Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye "gamle" billeder
Fra : Michael Bothager

Dato : 15-01-05 11:01

Hejsa

Når nu folk kommer hjem idag, efter at have nydt det vidunderlige vej
(er selv på vej ud af døren), så er I velkomne til at tage et kig på
lidt nye "gamle" billeder jeg har lagt op:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/index.html

Som altid, så er kommentarer velkomne, diskussioner for og imod
teknikker, motivvalg og ideer ligeledes

Gp' weekend.
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-05 13:33

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse

> Som altid, så er kommentarer velkomne, diskussioner for og imod
> teknikker, motivvalg og ideer ligeledes

Der er mange flotte motiver blandt billederne, som er præget af en ret enkel
stil. Du udnytter lys og skygge på en fin måde, og opnår derigennem ofte en
grafisk virkning.

Nu skriver du godt nok ikke med hvilket udstyr disse "gamle" billeder er
taget, men for mig ser det ud til at være diasfilm og indscanning Jeg
genkender kun alt for godt de total lukkede skygger uden nogen form for
tegning:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200402CS00731.html

Det kan naturligvis udnyttes, men i mange tilfælde synes jeg det er ærgerligt.
Det er især her, at et dSLR overhaler film-mediet, for med dets kæmpe
toneomfang (12-bit i RAW), kan man hive masser af detaljer ud af skyggerne:
http://www.michaelbothager.dk/da/malta/200412DA00366.html

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 15-01-05 19:46

KNL DtP wrote:
> [...]
> stil. Du udnytter lys og skygge på en fin måde, og opnår derigennem ofte en

Hej Kristian, tak for orderne.

> [...]
> taget, men for mig ser det ud til at være diasfilm og indscanning Jeg
> genkender kun alt for godt de total lukkede skygger uden nogen form for

Det er 35mm Provia 100F dias, som jeg syntes bedst om en anelse tæt i
skyggerne. På dias'et er der lige en anelse tegning i træets grene, men
meningen er at det skal være næsten heldt mørkt. Det vigtigste var at
højlysene ikke blokkede totalt, så sneen og skyerne har tilstrækkelig
med struktur og tonalitet.

Billedet er scannet med Minolta SD-II, som ikke har så stor et
dynamik-område. Burde egentlig scanne det om med Nikon LS-50, men det må
blive en anden dag, men så kan man jo også tromlescanne det, og blive
ved hver gang der kommer noget nyt på scanner fronten

> [...]
> Det er især her, at et dSLR overhaler film-mediet, for med dets kæmpe
> toneomfang (12-bit i RAW), kan man hive masser af detaljer ud af skyggerne:

Det er også min erfaring, at det er lettere at hive detaljer frem i
skyggerne på et digital-billede frem for et indscannet dias. Om det er
ligeså med farvenegativ-film (her er det så godt nok højlysene), det ved
jeg ikke.

Fra : KNL DtP

Dato : 15-01-05 20:39

> Det er 35mm Provia 100F dias, som jeg syntes bedst om en anelse tæt i
> skyggerne.

Det er en glimrende diasfilm, men når man har set et tilsvarende billede taget
med dSLR så ser man pludselig hvor tydelige korn er på scanninger. Sad lige og
kigge på et par gamle optagelser - der var både 50 og 100 ISO dias - og der
var korn nok til 400 eller 800 ISO på mit EOS 10D.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-05 23:41

Michael Bothager wrote:

> Når nu folk kommer hjem idag, efter at have nydt det vidunderlige vej
> (er selv på vej ud af døren), så er I velkomne til at tage et kig på
> lidt nye "gamle" billeder jeg har lagt op:

Jeg tog lige et kik på dine knipserier, og der var flere billeder,
hvor jeg forundret over din beskæring, har du vedtaget en regel om,
at du ikke må beskære efter optagelsen...?

Som eksempel kan jeg nævne flg. billede:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200402CS00711.html
- i højre side er der næsten 1/4 del dødt mørk uinteressant billede,
hvis det blev beskåret, og der samtidigt blev taget næsten en 1/5
del i toppen, så var det godt på vej til at blive et interessant og
se-værdigt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-01-05 10:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jeg tog lige et kik på dine knipserier, og der var flere billeder, hvor
> jeg forundret over din beskæring, har du vedtaget en regel om, at du
> ikke må beskære efter optagelsen...?

Jeg er den af dem der som regel arbejder efter at beskæringen bør ske i
kameraet. Når jeg endelig beskæer, så bliver det til et af standard
formaterne baseret på almineldige filmformater (24*36, 6x6, 6x17). Men
det er ingen hellig regel, mere en meget-anvendt praksis. Lidt af
filosofien bag den er inspireret af Henri Cartier-Bresson (må hans sjæl
vile i fred).

> [...]
> hvis det blev beskåret, og der samtidigt blev taget næsten en 1/5 del i
> toppen, så var det godt på vej til at blive et interessant og se-værdigt

Beskæringen vil stramme op på billedet og fjerne den mørke tyngde, så
jeg tror jeg vil prøve lidt variationer i beskæringen

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-01-05 10:40

Michael Bothager wrote:

> Beskæringen vil stramme op på billedet og fjerne den mørke tyngde, så
> jeg tror jeg vil prøve lidt variationer i beskæringen

SÅ har jeg leget lidt med beskæringen, og dodged lidt af de lysere
detaljer så de er tydeligere. Hvad syntes I bedst om her? (eller er
billedet i virkeligheden til skraldespanden (o: )

Original:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200402CS00711.html

Beskåret:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200402CS00711-2.html