Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nicon eller Leica
Fra : Vibeke

Dato : 13-01-05 20:53

Hej i FotoFritid

Jeg skal købe kamera og mit valg står mellem

NICON D 70 med AF-S DX-Nikkor 18-70 til.

eller

LEICA DIGILUX 2

Er der nogen her i gruppen som kender (evt.) begge kameraer og derfor kender
fordele og/eller ulemper.
ved de to kameraer.

Jeg er i tvivl om flexsibilitet/ydeevne ved Leicaen, da der ikke kan skiftes
objektiv - men vejes det op af andre fordele ! ! !
Jeg fotogaferer ofte indendørs.

Mvh. Vibeke

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-01-05 22:10

"Vibeke" <vibekevibe@oncable.dk> wrote in message
> Hej i FotoFritid
>
> Jeg skal købe kamera og mit valg står mellem
>
> NICON D 70 med AF-S DX-Nikkor 18-70 til.

Mulighed for mange objektiver og heriblandt "pirat" mærker som Sigma, Tamron
og tokina. Det er et knaldgodt objektiv der leveres med og du har mange
muligheder for flash og flere funktioner.

> eller
>
> LEICA DIGILUX 2

Meget få objektiv muligheder og et ultimativt sejt kamera det er så flot og
sejt lavet.

> Er der nogen her i gruppen som kender (evt.) begge kameraer og derfor
kender
> fordele og/eller ulemper.
> ved de to kameraer.

Nikon kameraet er stort og overkill hvis ikke man bruger dets funktioner.
Leica kameraet er en del mindre og har ikke så stor og veludviklet censor.

> Jeg er i tvivl om flexsibilitet/ydeevne ved Leicaen, da der ikke kan
skiftes
> objektiv - men vejes det op af andre fordele ! ! !
> Jeg fotogaferer ofte indendørs.

Så vil jeg anbefale Nikon D70 da du har mulighed for at få en ordentlig
flash og et mere lysstærkt objektiv.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-01-05 09:50

Simon Nielsen wrote:
> Meget få objektiv muligheder og et ultimativt sejt kamera det er så flot og
> sejt lavet.

meget få == ingen, der er ikke udskiftelig optik på Leica'et så man
er låst fast til at bruge forsats-filtre med tele/wide-konvertering
hvis man vil ændre på brændvidden.

I øvrigt kan man hvis man ikke går meget op i navnet få et
tilsvarende Panasonic-kamera (samme elektronik, samme optik, og
næsten samme hus) for ~60% af prisen på Leica'et.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : ab©

Dato : 14-01-05 10:06

.... og så skam dig at stave navnet på den måde

ab (aka som noget med fluer)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-01-05 10:16

ab© wrote:
> ... og så skam dig at stave navnet på den måde

Hvad?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-01-05 13:12

> Hvad?

LEICA og ikke Leica

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-01-05 13:39

Simon Nielsen wrote:
> LEICA og ikke Leica

Det hedder da Leica :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-01-05 13:12

> meget få == ingen, der er ikke udskiftelig optik på Leica'et så man
> er låst fast til at bruge forsats-filtre med tele/wide-konvertering
> hvis man vil ændre på brændvidden.

Læg mærke til "objektiv muligheder" her er underforstået forsatser.

Fra : Vibeke

Dato : 14-01-05 21:44

> [...]
> skiftes
>
> Så vil jeg anbefale Nikon D70 da du har mulighed for at få en ordentlig

TAK FOR NOGLE ENKLE OG BRUGBARE SVAR.

Mvh Vibeke

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 16-01-05 11:45

Thu, 13 Jan 2005 22:09:40 +0100, Simon Nielsen <news@siho.dk> skrev:

> Nikon kameraet er stort og overkill hvis ikke man bruger dets funktioner.
> Leica kameraet er en del mindre og har ikke så stor og veludviklet
> censor.

Pyha, så slipper man nok for censur på billederne
Undskyld, jeg kunne ikke lade være

Mvh. Thomas Arildsen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Per O.

Dato : 14-01-05 16:53

"Vibeke" <vibekevibe@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> eller
>
> LEICA DIGILUX 2
>
> Er der nogen her i gruppen som kender (evt.) begge kameraer og derfor

Du kan også lige kigge på denne sammenligning:
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=leica_digilux2%2Cnikon_d70&show=all

Jeg vil helt sikkert også anbefale D70'eren.

Per O.

Fra : Vibeke

Dato : 14-01-05 21:58

> [...]
eica_digilux2%2Cnikon_d70&show=all

> Jeg vil helt sikkert også anbefale D70'eren.

Tak for et godt link - det giver faktisk et rigtig godt overblik.
- ja der er mange flere muligheder i D70'eren

Mvh Vibeke