Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EXIF info og brændvidder/cropfaktorer
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 14-01-05 10:57

Når man ser et billede på eksempelvis fotokritik.dk står der ofte
EXIF-informationer angivet. I disse informationer står b.la. brændvidden på
kameraet. Men har fotografen selv taget højde for crop-faktoren? Når jeg
tager billeder med mit 300D står der brændvidder uden crop-faktor i
EXIF-filen. Bør jeg så multiplicere brændvidden med crop-faktoren, inden jeg
uploader billedet til fx. fotokritik?

Esben

Fra : emj

Dato : 14-01-05 11:12

On Fri, 14 Jan 2005 10:57:01 +0100, "Esben Kolind Laustrup"
<mail@SLETDETTEezben.dk> wrote:

>Når man ser et billede på eksempelvis fotokritik.dk står der ofte
>EXIF-informationer angivet. I disse informationer står b.la. brændvidden på
>kameraet. Men har fotografen selv taget højde for crop-faktoren?

Det er forhåbentlig den brændvidde, billedet er taget med, der står i
EXIFoplysningerne.

Cropfaktoren har ikke noget med brændvidden at gøre.

Hilsen emj

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 18:30

In article <cj6fu0pb63eqise76bse79h6ab4jm3bc9p@4ax.com>, emj wrote:

> Det er forhåbentlig den brændvidde, billedet er taget med, der står i
> EXIFoplysningerne.
>
> Cropfaktoren har ikke noget med brændvidden at gøre.

Enig. Cropfaktoren svarer til en beskæring efter billedet er taget.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 15-01-05 16:42

> [...]
> EXIF-filen. Bør jeg så multiplicere brændvidden med crop-faktoren, inden
> jeg uploader billedet til fx. fotokritik?

Den såkalte crop-faktor endrer ikke egenskapene til objektivet - og derfor
heller ikke brennvidden. Den bare
sier hvor mye av bildesirkelen i objektivet som blir brukt til å lage
bildet.

Du finner forklaring her:
http://www.fototips.no/index.php?side=dslr_cropfaktor

Reidar