Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teleconverter til Sigma EX 100-300 f/4
Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-05 14:24

Hej.

Jeg går og kigger lidt på en teleconverter til ovenstående objektiv, da jeg af
og til godt kunne bruge lidt ekstra brændevidde.

Kan se at der er tre muligheder:

Canon EF 1.4x II teleconverter ~ 2.700 kr.

Sigma EX 1.4x teleconverter ~ 1.600 kr.

Kenko MC 1.4x Pro 300 teleconverter ~ 1.400 kr.

Hvor stor kvalitetsforskel er der mellem disse? Bør jeg vælge Canon, da jeg
skyder med EOS 10D? Bør jeg vælge Sigma, da det er til et Sigma objektiv? Bør
jeg vælge Kenko, fordi den er billigst?

Jeg har valgt 1.4x-udgaven, da jeg med et f/4-objektiv stadig ønsker at
bibeholde AF, som jo forsvinder med en 2.0x TC.

Hvor stor forringelse af billedkvaliteten skal forvente? Er det dumt at bruge
1.500 kr. på 120 mm ekstra (300 f/4 >> 420 mm f/5.6)? Hvor meget bør jeg
blænde objektiv ned, for at få optimal skarphed? Erfaringer og/eller testskud
modtages gerne.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-05 14:38

In article <41e9195f$0$646$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, KNL DtP wrote:
> [...]
> skyder med EOS 10D? Bør jeg vælge Sigma, da det er til et Sigma objektiv? Bør

Den vigtige grund til at vælge Kenko er, at den virker med alle objektiver.
Canon og Sigma rager frem, og kan kun bruges med nogle teler.

> Jeg har valgt 1.4x-udgaven, da jeg med et f/4-objektiv stadig ønsker at
> bibeholde AF, som jo forsvinder med en 2.0x TC.

Det klarer du ved at tape de 3 pen der fortæller kameraet der er en TC på.

> [...]
> blænde objektiv ned, for at få optimal skarphed? Erfaringer og/eller testskud

Min erfaring med Kenko 300 Pro på samme objektiv er, at i skumringen kan
objektivet have svært ved at fokusere / jager omkring et punkt. Men når der
normalt er lys nok, så er der ingen problemer.

Mht skarpheden, så ved jeg ikke helt om digital zoom eller TC'en er bedst.
Helt åben er den ikke perfekt. Og jeg har ikke mange billeder der er blændet
ned. Så det er ikke noget der sidder permanent på min 100-300mm. Men den
er godt at have med og sætte på 28-135mm når man skal nå langt ud, og kun har
et objektiv med.