Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket lysudstyr til produkt fotograferin~
Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 19-01-05 12:12

Hej

Jeg har et Canon EOS 300D og skal tage produkt billeder af bærbare computere
fra alle vinkler.

Hvilket lysudstyr skal jeg bruge?

Flash eller konstant lys fra projektører?
Et problem jeg har erfaret er reflektioner fra produkterne

Og hvor er det til at købe til en fornuftig pris.

Jeg ved ikke meget om fotografering så alle råd modtages gerne.

Er der evt en faq til denne gruppe?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Thomas Kjærgaard

Fra : Alex W

Dato : 19-01-05 14:51

> [...]
>
> Hvilket lysudstyr skal jeg bruge?
>
> Flash eller konstant lys fra projektører?
> Et problem jeg har erfaret er reflektioner fra produkterne

Hej Thomas
Jeg har brugt en enkelt flash med softbox til bærbare PCere
http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=91

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-01-05 15:35

Alex W wrote:

> Jeg har brugt en enkelt flash med softbox til bærbare PCere

Ja... og jeg har også kunnet nøjes med en enkelt inddirekte blitz.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_mac_powerbook_160.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_mac_powerbook_5300.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_mac_powerbook_g3.html
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/windows_pcer/_fujitsu_simens_pc-34.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-01-05 18:15

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Ja... og jeg har også kunnet nøjes med en enkelt inddirekte blitz.

> [...]

Hvorfor er der så meget støj på dine billeder? No offence, men Alex W's
billeder er af en helt anden kaliber imho, så måske er en softbox ikke så
tosset en ide endda

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Anders F

Dato : 20-01-05 00:40

"Thomas Schreiber" <no@use.com> wrote in message

> Hvorfor er der så meget støj på dine billeder? No offence, men Alex W's
> billeder er af en helt anden kaliber imho, så måske er en softbox ikke så
> tosset en ide endda

Det er røgen fra een der sidder i sofae'en bag ved

/A

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-01-05 09:17

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Ja... og jeg har også kunnet nøjes med en enkelt inddirekte blitz.

> [...]

Ikke fordi disse billeder er særligt gode, baggrunden er helt hen i vejret
og jeg syntes der er for meget kontrast, du burde have oplødt lyset meget
mere her Niels og valgt en nutral baggrund som f.eks HVID.

/Simon

Fra : ab©

Dato : 19-01-05 21:16

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt en enkelt flash med softbox til bærbare PCere
> http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=91

Nu er "produktfotografering" vel ikke, hvad der falder først for, når det
drejer sig om "dk._fritid_foto", hvilket underbygges af ovennævnte link, der
henviser til en side der ikke ligefrem oser af fritid / hobby ?

ab

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-01-05 23:23

ab© wrote:
> Nu er "produktfotografering" vel ikke, hvad der falder først for, når det
> drejer sig om "dk._fritid_foto", hvilket underbygges af ovennævnte link, der
> henviser til en side der ikke ligefrem oser af fritid / hobby ?

Så kan du måske fortælle hvilken nyhedsgruppe der henvender sig til
den type fotografering ?

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-05 00:21

ab© wrote:

> Nu er "produktfotografering" vel ikke, hvad der falder først for, når det
> drejer sig om "dk._fritid_foto", hvilket underbygges af ovennævnte link, der
> henviser til en side der ikke ligefrem oser af fritid / hobby ?

Tja Arne... sådan er der jo så meget, og der kunne faktisk srives
bøger om det du ikke lige falder dig for.

Læs denne gruppes fundats på flg. URL:
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto - i den står der
bl.a. flg.:

4. Begrundelse:
Der kan i dag findes indlæg om fotografering i gruppen
'dk.fritid', men som så meget andet drukner de i den store
mængde af indlæg. Der er efterhånden mange danske fotografer
(professionelle som amatører) på nettet og jeg forventer en
stor stigning i antallet af indlæg om fotografering ved
oprettelse af en separat fotogruppe.

Bemærk at en af begrundelserne for oprettelsen af denne gruppe er en
forventning om, at professionelle fotografer også vil bruge og
skrive indlæg i gruppen.

Men bort set fra det, så kan vi godt blive enige om, at styregruppen
ikke har tænkt sig om, da de i sin tid placerede denne gruppe under
fritid, og det har vist sig, at det er næsten umuligt, at få
styregruppen til erkende en fejltagelse, så du må nok lære at leve
med problemet.

Men da der er mange proff. fotografer som bruger denne gruppe, så
kunne styregruppen måske overtales til opsplitning i to grupper, en
gruppe til amatørerne, og en til de proff. fotografer, men tror du
ikke, at der vil ske det, at alle amatørerne bare vil poste deres
dumme spørgsmål i den proff. gruppe, fordi de forventer et mere
kompetent svar i den gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-01-05 01:32

at alle amatørerne bare vil poste deres
> dumme spørgsmål

Det var da en uendelig arrogant holdning.

MVH

Jakob

Fra : Anders F

Dato : 30-01-05 14:35

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message

> Det var da en uendelig arrogant holdning.

Og en decideret usaglig klipning! Læs den lige een gang til...

/Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 20-01-05 09:31

> [...]
> ikke, at der vil ske det, at alle amatørerne bare vil poste deres
> dumme spørgsmål i den proff. gruppe, fordi de forventer et mere

Hvilken humor, ååååh!, jeg kan næsten ikke holde mig på stolen :-/

Det vil sige at du vil kalde alle amatører for folk der stiller dumme
spørgsmål, helt ærligt er man en amatør der stiller et dumt spørgsmål så har
man da ligeså meget ret til et kompetent spørgsmål af en proffessionel
fotograf som hvis en proff stillede et spørgsmål. Og hvis vi nu alle sammen
var så proffesionelle at vi ikke behøvedes at stille spørgsmål så kan jeg
ikke se hvorfor en proff gruppe skulle oprettes. Gruppen her bugner af galde
amatører der har fået mod på at prøve sig frem med enten film- eller digicam
og vi hjælper da allesammen. Som det går nu er det fint med den trafik der
er her. Og de proffessionelle (både i sind og rent fotografisk) der holder
til herinde svarer på de mest banale spørgsmål og hjælper de nødstedte der
har søgt tilflugt til denne gruppe fordi de enten havde et problem eller
ikke kan hitte ud hvordan, hvad, hvor og hvorhenne. Så jeg syntes det
fungerer godt og kommer der en proff gruppe, vil du (Niels) så holde til der
eller vil du stadig uge efter uge poste dine ugentlige høj kompetente og
meget meget flotte knipserier her i gruppen, får at få hævet dit besøgstal
så du kan prale med den høje trafik du har på din side. Før du begynder at
snakke proff så syntes du skal få styr på dine billeder, ind imellem sker
der at der kommer noget godt og et ganske okay billede, men helt ærligt de
fleste af dine billeder kunne min lillebror lave bedre

Mvh
Simon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-05 09:50

Simon Nielsen wrote:

> [...]
> der at der kommer noget godt og et ganske okay billede, men helt ærligt de
> fleste af dine billeder kunne min lillebror lave bedre

Hmmm... er du også typen, der heller ikke gir' sig tid til at trække
vejret, når du snakker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 20-01-05 10:56

Kan vi ikke undgå alt den mudderkastning?

/Thomas

Fra : Jakob

Dato : 20-01-05 11:37

In article <41ef8023$0$33722$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
thomas@pci.dk says...
> Kan vi ikke undgå alt den mudderkastning?

Ah men nielses indlæg skreg da på en reaktion, men jeg skal nok holde
mig på måtten.

Hygge

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-05 12:46

Thomas Kjærgaard wrote:

> Kan vi ikke undgå alt den mudderkastning?

Hmm... det at du ikke ka' li', at folk ytrerer deres uenighed om en
givent sag eller emne, berrettiger ikke, at du kan betegne det som
mudderkastning.

Og jeg kan altså ikke se, at jeg skulle ha' kastet med mudder i
denne tråd, så du må lige forklare mig, hvad det er du opfatter som
mudder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 20-01-05 18:48

> [...]
>
> Og jeg kan altså ikke se, at jeg skulle ha' kastet med mudder i denne
> tråd, så du må lige forklare mig, hvad det er du opfatter som mudder...

Det jeg mener er at tråden ikke skulle handle om gruppens fundats.
Det kan i vel klare i en anden tråd hvis i ikke er enige om hvad der skal
være i gruppen.

/Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-01-05 20:52

Thomas Kjærgaard wrote:

> Det jeg mener er at tråden ikke skulle handle om gruppens fundats.
> Det kan i vel klare i en anden tråd hvis i ikke er enige om hvad der skal
> være i gruppen.

Hmmm... jeg kan stadig ikke se, hvordan du kan komme frem til, at
det skulle være mudderkastning at henvise til gruppens fundats.

Kan du ikke være lidt mere konkret, så jeg forstår, hvad det er som
du bygger din beskyldning på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 20-01-05 22:10

> [...]
> det skulle være mudderkastning at henvise til gruppens fundats.
>
> Kan du ikke være lidt mere konkret, så jeg forstår, hvad det er som du

Nevermind.

Jeg beklager hvis du følte dig forulempet.

/Thomas

Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 20-01-05 10:58

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> Hej Thomas
> Jeg har brugt en enkelt flash med softbox til bærbare PCere
> http://www.e-billeder.dk/viskategori.php?id=91

Hvad med 2 flashes i softboxe for at være sikker på at have lys nok?

Er der nogen som har erfaringer med at bruge 500W halogen arbejdslamper?

/Thomas

Fra : Alex W

Dato : 20-01-05 22:51

> Hvad med 2 flashes i softboxe for at være sikker på at have lys nok?
>
> Er der nogen som har erfaringer med at bruge 500W halogen arbejdslamper?

Peter (e-billeder) har prøvet 500w lamper men det var skåd.
En stor softbox kan klarer sådan en opgave.
Hvis du skal bruge mere lys eller effektlys, så kan du fint bruge flere
flash /lamper
Paraplylys er også en mulighed, både med at skyde gennem en/flere
paraply(er) eller lade dem kaste lyset tilbage.

Som regel er store opstillinger noget kompliseret noget, derfor prøver jeg
altid at begrænse mulighederne for uønskede reflekser og andre tåbelige ting
som man måske først opdager senere hvorefter man skal fotografere det hele
igen.

En klassisk opstilling er to lamper på 45 grader til objektet eller
modellen. Hvis man ønsker dybde i lyset flytter man den ene tættere på
motivet eller/og kameraet.

Pas på ikke at få for store kontraster med mindre at billedet er rent
sort/hvidt.

God fornøjelse.

/Alex W

Fra : Thomas Kjærgaard

Dato : 21-01-05 08:50

> [...]
> motivet eller/og kameraet.
>
> Pas på ikke at få for store kontraster med mindre at billedet er rent

Tak for svaret, jeg tror også løsningen er 2 lamper med softboxe på.

/Thomas