end fortil, for
> denne 4mm streg. Er det dette der er backfocus?
> Hilsen
> Henrik
++++++++++++++++

Hej Henrik.

Der skal også være mere dydteskarphed bagved stregen end foran.

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-01-05 18:23

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> ++++++++++++++++
>
> Hej Henrik.
>
> Der skal også være mere dydteskarphed bagved stregen end foran.

Det afhænger af brændvidde og afstand til subjektet. Indtast værdier her og
se hvordan det ideelt skal være: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas

Dato : 23-01-05 18:21

"Henrik H" <panzerkomandantfjern@hotmail.com> wrote in message
> Hej Thomas
> Det vil endvidere være interessant at høre hvilken blænde (dybdeskaphed)
> du brugte ved optagelsen.

Hej Henrik

Der er brugt F/4,5.

Jeg lavet testen med mit andet objektiv (70-300) og det udviser den samme
tendens - uden dog at være helt så klar. Jeg tør dog godt at konkludere, at
mit hus lider lidt af back focus... og nok til at jeg vil have det justeret.

http://www.kraemerschmidt.dk/test/backfocus-70-300.jpg

Thomas