Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dejskraber til rensning af sensor
Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 21:18

Nu har jeg fået fat på noget Eclipse rensevæske og nogle PecPad, som man kan
læse om på internettet. Men jeg mangler en dejskraber, som jeg kan vikle
PecPad'en
omkring.

Jeg har været rundt i diverse isenkramforretninger for at finde en
minidejskraber,
men det mindste jeg har fundet, har et håndtag på ca. 16 mm, og det er 6 mm
for
meget.

Er der nogen der tilfældigvis ved, hvor man kan få micro-dejskrabere?

MVH
Chris

Fra : Klaus Madsen

Dato : 17-01-05 22:25

"Chris Nielsen" <-> wrote in message
> [...]
> kan
> læse om på internettet. Men jeg mangler en dejskraber, som jeg kan vikle

Hvor har du fået fat i Eclipse rensevæske og PecPads ?

Mvh. Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-05 23:22

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> "Chris Nielsen" <-> wrote in message
> >

> Hvor har du fået fat i Eclipse rensevæske og PecPads ?
>
> Mvh. Klaus

Jeg købte det hos www.adorama.com. Der kostede 1 flaske Eclipse $7.50 og
100 PecPads for $6.50 og æh, så lige ca. $44 i fragt. Og så lidt told og
moms.

Man bør bestille nogle andre ting også, så fragten ikke vejer så tungt i
budgettet.
Evt. kan man lave et fællesindkøb.

MVH
Chris

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-01-05 23:09

> [...]
> for
> meget.
>
> Er der nogen der tilfældigvis ved, hvor man kan få micro-dejskrabere?

Nej, men jeg købte nogle plasticknive, som jeg skar til i den bredde jeg
havde brug for. Ikke det mest elegante, men det virker fint.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-01-05 07:16

> [...]
> minidejskraber,
> men det mindste jeg har fundet, har et håndtag på ca. 16 mm, og det er 6

Kan du ikke afkorte med en hobbykniv?

/Thomas

Fra : NIL

Dato : 18-01-05 10:39

"Chris Nielsen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> for
> meget.
>
> Er der nogen der tilfældigvis ved, hvor man kan få micro-dejskrabere?

Hej...
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Prøv dette link! Jeg har selv bestilt et kit med det hele: Sensor Swipe,
PecPads og Eclipse.
Varerne kom ekstremt hurtigt!

Hilsen
NIL

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 01:54

"NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
> Prøv dette link! Jeg har selv bestilt et kit med det hele: Sensor Swipe,

Men hvad med betaling - hvordan foregik det?

MVH
Chris

Fra : NIL

Dato : 19-01-05 10:54

> "NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad med betaling - hvordan foregik det?
>
> MVH
> Chris

Hej igen...

Jeg betalte med VISA/Dankort...eller også brugte jeg PayPal. Jeg kan sørme
ikke helt huske det.
Det er et stykke tid siden.

PecPads og Eclipse købte jeg i et firma der hedder Micro Tools...fra den
tyske afdeling og
Sensor Swipe'en fra ovenstående link. Jeg tror han hed Nicholas
et-eller-andet og han havde såmænd skrevet
en venlig hilsen og en meget udførlig brugsanvisning.

Hilsen
NIL

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-01-05 13:22

> [...]
kan
> læse om på internettet. Men jeg mangler en dejskraber, som jeg kan vikle

Alternativt denne løsning
http://luminous-landscape.com/reviews/visible-dust.shtml.

Er der nogen i gruppen, der har prøvet?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-01-05 16:56

Hejsa...

> [...]
> for
> meget.
>
> Er der nogen der tilfældigvis ved, hvor man kan få micro-dejskrabere?

Skal man ikke være RET forsigtig med det? Kan man ikke nemt komme til at
ødelægge noget? Eller er det bare mig der er mere end almindelig "pivet"...?

--
Hilsen Lars Hjortø

Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-01-05 19:36

> Skal man ikke være RET forsigtig med det? Kan man ikke nemt komme til at
> ødelægge noget? Eller er det bare mig der er mere end almindelig
"pivet"...?

Det er helt ligetil og jeg har renset mine DSLR'er uden problemer det sidste
1.5år.
Anvend http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning og det er helt ligetil.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Lars Hjortø

Dato : 20-01-05 15:55

> "pivet"...?
>
> Det er helt ligetil og jeg har renset mine DSLR'er uden problemer det
> [...]

Ok, troede bare det var noget skrøbeligt noget. Men tak for svaret og
linket. Så er jeg forberedt når jeg får mit D70... Skal lige have skrabet de
sidste par tusind sammen først....

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-01-05 16:13

> Ok, troede bare det var noget skrøbeligt noget. Men tak for svaret og
> linket. Så er jeg forberedt når jeg får mit D70... Skal lige have skrabet
de
> sidste par tusind sammen først....

Det er en glasplade, der sidder over sensoren, og selvfølgelig skal man ikke
presse hårdt på den, men det giver jo næsten sig selv. På med Pecpad'en og
lidt Eclipse rensevædske og stryg så forsigtigt hen over glaspladen fra hver
sin side. Når man er færdig tager man så et billede af et hvidt stykke papir
i jpg og bruger autolevels i Photshop så ser man tydeligt, hvad der måtte
være tilbage og om man skal stryge en gang til. Jeg drypper så bare lidt
Eclipse på den samme Pecpad en gang til og stryger igen og så er det normalt
overstået. Der hele tager max. 5 minutter og har det med mig hvis jeg er på
eb rejse, hvor jeg skal tage mange billeder og skifte objektiv tit.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : HKJ

Dato : 20-01-05 17:10

> [...]
> lidt Eclipse rensevædske og stryg så forsigtigt hen over glaspladen fra

Og for dem der ikke ønsker at røre ved sensoren, så kan en puste-gummibold
bruges.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-05 19:07

HKJ wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Og for dem der ikke ønsker at røre ved sensoren, så kan en
> puste-gummibold bruges.

