Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon teleconverter
Fra : Kim Daugaard

Dato : 18-01-05 21:09

Hejsa
Kan man ikke stadig bruge teleconverter til nikon D70 ? Det er jo noget
billigere at bruge sadån en istedet for at købe en telelinse til en brækket
arm.
har en 70-300 den skulle arbejde sammen med. Jeg er godt klar over den ikke
vil kunne tegne lige så skarpt som et "rigtig" teleobjektiv

Er der evt. nogen der har billeder taget med en teleconverter på et D70

Og har nogen en til Salg??

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 21:47

[snip]
> Er der evt. nogen der har billeder taget med en teleconverter på et D70

Hej Kim.
Følgende billede er taget med en billig teleconverter og en dyr optik
(noname 2x og Nikon 80-200/2.8):

http://www.tjelum.dk/gallery/index.php?image=DSC_2704_full_moon.jpg&list=Pattern%20and%20backgrounds&page=1

Jeg har ikke erfaring med teleconverter til 70-300 optikken, men synes at
have læst flere steder, at det er at presse den optik også at kombinere den
med en teleconverter...

Mvh. Jakob

Fra : Lars Troels

Dato : 18-01-05 21:53

> [...]
> vil kunne tegne lige så skarpt som et "rigtig" teleobjektiv
>
> Er der evt. nogen der har billeder taget med en teleconverter på et D70

Der er ikke noget problem i at anvende teleconverter sammen med D70, men som
med alle andre autofokuskameraer skal der jo noget lys frem.

For at autofokusen fungerer helt sikkert og ordenligt skal man ikke over bl.
5,6. Dvs. hvis man anvender en 2x TC, skal objektivet altså ideelt set være
max. bl. 2,8. Jeg tror ikke du skal se teleconverteren som en billig
løsning. Det er et værdigfuld værktøj til gode objektiver med noget hul
igennem.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 21:59

In article <41ed6cf2$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kim Daugaard wrote:
> [...]
> har en 70-300 den skulle arbejde sammen med. Jeg er godt klar over den ikke
> vil kunne tegne lige så skarpt som et "rigtig" teleobjektiv

Jo ringere et objektiv, jo flere dårligdomme kan telekonverteren
fremhæve. En TC er bedst på et godt objektiv, og Nikon har lavet
nogle ret gode TC'er.

Alternativet er den billige Kenko / Tamron MC7n som virker med
alle objektiver, eller deres 300 Pro som optisk vist ikke er meget
bedre.

> Er der evt. nogen der har billeder taget med en teleconverter på et D70

Det er der vist mange der har. Max der har vist en masse imponerende
fuglebilleder har taget mange med en 1.4x TC på hans 500mm.

> Og har nogen en til Salg??

Ja. bl.a. technikdirekt.de :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-01-05 01:05

Povl H. Pedersen wrote:
> Alternativet er den billige Kenko / Tamron MC7n som virker med
> alle objektiver, eller deres 300 Pro som optisk vist ikke er meget
> bedre.

IMO virker Kenko 2x 300 Pro ganske fint på mit Canon med Sigma
70-200 f2.8.

Se fx. dette:
http://nathue.dk/sports/2004/2004-10-03/CRW_5066.jpg?width=2272

Nu er der naturligvis blændet godt ned for at få den hurtige
lukketid, men fuldt åbent tegner det nu også ganske okay.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-05 09:17

Hans Joergensen wrote:

> IMO virker Kenko 2x 300 Pro ganske fint på mit Canon med Sigma
> 70-200 f2.8.

Kenko 300 har fået glimrende anmeldelser og udmærker sig ved at
AF-objektiver (mekanisk trukket AF) stadig virker (i modsætning til Nikons
egne TC'ere, der kun virker med AFS-objektiver).

Flere anmeldelser anbefaler den i forbindelse med Nikons hurtige (F 2.8)
teler, hvor man må formode at kravene er temmeligt høje (hvem vil investere
en mindre formue i en tele og så derefter hælde en dårlig TC på den?).

Jeg går ud fra at der er tale om Kenko Teleplus 300 Pro.

vh
Jan