Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gamle Olympus linser og nyt digital SLR ka~
Fra : Morten Bennedsen

Dato : 17-01-05 13:14

Jeg ville høre om der er nogen der kan give en forholdsvis nybegynder
et par råd med ved evt. køb af dslr kamera. Jeg skal til at købe et
kamera i katagorien NiconD70 / Canon rebel 300 /Olympus Evolt E-300,
dvs. omkring 1000USD. Nu har min gamle fader givet mig hans linser fra
et OM2 Olympus kamera. Det drejer sig om
- OM-system E.Zuiko Auto-T 1:3.5 f= 135 mm.
- OM-system zuiko mc auto-w 1:2 f=35mm
- OM-system zuiko auto-macro 50mm 1_3.5

Spørgsmålene er:
1) Ville disse linser kunne bruges med nogen af de ovennævnte
kameraer? Er der andre DSLR kameraer de ville du til.

2) Hvis ja til spm 1: Er disse linser af en kvalitet så det ville være
værd at lade kameravalget styre af dem?

Det ville være en stor hjælp hvis nogen kunne give mig lidt feed back
på dette evt. bare på min email (mb.eco@cbs.dk) hvis det ikke vurderes
at have almen interesse.
Morten Bennedsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-01-05 13:48

Morten Bennedsen wrote:
> Spørgsmålene er:
> 1) Ville disse linser kunne bruges med nogen af de ovennævnte
> kameraer? Er der andre DSLR kameraer de ville du til.

Med converter, ja.
Jeg tror ikke umidbart de vil virke bedre på et af dem frem for de andre.

Dog kan Nikon D70 vist ikke finde ud af at lysmåle med
ikke-elektronisk optik, det kan 300D fx. godt. Om E-300 kan ved jeg ikke.

> 2) Hvis ja til spm 1: Er disse linser af en kvalitet så det ville være
> værd at lade kameravalget styre af dem?

Det skal jeg ikke kunne sige :) jeg har leget lidt med nogle gamle
M42-mount objektiver monteret på mit 300D via en simpel adapter, og de
virker da, men kvaliteten er lidt ringere end mine nye faste Canon-objektiver.

// Hans, nu endelig med EF 28 f1.8, EF 50 f1.4 og EF 85 f1.8 dejligt sæt.
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-01-05 14:54

> Spørgsmålene er:
> 1) Ville disse linser kunne bruges med nogen af de ovennævnte
> kameraer? Er der andre DSLR kameraer de ville du til.

Du kan sætte dem på alle DSLR kameraer ved hjælp af en adaptor, men
autofokus og andre info ryger sig nok en tur, du vil dog kunne betjene dem
fuldt ud manuelt.

> 2) Hvis ja til spm 1: Er disse linser af en kvalitet så det ville være
> værd at lade kameravalget styre af dem?

Nej det vil jeg ikke sige de er, det er dog nogle gode objektiver med et
veludført glas, men siden de kom frem og til i dag er der altså sket meget
inden for objektiver og i dag laves de meget bedre. Både Nikon, Canon og
Sigma laver fantastiske objektiver, både faste og zoom objektiver.

Jeg ville hvis jeg var dig nok købe Nikon D70'eren, der har du et bredt
udvalg hvad angår objektiver og lys tilbehør. Det er nyere end Canon
kameraet og efter min mening mere handy og bedre at holde på / betjene og så
det faktum at det er nyere. Olympus kameraet kender jeg ikke så godt, men
det er sikkert et godt kamera.

Mvh
Simon

Fra : den ægte fotomand

Dato : 17-01-05 16:06

"Morten Bennedsen" <mb.eco@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville høre om der er nogen der kan give en forholdsvis nybegynder
> et par råd med ved evt. køb af dslr kamera. Jeg skal til at købe et
> kamera i katagorien NiconD70
Nej - ikke samme fatning

/ Canon rebel 300

Nej ikke samme fatning

/Olympus Evolt E-300,

Måske, men alt eletronik virker ikke, muligvis en standard lysmåler, men
ellers ikke.

Dvs intet autofokus, indstilling af blænde via kameraet osv

Og nej, mener at de forskellige fabrikater har forskellig fatning, da de gik
væk fra ø42/48

Og så en ting, hvis du spørger her, må du også forvente at få svar her,da
andre også skal ha glæde af et svar

MVH Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-01-05 16:12

den ægte fotomand wrote:
> Nej - ikke samme fatning
> / Canon rebel 300
> Nej ikke samme fatning
> /Olympus Evolt E-300,
> Måske, men alt eletronik virker ikke, muligvis en standard lysmåler, men
> ellers ikke.

Alle tre kan virke med en converter.. men intet elektronik virker.

Jeg ved ikke om E-300 kan lave lysmåling, 300D kan køre Av-mode med
et objektiv den ikke kender blændeværdien på, D70 virker svjh kun i M?

For lige at vise at 300D kan lave lysmåling;
http://gallery.nathue.dk/tingsager/500mm/

Disse er taget i overskyet vejr igennem en russisk 500/8, spejltele,
500mm f8, m42-mount (monteret via converter og Av-mode)

Der er ikke justeret noget særligt på dem.. jeg ved godt de er
uskarpe

> Og nej, mener at de forskellige fabrikater har forskellig fatning, da de gik
> væk fra ø42/48

Det kan verificeres herfra, dog ser det ud til at Olympus prøver at
starte en ny standard med deres 4/3's system, som jeg dog ikke
bryder mig om.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Max[DK]

Dato : 17-01-05 16:41

> Alle tre kan virke med en converter.. men intet elektronik virker.

Ved du hvor disse convertere kan købes? har selv OM-udstyr og et d70...

/Max

Fra : Henrik Bjerregaard

Dato : 17-01-05 17:41

> Ved du hvor disse convertere kan købes? har selv OM-udstyr og et d70...
>
> /Max

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre med nikon-hus og OM-objektiver
http://www.cameraquest.com/adaptnew.htm sælger OM-converter til canon og
olympus e-1. Men de er ikke billige og jeg tror ikke de sælger uden for US
og Canada

Henrik Bjerregaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 17:32

In article <slrncunlet.hot.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:
> Jeg ved ikke om E-300 kan lave lysmåling, 300D kan køre Av-mode med
> et objektiv den ikke kender blændeværdien på, D70 virker svjh kun i M?

300D fungerer udemærket med et stykke staniol for objektivåbningen.
Lige et lille hul i det, og man har et pinhole kamera. Og den
lysmåler uden problemer.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-01-05 21:54

Povl H. Pedersen wrote:
> 300D fungerer udemærket med et stykke staniol for objektivåbningen.
> Lige et lille hul i det, og man har et pinhole kamera. Og den
> lysmåler uden problemer.

Yeb, jeg har gjort det samme.. :) virker fint.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk