Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skærm Flad
Fra : Peter Hansen

Dato : 14-01-05 17:32

hej til gruppen

Er ved at købe en 19 tommer fladskærm som jeg Bla. skal bruge til lidt
fotoredigering. Har hørt at alm. skærm er bedst til det men vover springet.
Hvad skal jeg se efter på en fladskærm ? den jeg har set på har en
responstid på 25 samt et kontrasttal på 550-1.

Håber på lidt råd og vejledning.

Hilsen
Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 19:05

In article <41e7f3e8$0$48674$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Peter Hansen wrote:
> [...]
> Hvad skal jeg se efter på en fladskærm ? den jeg har set på har en
> responstid på 25 samt et kontrasttal på 550-1.

Til spil skal du vist lede efter et IFP-S panel eller lignende.

Til billedbehandling skal du gå efter fabrikat. Eizo og Apple er begge
i den gode ende. Og ihvertfald gode nok til reklamebureauerne.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-05 20:22

Povl H. Pedersen wrote:

> Til billedbehandling skal du gå efter fabrikat. Eizo og Apple er begge
> i den gode ende. Og ihvertfald gode nok til reklamebureauerne.

Jeg er bange for at det er lidt for forenklet. Det er ikke usædvanligt at
fabrikanterne får deres paneler fra flere forskellige leverandører (uden at
kende noget til Apples), så har Eizo da tidligere også haft low-mid-end.
På et tidspunkt var der en tråd her i gruppen, hvor en eller anden enten
havde et link eller selv beskrev hvilke paneler, man skulle gå efter. Den
burde kunne findes, hvis man googler efter det her i gruppen.

vh
Jan

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-01-05 01:27

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> forskellige leverandører (uden at kende noget til Apples),
> så har Eizo da tidligere også haft low-mid-end.

Apple Studio Displays kører alle med S-IPS-paneler. Det gør
de fleste TFT-skærme beregnet til prof. billedbehandling.
Den meget roste og dyre ColorEdge-serie fra Eizo gør f.eks.
også.

23"-udgaven af Apple Studio Display kører med et panel fra LG-
Philips(*). I øvrigt det samme panel, som man finder i skærme
som BenQ FP231W, Philips 230W5BS og HP 2335, men der er ret
stor forskel på prisen. Apple-skærmen er ca. 4000,- kr. dyrere
end HP-skærmen, så man betaler en del ekstra for det børstede
aluminiums-look, det afgnavede æble på fronten og de to FireWire
400-porte.

(*) <http://global.lgphilips-lcd.com/en/product/monitor.html?tg=view&idx=175>

FUT: dk.edb.hardware.skaerm.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik

Dato : 14-01-05 21:04

On 14/01/05 17:31, in article
<gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Hvad skal jeg se efter på en fladskærm ? den jeg har set på har en
> responstid på 25 samt et kontrasttal på 550-1.

Hej Peter, hvis jeg selv skulle vove springet som du fint udtrykker det, så
vil jeg vælge et produkt fra Lacie, de har altid været førende inden for
skærme til billede og video redigering. Et af problemerne med fladskærme er
at de ikke kan vise hele grå skalaen f.eks. overgangen mellem 95 - 100% og 0
- 5%. Endvidere er farverne ikke naturlige og ægte hvilket i høj grad er
vigtigt hvis man arbejder med billeder etc. Appels skærme er noget af det
bedste der er lavet til dette formål, men Jeg syns at Lacie skærme har bedre
farver og kommer tættest på en professionel CRT skærm, hvad angår farver,
lys, og kontrast. Om 25ms er nok til spil til den alm.bruger, ved jeg ikke
da jeg ikke selv spiller.

Se link: http://www.lacie.com/dk/products/range.htm?id=10016

Mvh. Henrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-01-05 11:55

Henrik wrote:

> førende inden for skærme til billede og video redigering. Et af
> problemerne med fladskærme er at de ikke kan vise hele grå skalaen
> f.eks. overgangen mellem 95 - 100% og 0 - 5%. Endvidere er farverne

Øv- så er min skærm defekt. Hvor klager man henne? Jeg kan nemlig sagtens se
forskel på 0% og 5% samt 95% og 100% på en gråkile på min Dell 2000 FP!
Sådan noget lort!

vh
jan

Fra : Jack

Dato : 15-01-05 13:46

25ms er lige langsomt nok til actionspil. Der skal du gerne ned omkring
15ms.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-05 14:32

In article <41e9106f$0$289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jack wrote:
> 25ms er lige langsomt nok til actionspil. Der skal du gerne ned omkring
> 15ms.

Hvilket er ca. 67Hz. De 25ms = 40Hz, hvilken er for lav en framerate
for mange spillere.

men generelt er TFT / LCD stadig overratet, og specielt på TV kan hverken
plasma eller LCD levere et billede der når en billedrør til sokkeholderne.
På computerskærme er TFT bedre en CRT til tekst m.m., men ikke til farve-
gengivelse eller spil.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-01-05 07:22

"Peter Hansen" <gwph@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad skal jeg se efter på en fladskærm ? den jeg har set på har en
> responstid på 25 samt et kontrasttal på 550-1.

Det lyder ikke helt forkert det du er inde på, ca 500:1 i kontrast og i
hvert fald en responstid under 30 ms ellers bliver det træls at se på. En af
de bedste fladskærme til billedredigering er enten en mac skærm, men de er
alt for dyre og så er der LaCie's 19 fladskærm, det er en god skærm til
5.500. Det er nok det prisleje du skal have for at få de rigtige farver og
den bedste ydelse.

Mvh
Simon

Fra : Peter Hansen

Dato : 15-01-05 09:00

Tak for svarene så blev jeg en del klogere og venter nok lidt med at skifte.
Hilsen
Peter

Fra : Anders F

Dato : 16-01-05 00:34

> [...]
> Hvad skal jeg se efter på en fladskærm ? den jeg har set på har en
> responstid på 25 samt et kontrasttal på 550-1.

Check tomshardware.com. De tester også farvegengivelsens
nøjagtighed/jævnhed...

Mvh.
Anders (der netop har fået et par Dell 2001FP =)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-05 17:42

In article <34tnk0F4b54mtU1@individual.net>, Anders F wrote:
> Mvh.
> Anders (der netop har fået et par Dell 2001FP =)

Hvad er de nået ned i ?

Fra : Bjørn W.

Dato : 17-01-05 15:04

4127,- + moms og fragt.

Hilsen Bjørn

Fra : Anders F

Dato : 20-01-05 00:33

"Bjørn W." <bear@imageREMOVE.dk> wrote in message

> 4127,- + moms og fragt.
=5328 incl alt

Og det går stærkt den rigtige vej: Jeg gav næsten 900kr mere (begge incl.
moms og fragt) for en måned siden.
Go' skærm - også til den gamle pris =)

/Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-05 10:27

Anders F wrote:

> =5328 incl alt
>
> Og det går stærkt den rigtige vej: Jeg gav næsten 900kr mere (begge
> incl. moms og fragt) for en måned siden.
> Go' skærm - også til den gamle pris =)

Ak - jeg gav cirkus 13.000 for forgængeren (2000FP), da den kom frem .
Så ja, det går bestemt den rigtige vej.

vh

Jan
--
- lalleglad amatør af Guds nåde.
PS: Mine ynkelige knipserier i et ualmindeligt rædselsfuldt layout kan