Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Koncertbilleder på Loppen ?
Fra : Mikkel U.

Dato : 18-01-05 21:31

Hep,

Har nogen herfra erfaring med at tage koncertbilleder på Loppen ?

Hvis ja, hvad kan anbefales af objektiv, osv ?

/mikkel
--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 21:46

Mikkel U. wrote:
> Har nogen herfra erfaring med at tage koncertbilleder på Loppen ?
> Hvis ja, hvad kan anbefales af objektiv, osv ?

Jeg regner med at få det den 29. :)

Hvis Loppen er som et typisk koncertsted bør du bruge noget med en
hurtig blænde, omkring f2 eller hurtigere.

50mm er ikke så tosset, da der jo normalt er mulighed for at bevæge
sig rundt.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : rosenauer.dk

Dato : 20-01-05 15:16

Har skudt et par koncerter derude (the jet og lign) - og generelt har lyst
været "dårligt" eller ikke-eksisterende - oftest meget rødt.
Så med mindre lysmanden er en anden eller benytter andet lys nu (ved at være
længe siden jeg har været der), så vil jeg, som Hans, anbefale f/2 eller
endnu bedre en 1.4. En 50 mm 1.4 vil være brugbar, men min erfaring
derudefra har været at det er TEMMELIG svært at bevæge sig rundt til
rockkoncerterne, med mindre du ikke behøver at stå forrest eller er stor ;).
Altså - hvis du er ligeglad med publikums baghoveder eller er kampdygtig
(ved Jet koncerten var det nærmest umuligt at stå stille blandt de forreste
fans ;)), er en 50mm 1.4 mit bedste bud.

Hvem skal du fotografere ?

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Mikkel U.

Dato : 20-01-05 22:07

Hans Joergensen wrote:

> Jeg regner med at få det den 29. :)

Cool. Glæder mig til at kigge resultatet.
Jeg synes mange af dine koncertbilleder er gode.

> Hvis Loppen er som et typisk koncertsted bør du bruge noget med en
> hurtig blænde, omkring f2 eller hurtigere.
>
> 50mm er ikke så tosset, da der jo normalt er mulighed for at bevæge
> sig rundt.

Jeg har en 35 mm 2.0, og en 28-135. Hmm. En 50 mm 1.4 ville nu være
rar. Den ryger på ønskelisten :)

/mikkel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-01-05 22:23

Mikkel U. wrote:
> Cool. Glæder mig til at kigge resultatet.
> Jeg synes mange af dine koncertbilleder er gode.

Tak :)

> Jeg har en 35 mm 2.0, og en 28-135. Hmm. En 50 mm 1.4 ville nu være
> rar. Den ryger på ønskelisten :)

35 f2 lyder nu heller ikke så dårligt, faktisk er det objektiv jeg
bruger mest til koncert for tiden en 28 f1.8, og det er jo ikke
langt fra. Man skal dog RET tæt på.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : rosenauer.dk

Dato : 21-01-05 09:51

> Jeg har en 35 mm 2.0, og en 28-135. Hmm. En 50 mm 1.4 ville nu være
> rar. Den ryger på ønskelisten :)

Din 35 mm 2.0 er glimrende - vil dække meget af dit behov og et udemærket
alternativ til 50mm. Ellers vil jeg blot anbefale dig 24-70 f/2.8 L og
70-200 f/2.8 L - klart de to objektiver jeg bruger mest til koncerter. Alt
afhængigt af hvor der skydes .. 50mm 1.4 er mest velegnet til små
lysspartanske steder som Loppen og Rust, mens 24-70 og 70-200 er det
fedeste til store ting som KB Hallen, Vega, Forum, Parken og lign.

Prøv dig frem :)

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-05 14:58

Mikkel U. wrote:
> Cool. Glæder mig til at kigge resultatet.
> Jeg synes mange af dine koncertbilleder er gode.

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-01/2005-01-29/

Det var hvad det blev til.

Jeg kan kun sige en ting, lyset var _ringe_ det meste af tiden.
Man burde dog godt kunne klare sig uden flash, hvis man kører ios1600
det meste af tiden og bandet bevæger sig rimeligt lidt.

At publikum til Red Warszawa-koncerter er sindsyge gjorde ikke
fotografering nemmere.

Billederne er taget med flash, og med hhv. EF 28 f1.8, EF 50 f1.4 og
EF 85 f1.8

EF 50'en var monteret med et let blåt "color-conversion"-filter der
ud over at nappe en blænde begrænsede de meget belastende røde højlys
en lille smule.

Jeg skød næsten kun iso800, omkring 1/160 og styrede belysningen med
FEC.

// Hans, der beklager at exif ikke virker i galleriet pt.
--
Photogallery @ http://nathue.dk