Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
østtyske kameraer?
Fra : ec

Dato : 22-01-05 21:19

Kan nogen nævne østtyske kamera navne der har været i 50/60/70/80 erne?

Mvh.

Ester C

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-01-05 21:23

ec wrote:

> Kan nogen nævne østtyske kamera navne der har været i 50/60/70/80 erne?

Byen Jena hvor Karl Zeiss fabrikken oprindligt lå, var en del af det
daværrende DDR, og de har har produceret kameraer og objektiver med
navnet JENA.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ec

Dato : 22-01-05 21:41

> Byen Jena hvor Karl Zeiss fabrikken oprindligt lå, var en del af det
> daværrende DDR, og de har har produceret kameraer og objektiver med navnet
> JENA.

Ja tak Niels E., men jeg ville gerne have nogle vavne, såsom Exakta
o.s.v.Leika o.s.v.

Mvh.

Ester

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-05 22:15

ec <pavlova@cafeer.dk> wrote:

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Ja tak Niels E., men jeg ville gerne have nogle vavne, såsom Exakta
> o.s.v.Leika o.s.v.
>
> Mvh.
>
> Ester

Øh....Niels skriver jo netop navnet på et kamera, så nu har du to
M.

Fra : ec

Dato : 22-01-05 22:21

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse
> ec <pavlova@cafeer.dk> wrote:
>

> Øh....Niels skriver jo netop navnet på et kamera, så nu har du to
> M.
> --
> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Doooo, ja det gør han jo, det var nok fordi den kendte jeg i forvejen. Tak
Niels, det var heller ikke sådan ment. Men da jeg så det var Niels, tænkte
jeg- Kan han ikke nævne nogle flere- han ved jo så meget.

Mvh.

Ester C

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-01-05 22:59

ec wrote:

> Doooo, ja det gør han jo, det var nok fordi den kendte jeg i forvejen. Tak
> Niels, det var heller ikke sådan ment. Men da jeg så det var Niels, tænkte
> jeg- Kan han ikke nævne nogle flere- han ved jo så meget.

Jeg har faktisk ikke så meget tjek på det med østtyske kameraer, de
har jo ikke brillieret ved at være verdens bedste, og der er så vidt
jeg ved heller ikke kommet noget epokegørende fra den kant, det er
vist lutter dårlige kopier af vesteuropæiske produkter.

Men prøv en Google søgning på jena + kamerawerke, for der er gennem
hele DDR perioden produceret mange forskellige mærker på fabrikken,
nu om stunder laver den meget billige digicam under navnet Jenoptik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ec

Dato : 23-01-05 11:30

> [...]
> DDR perioden produceret mange forskellige mærker på fabrikken, nu om
> stunder laver den meget billige digicam under navnet Jenoptik.

Hej

Det var dog heller ikke for at købe noget, men af historiske årsager. Der
var et navn som jeg ikke kunne komme på, men som andre muligvis kunne.
Noget lignende Voigtländer (men det er jo vesttysk). Vi sad flere og
snakkede om disse kameraer fra østtyskland, altså mere samler orienteret.
Tak for alle bidrag

Mvh.

Ester c.

Fra : nyrup

Dato : 22-01-05 22:07

Jeg skal med største glæde og fornøjelse nævne det nok mest kendte af dem,
nemlig Praktica!
Jeg har i en del år fotograferet med det og skiftede først for få år siden
til Nikon fordi jeg var lidt ked af at lysmåleren i mit Prakticahus var lidt
ustabil til diasfotografering, som var det jeg fotograferede mest ind til
jeg fik mit D70.
Men jeg har stadig mit Praktica system.
Jeg købte det mens jeg var fattig studerende. Det var billigt at købe brugt.
Det eneste jeg har købt nyt i det system var et 29mm Pentacon
vidvinkelobjektiv.
Det skal lige siges, at det var 42mm skruegevind-systemet jeg købte. I
80'erne gik de over til Praktica-bajonet. Men det var der ikke rigtigt noget
af på brugtmarkedet, så jeg købte 42mm.
De lavede jo nogle aldeles velfungerende og robuste kameraer og rimeligt
skarpe objektiver. Det kan godt være det var gammeldags, men det virkede -
og virker stadig og jeg har aldrig haft problemer med det, måske lige
bortset fra lysmåleren. Den ville sikkert være en bagatel at justere perfekt
for en fotoreperatør. Jeg har justeret den selv... "sådan ca."... Jeg
læste engang et sted, at Praktica var enhver foto-finmekaniker-reperatørs
drøm fordi de mekansik var simple og lette at reparere.

Fra : nyrup

Dato : 22-01-05 22:37

Her er et link til Prakticas hjemmeside.
Desværre er det sparsomt med oplysninger om de gamle modeller...
http://www.praktica.de/index.php?iL=1&iO=0&iM=13&iSM=19

Her er en samler...
http://www.praktica-collector.de/

Her er ganske meget mere....!
http://www.praktica-users.com/

Så Google... er god at gribe...
Jeg kan se, at jeg skal ha' studeret et par sider ved lejlighed!

Fra : AS

Dato : 23-01-05 13:23

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> Jeg skal med største glæde og fornøjelse nævne det nok mest kendte af dem,
> nemlig Praktica!

AFAIK (muligvis tager jeg fejl) der var et kopi af en ældre Pentax, kan ikke
sige model. Til M42 passer også russisk optik, som Helios, Industar, Mir.
Nogle af dem er ganske dårlige, men der findes nogle skarpe objektiver. Oh,
det ligner OT
Senere, da Practica skiftet til bayonet, jeg tror der var Pentax bayonet.
Desværre, har jeg ikke haft mulighed at holde in hænde kameraet og pentax
objektiv samtidigt, så muligvis det er forkert. Det var såå længe siden...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-01-05 15:21

AS wrote:
> [...]
> Nogle af dem er ganske dårlige, men der findes nogle skarpe objektiver. Oh,

Fuji brugte også M42, jeg har et herligt Fujica ST705W med M42-mount.

I øvrigt kan det gamle Praktica Nova 1B jeg købte for en 50'er
stadig leve op til billige film point'n'shoot.. :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-05 22:13

ec <pavlova@cafeer.dk> wrote:

> Kan nogen nævne østtyske kamera navne der har været i 50/60/70/80 erne?
>
> Mvh.
>
> Ester C

Jeg benyttede det østtyske PRACTICA i senhalvfjerdserne.
M.