Det kan godt være, at det lyder vildt - men jeg har kun 2 gange haft brug
for at rense sensoren på min D70 - og der har jeg brugt et ark josephpapir
(bruges til mikroskopering) og en lillefinger. Og det er gået ganske
udmærket.

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-01-05 21:34

> [...]
> for at rense sensoren på min D70 - og der har jeg brugt et ark josephpapir
> (bruges til mikroskopering) og en lillefinger. Og det er gået ganske

Hvor tit har du lavet prøven med at fotografe et stykke hvidt papir?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-05 09:47

Hans Kruse wrote:

> Hvor tit har du lavet prøven med at fotografe et stykke hvidt papir?

Aldrig.

Til gengæld har jeg nogle få gange (nemlig efter rensning) rettet kameraet
uden objektiv mod en gråvejrshimmel og knipset. Derefter i Photoshop og en
gang autolevel. Og alt er nysseligt.

Men jeg må nok indrømme, at min 'test' handler om at se på de billeder, jeg
tager. Hvis jeg ikke ser noget generende, når jeg har et billede til
behandling (hvor man jo normalt undersøger billedet ret nøje) mener jeg ikke
der er noget problem.
Jeg tester heller ikke mit stereoanlæg op mod den udmærkede testCD, jeg en
gang fik fra HiFi-klubben - jeg indstiller det så jeg synes det lyder bedst.

En gang imellem synes jeg at det virker som om mange gør det så svært som
muligt - jeg er stor tilhænger af KISS.

vh

Jan

--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-01-05 13:56

> Til gengæld har jeg nogle få gange (nemlig efter rensning) rettet kameraet
> uden objektiv mod en gråvejrshimmel og knipset. Derefter i Photoshop og en
> gang autolevel. Og alt er nysseligt.

Et hvidt stykke papir med direkte lys på fra en skrivebordslampe er faktisk
ideelt.

> [...]
bedst.

> En gang imellem synes jeg at det virker som om mange gør det så svært som

Jamen, det er jeg da helt enig i, men før en større gang skyderier, tager
jeg ofte lige et check på sensoren ved ovenstående prøve og hvis det ser for
slemt ud, så renser jeg. Det er jo ærgerligt at komme hjem med billeder, der
har synlige pletter man kunne have undgået. Mht. stereo så er jeg helt enig
og har ingen interesse i at høre på testCD'er. Maria Callas er langt bedre

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-05 16:32

Hans Kruse wrote:
> Et hvidt stykke papir med direkte lys på fra en skrivebordslampe er
> faktisk ideelt.

Har lige prøvet. Virker på nogenlunde samme måde.

> [...]
> hvis det ser for slemt ud, så renser jeg. Det er jo ærgerligt at
> komme hjem med billeder, der har synlige pletter man kunne have

Jeg har lige chekket. Sidst det blev renset er vel en 1000 billeder siden
(efter Death Valley) og der /er/ ikke noget. Og det er afgjort ikke fordi,
jeg ikke skifter objektiv. Men jeg sørger ALTID for at smække et dæksel på
objektiverne, når de ikke er på kameraet og jeg vender ALTID åbningen på
kameraet nedad, når jeg skifter.

> Maria Callas er langt bedre

Ja, hun er dejlig - rigtig dejlig!

vh
Jan

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-01-05 21:25

> Og for dem der ikke ønsker at røre ved sensoren, så kan en puste-gummibold
> bruges.

Man rører ikke ved sensoren, men den lille glasplade, der sidder over
sensoren!
Luft kan ikke altid fjerne støvet og man skal være opmærksom på at
pustemetoderne bare flytter rundt på støvet og eventuelt kan komme bag om
glaspladen i værste fald.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : HKJ

Dato : 20-01-05 21:33

> Man rører ikke ved sensoren, men den lille glasplade, der sidder over
> sensoren!

Det ændre ikke rigtig på det.

> Luft kan ikke altid fjerne støvet og man skal være opmærksom på at
> pustemetoderne bare flytter rundt på støvet og eventuelt kan komme bag om
> glaspladen i værste fald.

Jeg har ikke haft nogle problemer på det punkt og jeg har da renset sensoren
adskillige gange fordi den var blevet støvet.

Fra : Deaster

Dato : 21-01-05 08:34

HKJ wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Og for dem der ikke ønsker at røre ved sensoren, så kan en
> puste-gummibold bruges.

Men det er ikke altid nok.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : HKJ

Dato : 21-01-05 09:48

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Men det er ikke altid nok.

Måske ikke, men for mig har det været nok til de første 13000 billeder og
jeg skifter jævnligt objektiv.

Fra : Deaster

Dato : 21-01-05 10:11

HKJ wrote:
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Måske ikke, men for mig har det været nok til de første 13000
> billeder og jeg skifter jævnligt objektiv.

Det har det også været for indtil et stykke tid for mig, men der kunne jeg
ikke få sensoren ren med en boble blæser lige meget hvad jeg gjorde, og så
er de Pec Pads meget effektive.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching