Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så er min 10-22mm bestilt
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 22:01

Kom af med mit 17-40mm med EXIF fejl til de 4300 kr, hvilket
køber synes var enormt billigt. Så nu har jeg bestilt et
10-22mm, og nogle røvdyre Hoya Pro1 filtre (UV + Circ-pol)
som er lavprofil.

Glæde mig til at vidvinkel bliver vidvinkel :)

Fra : Erik W.

Dato : 17-01-05 23:04

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Kom af med mit 17-40mm med EXIF fejl til de 4300 kr, hvilket
> køber synes var enormt billigt. Så nu har jeg bestilt et
> 10-22mm, og nogle røvdyre Hoya Pro1 filtre (UV + Circ-pol)
> som er lavprofil.

Spændende

> Glæde mig til at vidvinkel bliver vidvinkel :)

Ja og hvis dit næste Canon er bliver fullframe, har du vidvinkel nok til at
fotografere dig selv et hvist sted, alt imens du kigger i søgeren

Mvh Erik

Fra : Bjørn W.

Dato : 17-01-05 23:52

On Mon, 17 Jan 2005 23:04:25 +0100, "Erik W." <erik.w@surfmail.dk>
wrote:

>Ja og hvis dit næste Canon er bliver fullframe, har du vidvinkel nok til at
>fotografere dig selv et hvist sted, alt imens du kigger i søgeren

Ja, misundelse er en grim ting ;)

Bjørn

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-01-05 00:00

Erik W. wrote:
> Ja og hvis dit næste Canon er bliver fullframe, har du vidvinkel nok til at
> fotografere dig selv et hvist sted, alt imens du kigger i søgeren

Er det ikke kun hvis objektivet passer på full-frame ?

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 16:52

In article <41ec365c$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Spændende

> Ja og hvis dit næste Canon er bliver fullframe, har du vidvinkel nok til at
> fotografere dig selv et hvist sted, alt imens du kigger i søgeren

Det er et EF-S objektiv, så det virker ikke på en fullframe.
Man kan ikke få ordentlig vidvinkel i fullframe. Det nærmeste
er Popeye (Sigma 12-24) som har meget stor varians i kvalitet,
er knapt så vidvinklet, og ikke tager frontfilter.

Og du vil jo ikke købe EF-S, så ingen grund til misundelse :)

Fra : Erik W.

Dato : 18-01-05 20:06

"Povl H. Pedersen" skrev i

> [...]
> er Popeye (Sigma 12-24) som har meget stor varians i kvalitet,
> er knapt så vidvinklet, og ikke tager frontfilter.

Ja det burde jeg jo have tjekket, inden jeg kom med min vittige bemærkning.
Det er også fint nok at købe den i EFS for så store vidvinkler er jo mest
anvendelige på et camera med cropfactor.

> Og du vil jo ikke købe EF-S, så ingen grund til misundelse :)

Misundelse og misundelse.. mere et udtryk for min allestedsnærværende trang
til at være vittig, samtidgt med at jeg påpegede fremtidssikrings problemet.
Jeg kan da godt forestille mig at afløseren til D20 er Factor 1.3 eller
fullframe. Men mun ikke Canon vil beholde en entrylevel model med cropfactor
1.6?

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 21:18

In article <41ed5e12$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:

> [...]
> fullframe. Men mun ikke Canon vil beholde en entrylevel model med cropfactor

Hvis du får crop factor 1.3, så skal du have en 650mm i stedet :)
Lav crop faktor er dårligt for den gratis teleforlænger.
Så jeg tror den bliver der som mainstream. Og hvis de kan lave
gode EF-S objektiver, så med tiden også deres pro-serie. Jeg
er ikke bange for at den reducerede sensor skal forsvinde.

Fra : Erik W.

Dato : 19-01-05 12:14

> Hvis du får crop factor 1.3, så skal du have en 650mm i stedet :)

Jeg kan selv beskære mine billeder, det behøver jeg da ikke et objektiv
til.

> Lav crop faktor er dårligt for den gratis teleforlænger.

Det er jo netop ikke en forlængelse, men en beskæring. For at at få den
samme opløsning med Cropfactor 1.6 skal du have et objektiv der har 1.6* så
god opløsningsevne.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-05 16:57

In article <41ee40ec$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> Jeg kan selv beskære mine billeder, det behøver jeg da ikke et objektiv
> til.

Men hvis du vil have objektet til at fyldelige så mange pixels
så er der kun TC, en lang tele, eller digitalt zoom at gøre godt med.

Du vbil nok synes din 50-500mm bliver lidt kort på en fullframe
sensor.

> Det er jo netop ikke en forlængelse, men en beskæring. For at at få den
> samme opløsning med Cropfactor 1.6 skal du have et objektiv der har 1.6* så
> god opløsningsevne.

Ja, men de 1.6x er stadig optisk fremfor digitalt zoom.

Fra : Morten Wartou

Dato : 17-01-05 23:41

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> 10-22mm, og nogle røvdyre Hoya Pro1 filtre (UV + Circ-pol)
> som er lavprofil.
>
> Glæde mig til at vidvinkel bliver vidvinkel :)

Ah, lyder dejligt. Jeg ville nu ikke leve uden min 17-40. Lad os høre og se
når du har fået den. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : michael bs

Dato : 18-01-05 00:15

Jeg skal selv have samme optik i marts måned.
Er det virkeligt nødvendigt med de filtre? Hvad gør de? Hvorfor har du valgt
netop dem? hvor har du bestilt dem og hvad var prisen?
Til lykke med vidvinklen
mvh Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 17:10

In article <41ec4707$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, michael bs wrote:
> Jeg skal selv have samme optik i marts måned.
> Er det virkeligt nødvendigt med de filtre? Hvad gør de? Hvorfor har du valgt
> netop dem? hvor har du bestilt dem og hvad var prisen?
> Til lykke med vidvinklen

UV filter anvender jeg altid til at beskytte objektivets frontglas
mod ridser. Det gør de fleste herinde.

Det circulære polfilter er et mørkt filter (tager ofte op imod et
blændetrin), som tager lysreflektioner (lidt ligesom polariserede
glas i solbriller). Pol-filter effekten kan man ikke opnå ved
senere efterbehandling.

Prisen for filtrene er alt for dyr, et
Hoya 77mm Pro 1 Pro1 SUPER HMC Multi-Coated UV Filter koster
ca. 350 kr

og deres Pro 1 Super HMC Cirkulær Polarizer koster omkring 750,-

Hvis man køber standardfiltre, så er problemet at de på en vidvinkel
kan være for høje, og give vignettering (mørke hjørner) på billederne.

Super HMC filtrene fra Hoya har 5+1 lag coating på hver side af glasset,
og lader 99.7% af lyset trænge igennem. Ikke-coated glas tillader kun
omkring 91% af lyset at passere, og reflekterer resten. Dette nedsætter
kontrasten i billedet, og i visse tilfælde kan man lide under reflektioner
i frontglasset, specielt ved modlys.

Intet filter giver det optimale billede (medmindre man har et
pol-filter der tager reflektioner).

Fra : michael bs

Dato : 18-01-05 23:09

meddelelse news:slrncuqd6k.4nn.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> i frontglasset, specielt ved modlys.
>
> Intet filter giver det optimale billede (medmindre man har et

Så lærte jeg noget nyt. Tak for et informativt svar.
Jeg går ud fra at du har valgt "State og the Art" filtre, inden for
rimelighedens grænser..
Kunne være man skulle bestille de samme.

mvhMichael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 16:19

Povl H. Pedersen wrote:
> Kom af med mit 17-40mm med EXIF fejl til de 4300 kr, hvilket
> køber synes var enormt billigt. Så nu har jeg bestilt et
> 10-22mm, og nogle røvdyre Hoya Pro1 filtre (UV + Circ-pol)
> som er lavprofil.

Hvordan skulle jeg dog kunne leve videre uden /den/ oplysning?

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-01-05 17:04

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 18:14

Morten Wartou wrote:

> Hvordan skulle jeg dog kunne leve videre uden /den/ oplysning?

Nej vel?

vh
Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 17:11

In article <41ed2902$0$51618$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> Hvordan skulle jeg dog kunne leve videre uden /den/ oplysning?

Du kunne have spunget artiklen over, da emne linien var informativ
nok til at tillade dette.

Da jeg ikke har indtryk af, at adnre her i gruppen har objektivet,
så kunne det måske have interesse.

Fra : Erik W.

Dato : 18-01-05 20:08

"Povl H. Pedersen" skrev i

> Da jeg ikke har indtryk af, at andre her i gruppen har objektivet,
> så kunne det måske have interesse.

Nej for det passer ikke til Jans kamera.

Mvh Erik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-01-05 21:19

In article <41ed5ea2$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> "Povl H. Pedersen" skrev i

> Nej for det passer ikke til Jans kamera.

Er det ikke et spørgsmål om en sav og fil ? (A'la EF-S 18-55mm).
Så kan man se hvor stort den tegner på hans sensor.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-01-05 23:34

Povl H. Pedersen wrote:

> Er det ikke et spørgsmål om en sav og fil ? (A'la EF-S 18-55mm).
> Så kan man se hvor stort den tegner på hans sensor.

Øhhh - hwa??
Der er sgu ikke nogen der for lov til at tegne på men sensor - uanset sav og
fil!

vh
Jan

Fra : Erik W.

Dato : 19-01-05 12:36

"Jan Bøgh" skrev i news:41ed8ed8$0$51547$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Øhhh - hwa??
> Der er sgu ikke nogen der for lov til at tegne på men sensor - uanset sav
og
> fil!

Er du ikke lidt sensibel?

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 19-01-05 12:35

> Er det ikke et spørgsmål om en sav og fil ? (A'la EF-S 18-55mm).

Det kommer vel også an på hvor nemt det er at save i sådan en Nikon D70
http://jan.boegh.net/foto.htm

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-05 13:22

Erik W. wrote:

> Det kommer vel også an på hvor nemt det er at save i sådan en Nikon
> D70 http://jan.boegh.net/foto.htm

Det er nemt - det svære er at slippe uskadt væk bagefter!

vh
Jan