Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kelvin ved bounce
Fra : Thomas

Dato : 19-01-05 21:05

Hej alle,

Jeg har efter anbefaling fra Thom Hogans Nikon guide valgt en hvidbalance på
ca. 6000K ved flash direkte på motivet. Det passer lige i øjet under næsten
alle forhold - så stor ros til Thom for den information.

Det er naturligvis noget andet når jeg bouncer flashen imod et hvidt loft.
Her ligger den den rigtige WB noget lavere. Desværre har jeg endnu ikke
fundet den gyldne vej (hvis den findes), hvorfor jeg vil høre jeres
erfaringer. Hvilken Kelvin benytter I når I bouncher flashen?

Mvh.
Thomas

Fra : Alex W

Dato : 19-01-05 21:46

Desværre har jeg endnu ikke fundet den gyldne vej (hvis den findes), hvorfor
jeg vil høre jeres erfaringer. Hvilken Kelvin benytter I når I bouncher
flashen?

Hej Thomas
Jeg bruger den samme farvetemperatur til flash om den bouncher eller ej.
fotografere i RAW formatet.

Lofter er aldrig 100% hvide.
Nogle er gullige andre er lidt blå eller grå ... Jeg retter forskelligt op
efter hver fotografering.

PS kan huske din farveballance når du har fundet frem til et korrekt belyst
motiv(farveballance).

/Alex W

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-01-05 09:01

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> wrote in message
> [...]

> fundet den gyldne vej (hvis den findes), hvorfor jeg vil høre jeres
> erfaringer. Hvilken Kelvin benytter I når I bouncher flashen?

Det kommer helt an på hvorhenne, jeg har aldrig oplevet et helt hvidt loft
og det har noget at sige, derimod skyder jeg i RAW og retter billedet
efterfølgende ellers laver jeg en Hvid-Balance måling mens jeg skyder
billedet med flash bounced mod loft og så får jeg et så korrekt billede som
muligt, men der skal alligevel rettes lidt bagefter.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-05 09:35

Thomas wrote:

> høre jeres erfaringer. Hvilken Kelvin benytter I når I bouncher
> flashen?

Gør det enkelt - brug NEF. Så kan du selv bestemme temperaturen bagefter.

vh
Jan

Fra : Thomas

Dato : 20-01-05 17:23

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Gør det enkelt - brug NEF. Så kan du selv bestemme temperaturen bagefter.

Tak for tippet - det gør jeg bare allerede. Derfor kan det godt være svært
at fedte sig frem til en nogenlunde rigtig hvidebalance.

Thomas