Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af bounce
Fra : Thomas

Dato : 18-01-05 13:29

Hej,

Jeg har taget en del billeder med et Nikon D70 og en SB-600 blitz. I mange
artikler osv. har jeg læst anbefalinger om den gode effekt ved at bounce
flashen imod f.eks. et lys loft eller en væg.

Ofte når jeg tager billeder skyder jeg altid en håndfuld, hvor jeg førsøger
at bonuce flashen (som mange anbefaler). Det viser sig bare altid, at
billederne taget med bounce er de klart ringeste i serien. De er ofte
kedelige i farverne og meget kontrastløse.

Jeg har forsøgt at vinkle flashen eller skyde den direkte i loftet. Jeg har
desuden forsøgt mig med en hvid plade på bagsiden af flashen for at få lidt
i highlight på "modellerne". Det sidste kan også have en vis effekt - men
det stadig kedelige matte billeder... på trods af ganske fine farvekurver.

De bedste billeder opnår jeg 100% sikkert med flashen placeret ca. 45 grader
til en af siderne - altså i wireless mode. Denne opstilling er blot svær at
klargøre i en hurtig vending.

Hvad er jeres erfaringer med brug af bounce?
Er der evt. min flash der er for svag?

Mvh.
Thomas

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-01-05 13:49

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> wrote in message
> [...]
> billederne taget med bounce er de klart ringeste i serien. De er ofte
> kedelige i farverne og meget kontrastløse.

Ja den fyrer jo lyset rundt i hel lokalet, du får et ensartet lysn nedover
billedet og også lys i baggrunden, jeg syntes nogle gange at billederne kan
blive bedre med at bounce flashen.

> [...]
grader
> til en af siderne - altså i wireless mode. Denne opstilling er blot svær

Det er også efter min mening noget af det bedste, det er rigtigt at det er
svært at gøre hurtigt, men det vil være hurtigere med en off-shoe chord ,
hvis du altid har flashen hængende i bæltet og du tager billeder, nå du så
skal bruge blitz så hiver du den lige hurtigt op og tænder den og så er du
klar, det er lidt sværere i Wireless mode da man lige skal indstille først.

> Hvad er jeres erfaringer med brug af bounce?
> Er der evt. min flash der er for svag?

Nej din flash er ikke for svag, men du kan ikke være langt fra motivet ved
at bounce en SB-600, der skal du have en 800, så vil du få andre billeder,
bedre belyste men du vil ikke se den store forskel med dit kontrast problem.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 16:02

Simon Nielsen wrote:

> tager billeder, nå du så skal bruge blitz så hiver du den lige
> hurtigt op og tænder den og så er du klar, det er lidt sværere i
> Wireless mode da man lige skal indstille først.

Hvad skal man indstille først?

vh
Jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-01-05 17:25

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hvad skal man indstille først?

Jeg har læst et sted at man skal indstille kameraet til at finde flashen
inden man kan benytte det trådløse, altså efter flashen har været slukket
selvfølgelig. Men det kan godt være at jeg tager fejl.

Mvh
Simon

Fra : Anders Lund

Dato : 18-01-05 17:38

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst et sted at man skal indstille kameraet til at finde flashen
> inden man kan benytte det trådløse, altså efter flashen har været slukket
> selvfølgelig. Men det kan godt være at jeg tager fejl.

Ja. Kameraet har man altid stående i Commander Mode. Det eneste man skal på
kameraet er at åbne den indbyggede blitz. (Kameraet taler til blitzen via
små hurtige lysblink)
Desværre skal man sætte blitzen i trådløsmode, hvilket involvere at man
holder 2 knapper nede i 2sec. Det er noget der irritere mig en del, og nok
betyder at jeg bruger blitzen mere oven på kameraet end godt er.
Har D70 + Sb600 + OmniBouncer (har ikke leget nok med den, til at sige noget
om fordele/ulemper)

Mvh
Anders Lund

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 18:16

Anders Lund wrote:
> [...]
> man holder 2 knapper nede i 2sec. Det er noget der irritere mig en
> del, og nok betyder at jeg bruger blitzen mere oven på kameraet end

Nok en grund til at anskaffe SB800 i stedet

vh
Jan

Fra : Thomas

Dato : 18-01-05 23:27

> Nok en grund til at anskaffe SB800 i stedet

Hvordan gør man da på SB800?

Jeg er også træt af den håbløse betjening på SB600. Menuen er simpelthen
katastrofalt ringe. Men dog ikke så ringe at den får mig til at undgå
trådløs mode.

Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 23:46

Thomas wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Hvordan gør man da på SB800?

Bruger menuen - indstiller den på Remote og vælger kanal 3. That's all,
folks!

> Jeg er også træt af den håbløse betjening på SB600. Menuen er
> simpelthen katastrofalt ringe. Men dog ikke så ringe at den får mig
> til at undgå trådløs mode.

Det er egentligt underligt, at de ikke har samme betjeningssystem.
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600.htm er ret vild med SB600.

vh
Jan

Fra : Alex W

Dato : 18-01-05 14:02

> Hvad er jeres erfaringer med brug af bounce?
> Er der evt. min flash der er for svag?

En kraftig flash er altid sagen. I mellemstore rum er det bedst at skyde
flashen op og bagud i forhold til fotoretningen. Men det er svært. En
bouncher syntes jeg ikke om, men ved brug af sådan en fætter skal der skrues
en halv blænde op for lyset.

