Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gyrostabilisator til at spænde fat under k~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 14-01-05 11:07

Jeg har hørt rygter om, at nogen er begyndt at producere gyroer, der monteres
under kameraet ligesom et batterigreb.
Det skulle efter sigende stabilisere kameraet og give mindre rystelser ved
lange lukkertider.

Er der nogen, der har set noget og har links?

Jeg vil gerne vide lidt mere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 14-01-05 12:52

On Fri, 14 Jan 2005 11:06:31 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>under kameraet ligesom et batterigreb.
>Det skulle efter sigende stabilisere kameraet og give mindre rystelser ved

gyro til (især film-)kameraer er ingen nyhed - det har fandtes i mange
år, men om det er lige findes noget i handy størrelser, ved jeg ikke.
Her er en sødygtig model:
http://www.motionpicturemarine.com/hydrogyro.html

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-01-05 15:30

<jubija@yahoo.dk> wrote in message

> gyro til (især film-)kameraer er ingen nyhed - det har fandtes i mange
> år, men om det er lige findes noget i handy størrelser, ved jeg ikke.
> [...]

Ikke just den model til det lille lommekamera. Den slags kunstige horisonter
bruges også til retningsbestemte antenner på skibe. Kampvognene har dem i
kanontårnet

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 18:52

In article <41e799b0$0$171$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> lange lukkertider.
>
> Er der nogen, der har set noget og har links?

Kan huske for nogle år siden hvor der var en studerende på et amerikansk
universitet der lavede en til video. Man skulle lige lære at bruge den,
men så var den væsentlig bedre end Sony's steadycam features.

Der var flere film hvor han løb med den, inklusive op/ned ad trapper.

Den var ret simpel mekanisk. Et par stykker rør der var bøjet og andre
småting. Under $100.

Fra : Erik W.

Dato : 14-01-05 20:12

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lange lukkertider.
>
> Er der nogen, der har set noget og har links?

Jeg har et fotoblad (Photo Techniques Jan-feb 2005), hvor der er en
anmeldelse af et system til at spænde under spejlreflekskameraer. Det er
Kenyon Gyro Stabilizer KS-6 som kan ses her:
http://www.ken-lab.com/stabilizers.html Så kan de der med IS i objektivet
godt gå hjem og lægge sig Gyro er især effektivt hvis der fotograferes
fra en rystende platform som eg. en speedbåd eller en helikopter.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 01:24

Her ses gyroen anvendt på et spejrefleks kamera
http://www.ken-lab.com/html/rafferty_1.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-05 10:06

Erik W. wrote:

> Her ses gyroen anvendt på et spejrefleks kamera
> http://www.ken-lab.com/html/rafferty_1.html

Hmmm....

- det er jo en temmelig klodset løsning

- gyroen stabiliserer kun i en retning

- hvis man skal ha' en x-y-z stabilisering, så skal der monteres
3 gyrostabilisatorer

- en enkelt gyrostabilisatorer er hundedyr

- prisen for tre gyrostabilisatorer ligger vist langt over hvad
de fleste kan og vil betale

Min erfaring er iøvrigt, at ved fotografering fra fly, bil, båd og
lignende fartøjer i bevægelse, der skal man bare op over 1/500 sec,
så eleminerer man alle rystelser.

Og så vil jeg hellere bruge en tusse på et godt stativ, end 3.500
US$ på en gyrostabilisator...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 15-01-05 10:12

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> - gyroen stabiliserer kun i en retning
>
> - hvis man skal ha' en x-y-z stabilisering, så skal der monteres
> 3 gyrostabilisatorer

Hvordan når du lige til den konklusion?

Hint: Prøv at læse deres produktbeskrivelse.

Fra : Erik W.

Dato : 15-01-05 11:13

"HKJ" skrev i meddelelse news:csamoj$42u$1@news.cybercity.dk...
> Hvordan når du lige til den konklusion?
>
> Hint: Prøv at læse deres produktbeskrivelse.

Niels har nok ret. I hvertfald som jeg tolker dette billede
http://www.ken-lab.com/assets/images/3a.gif til gengæld tror jeg at een akse
er nok til at opnå en betydelig forbedring. Ihvertfald er Z-aksen nok ikke
så vigtig, det betyder ikke så meget om kameraet bevæger sig et par
centimeter frem og tilbage hvis de andre akser er stabile.

Ved nærmere eftertanke tror jeg ikke at gyroen er så nyttig til fastbilled
kameraer undtagen til helt specielle situationer som f.eks fotografering af
kapsejladser fra en bølgebankende speedbåd. Det som gyroen kan i forhold til
IS er at hjælpe med at holde kameraet roligt, og holde motivet i søgeren
selvom man er på gyngende grund. At have både IS og gyro er nok slet ikke så
tosset.
Derimod tror jeg at gyroen må være et scoop for amatør film-magere.
Monteret på et Semipro video kamera evt i kombination med IS er det en
rigtig billig måde at få et steadycam på.

Mvh Erik

Fra : HKJ

Dato : 15-01-05 12:56

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message

> Niels har nok ret. I hvertfald som jeg tolker dette billede
> http://www.ken-lab.com/assets/images/3a.gif

Citat fra produktbeskrivelsen:
----------------
The unit operates two gyroscopic wheels which are in opposing axis to
each other, and when they are up to their normal 22000 RPM operating
speed, resist both pitch and yaw, when in line with the lens, the motors
are brushless and the unit is helium filled, hermetically sealed and is
maintence free. One can expect several thousand hours of worry free use.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-05 11:16

HKJ wrote:

> Hint: Prøv at læse deres produktbeskrivelse.

Det er netop hvad jeg har gjort, og så sov jeg ikke timen, dengang
vi i fysik blev undevist i hvordan en gyro virker, se iøvrigt
billederne på hjemmesiden, der er flere, hvor der er placeret to og
tre gyro'er under et kamera, og de er netop placeret, så de h.h.v.
stabiliserer i x-y-z retningerne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 15-01-05 12:55

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 15-01-05 13:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> hjemmesiden, der er flere, hvor der er placeret to og tre gyro'er under
> et kamera, og de er netop placeret, så de h.h.v. stabiliserer i x-y-z

Gyroerne modvirker drejning og ikke flytning, så de to der sørger for at
kameraet ikke drejer i vandret og lodret plan har nok væsentlig styrre
indflydelse på billedet end den evt. tredie der kunne modvirke at
kameraet drejer i objektivets længdeakse.
Så det går sikkert fint at nøjes med to.

Mvh Lars

Fra : NTFS

Dato : 15-01-05 15:24

"Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX" <not@use.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> drejer i objektivets længdeakse.
> Så det går sikkert fint at nøjes med to.

Jeg vil henlede opmærksomheden på en nymodens opfindelse der hedder:
STATIVET. Dette apparatur giver en god stabilitet og er med fordel anvendt
af verdens førende kanonfotografer.

mvh
Niels

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-01-05 15:29

> Jeg vil henlede opmærksomheden på en nymodens opfindelse der hedder:
> STATIVET. Dette apparatur giver en god stabilitet og er med fordel anvendt
> [...]

Hvad er en kanonfotograf? Det er vel et ret snævert område at specialicere
sig indenfor?!?!

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-01-05 16:54

"Thomas Schreiber" <NOSPAMnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Hvad er en kanonfotograf? Det er vel et ret snævert område at specialicere
> sig indenfor?!?!

Kanonfotograf er et gammelt udtryk.
Det dækker over ufaglærte fotografer, der rejste rundt og lavede portrætter og
familiefotografier.
De havde gerne komplet udrustning med incl mørkekammer med rundt.
Udtrykket opstod vist på grund af et særligt kamera, der lignede en kanon
lidt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-01-05 17:22

> [...]
> De havde gerne komplet udrustning med incl mørkekammer med rundt.
> Udtrykket opstod vist på grund af et særligt kamera, der lignede en kanon

Og jeg skulle holdt min mund med denne halvt kvædede vise, der ganske vist
ikke var helt forkert, men ret kraftigt farvet af min hukommelse.
Se istedet NRE's link!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-05 17:17

Læs her: www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-07.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 15-01-05 17:49

Sjov og spændende læsning, Niels! Tak for link'et.
Henrik L.S.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-01-05 16:04

In article <41e92784$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, NTFS wrote:
> Jeg vil henlede opmærksomheden på en nymodens opfindelse der hedder:
> STATIVET. Dette apparatur giver en god stabilitet og er med fordel anvendt
> af verdens førende kanonfotografer.

Har prøvet, men stativet skal være så stort at båden stiller sig på
bunden inden det har den ønskede effekt.

Fra : NTFS

Dato : 15-01-05 16:43

meddelelse news:slrncuic7i.4rq.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Har prøvet, men stativet skal være så stort at båden stiller sig på
> bunden inden det har den ønskede effekt.

En anden nymodens opdagelse som den nyeste forskning har afdækket er at
fotografere med korte lukketider. Prøv det

mvh
Niels