Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mini-studie til diverse produktoptagelser
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-01-05 22:02

Jeg har efter utallige mislykkede forsøg erfaret, at det er
nærmest umuligt at tage gode billeder af produkter som f.eks.
bøger, plastflasker, isvafler og både (uden is), slik og
chokolader osv. kun vha. den indbyggede blitz, en standerlampe
og en almindelig spotlampe-skinne i loftet, så jeg leder nu
efter et optagerbord og en ordentlig fotolampe, så jeg kan få
taget nogle bedre billeder.

Goecker har f.eks. et såkaldt mini-studie med 1 stk. 1000W Hedler
halogen-lampe med 50 x 50 cm softbox, 1 stk. lampestativ (Manfroto
052), Manfrotto 320 optagebord og kamerastativ til 6.990,- ex.
moms, men er det mon løsningen til mine problemer? Jeg har min
tvivl om en enkelt lampe er nok. Hvad ville I købe eller evt.
strikke sammen til den slags fotoopgaver?

PS. Kameraet er et Konica Minolta Dynax 7D og da jeg ikke har
meget plads at gøre godt med, ville det være en fordel, hvis
optagerbord, lampe og stativer kunne pakkes sammen når de ikke
er i brug.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SD

Dato : 17-01-05 22:42

Jeg har fornyelig fundet en link til www.obt.dk i en anden tråd, og de har
noget der hedder et lys telt som måske kan bruges. Her er lige et udsnit af
hvad de skriver om det:

Fremstillet af transparent opalhvidt nylon, der ikke giver farvestik.
Lysteltet absorberer lys svarende til cirka en blænde.
Kameraet kan indsættes hvorsomhelst fra top til bund ved at åbne velcro
lukningen. Det anbefales at anvende tre lamper rundt om teltet for at undgå
skygger og overstråling fra blanke objekter. Alle belysningskilder kan
anvendes og bør anbringes i en ensartet afstand fra teltet.

Det smarte er vel nok at man kan bruge alle slags lamper til belysning, så
man skulle nok kunne bruge standerlamper, men som der står i teksten, helst
tre styk.
Iøvrigt kan det også lettere pakkes sammen som du også ønsker.
Men kig selv på siden, jeg har iøvrigt ingen praktisk erfaring med det selv.

Søren D

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-01-05 22:57

SD skrev:

> Jeg har fornyelig fundet en link til www.obt.dk i en anden
> tråd, og de har noget der hedder et lys telt som måske kan
> bruges.

Hmm, det var måske også en mulighed. Tak for tippet.

> Det smarte er vel nok at man kan bruge alle slags lamper til
> belysning, så man skulle nok kunne bruge standerlamper, men
> som der står i teksten, helst tre styk.

Jeg vil bare umiddelbart tro, at det skal være rimelig stærke
halogen-lamper eller lignende.

--
Hilsen
Madsen