Her er billeder jeg har taget til en artikel.
Alle billederne er bouncede på nær det fra naturen.

http://www.netkirken.dk/mg/index.php?id=14

Jeg vil, når jeg har råd, have en flash mere som jeg vil bóunche, den på
kameraet skal være rettet mod motivet og dæmpet en halv blænde, så bliver
det pænt.

/Alex W

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 14:18

Alex W wrote:
> [...]
> bouncher syntes jeg ikke om, men ved brug af sådan en fætter skal der skrues

Jeg bryder mig ellers bedre om bouncer og lige på, eller off-camera
og skråt ind fra siden.

Det med at der skal skrues op for lyset forstår jeg ikke? lysmålingen
virker lige præcist lige godt ligegyldigt hvad du sætter foran flashen.
(ihvertfald med Canon's E-TTL)

Det kommer nok også an på hvad man skal fotografere.

Selv plejer jeg at skyde forholdsvist høj iso (400 eller 800) så flashen ikke
behøver lave meget ud over fill-in.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Alex W

Dato : 18-01-05 14:36

> Det med at der skal skrues op for lyset forstår jeg ikke? lysmålingen
> virker lige præcist lige godt ligegyldigt hvad du sætter foran flashen.
> (ihvertfald med Canon's E-TTL)

Hej Hans

Jeg har en Canon 10D og en 550ex
Jeg sætter sådan en plasctchætte på .. og så bliver billedet underbelyst.
Så hellere uden den dims.Det kan snildt rette det op i PS (raw). og så
tilføre lidt kontrast.
Det kan være at det er mit kamera

/Alex W

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 14:39

Alex W wrote:
> Jeg sætter sådan en plasctchætte på .. og så bliver billedet underbelyst.
> Så hellere uden den dims.Det kan snildt rette det op i PS (raw). og så
> tilføre lidt kontrast.
> Det kan være at det er mit kamera

Det lyder pænt underligt

Jeg synes ikke jeg behøver at kompensere op om jeg så end bruger
flashen uden noget, med et stykke papir, plastik eller bounceren
foran.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 18-01-05 16:55

On Tue, 18 Jan 2005 14:35:47 +0100, Alex W wrote:

> [...]
> Jeg sætter sådan en plasctchætte på .. og så bliver billedet underbelyst.
> Så hellere uden den dims.Det kan snildt rette det op i PS (raw). og så

Nu er jeg ikke så meget inde i brug af flash, men jeg mener at have læst
et sted at brug af en plastikhætte tager en blænde. Og det kan vel fint
passe med at det bliver underbelyst.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 17:07

Jens Stadsgaard wrote:
> Nu er jeg ikke så meget inde i brug af flash, men jeg mener at have læst
> et sted at brug af en plastikhætte tager en blænde. Og det kan vel fint
> passe med at det bliver underbelyst.

Lyset måles vha. preflash igennem optikken, hvis hætten tager en
blænde vil den også gøre det under preflashet, og dermed er der
kompenseret. (ihvertfald i teorien).

Jeg napper lige nogle testskud med og uden hætte og et stykke papir
foran objektivet.

Naturligvis kan det knibe med at flashen ikke har nok power til at
fylde op hvis den mister en blænde lys, men så skal man også være
ret langt fra motivet.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-01-05 21:24

On 18 Jan 2005 16:07:19 GMT, Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> Naturligvis kan det knibe med at flashen ikke har nok power til at
> fylde op hvis den mister en blænde lys, men så skal man også være

Du har sikkert ret for jeg kan ikke finde det igen det jeg har læst. Men
jeg fik læst lidt om preflash, da jeg ikke havde opserveret dette, hverken
ved den interne eller ved sigma 500 DG super på 300d. Det sker åbenbart så
hurtigt at man ikke ser det.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 18-01-05 23:34

On 2005-01-18, Alex W <alex@skriverstuen.dk> wrote:

> [...]
> Jeg sætter sådan en plasctchætte på .. og så bliver billedet underbelyst.
> Så hellere uden den dims.Det kan snildt rette det op i PS (raw). og så

Det lyder meget underligt. Jeg har aldrig oplevet problemer med min
550EX og tilhørende STO-FEN Omnibounce. Hverken på 10D eller 1D MkII.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Alex W

Dato : 19-01-05 14:59

> Det lyder meget underligt. Jeg har aldrig oplevet problemer med min
> 550EX og tilhørende STO-FEN Omnibounce. Hverken på 10D eller 1D MkII.

Prøvede den igen i går da jeg havde en fotografering til et magasin.

Der var ingen forskel i lysstyrken med og uden bouncer ???
Til gændgæld var der et pænere lys med bounnceren.
Mere højlys (lysglimt) i øjnene og forbedret farveballance og kontrast.
Rummet var mega stort med helt hvidt loft.

Fatter ikke en pind ???? ;-o

/Alex W

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-01-05 17:28

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote in message

> [...]
> flashen op og bagud i forhold til fotoretningen. Men det er svært. En
> bouncher syntes jeg ikke om, men ved brug af sådan en fætter skal der

Jeg syntes ellers en bouncer gør det rigtig godt, ellers bruger jeg en
softbaox til at sætte på blitzen, det virker også rigtig godt.

Mvh
Simon