Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
bog om digital foto
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 13-01-05 10:25

Hej

Jeg søger en god dansk bog om digital fotografering m.m.

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Børge Larsen

Dato : 13-01-05 11:17

"Gerner Majlandt" <majlandt@test.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg søger en god dansk bog om digital fotografering m.m.
>
> mvh
> Gerner Majlandt

Nykrogs bog fra Politikkens forlag er god for nybegyndere.

Fra : Deaster

Dato : 13-01-05 12:33

Børge Larsen wrote:
> "Gerner Majlandt" <majlandt@test.dk> skrev i en meddelelse

> Nykrogs bog fra Politikkens forlag er god for nybegyndere.

Uenig, jeg synes faktisk den er ret ringe, køb hellere den af Tom Ang fra
samme forlag.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-01-05 13:12

Deaster wrote:

> Uenig, jeg synes faktisk den er ret ringe, køb hellere den af Tom Ang
> fra samme forlag.

Det er jeg bestemt enig i. Den fulde titel er:
Politikens Store Bog Om Digitalfoto.

vh
Jan

Fra : Henrik Andersen

Dato : 13-01-05 17:51

Jeg har med stor fornøjelse pløget mig gennem Michael B. Karbo´s
"Digitalfoto", som jeg mener er en rigtig god bog, både for nybegyndere og
os med en lille smule viden og erfaring. Bogen er udgivet i slutningen af
2004 på forlaget Lindhart og Ringhof.

Vh
Henrik

Fra : TS

Dato : 13-01-05 18:40

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> Deaster wrote:
>
> Det er jeg bestemt enig i. Den fulde titel er:
> Politikens Store Bog Om Digitalfoto.

Den er temmelig elendig. Alting behandles alt for overfladisk og han bruger
alt for lang tid på emner, der er uinteressante for de fleste
amatørfotografer der bare har et minimum af erfaring.

TS

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-05 08:49

TS wrote:

> Den er temmelig elendig. Alting behandles alt for overfladisk og han
> bruger alt for lang tid på emner, der er uinteressante for de fleste
> amatørfotografer der bare har et minimum af erfaring.

....og det er så her, den morgenfriske læser allerede har opdaget at denne
del af tråden netop handler om begyndere!

Fra : Claus

Dato : 16-01-05 03:11

"TS" <reree@wew.uk> wrote in message

> [...]
> bruger alt for lang tid på emner, der er uinteressante for de fleste
> amatørfotografer der bare har et minimum af erfaring.

Hvad med bøger med vægt på (i modsætning til all round bøgerne) gennemgang
af begreber i forbindelse med selve fotograferingen; indstillinger af
blænde, lukketid etc. etc.?

Egentlig leder jeg vel nok nærmest efter en slags "Fotografering for
begyndere" med fokus på digitalkameraer, hvor man får en indføring i de
forskellige begreber og nogle gode råd til kameraindstillinger, snarrere end
en gennemgang af forskellige kameramodeller.

Er der nogle, der kan anbefale danske bøger i den kategori?

Desuden kunne jeg forstå på en tidligere debat, at "Scott Kelby; The
Photoshop CS Book for Digital Photographers:" er et hit, når det kommer til
efterbehandling af billederne. Findes der tilsvarende gode bøger på dansk?

Fra : Michael Bothager

Dato : 16-01-05 10:16

Claus wrote:
> [...]
> en gennemgang af forskellige kameramodeller.
>
> Er der nogle, der kan anbefale danske bøger i den kategori?

Af grundbøger i blænde, lukkertid, lysmåling, brændevidder, basal
komposition, filmhastigheder kan jeg anbefale den "gamle" Politikens
fotobog, en forholdsvis lille kompakt bog i sort, burde du kunne finde
hos et antikvariat, eller på biblioteket:
Calder, Julian
Politikens bog om foto : 24×36 mm / af Julian Calder & John Garrett ;
dansk bearbejdelse ved Tommy Frenning ; [hovedredaktør: Graeme Evans ;
billedredaktør: Barry Moscrop]. - [Kbh.] : Politiken, cop. 1980. - 240
sider : ill. ; 22 cm

Den er sikkert kommet i nyere udgaver, efterhånden som teknologien har
udviklet sig, men mht. til den basale generelle fotografisk viden
(blænde, lukkertid etc.) så er der ikke sket så meget.

Den kan så suppleres med Politikens Guide til Digital Foto (ISBN:
87-567-7224-6 Forfatter: Tom Ang ), som ikke behandler lukkertid,
blænde, men mere nogen af alle de egenskeber der er ved fotografi med
digital kamera. Den dækker også billedbehandling etc. i f.eks. Photoshop.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 11:19

On Sun, 16 Jan 2005 03:11:26 +0100, "Claus" <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>forskellige begreber og nogle gode råd til kameraindstillinger, snarrere end
>en gennemgang af forskellige kameramodeller.

Den stærkeste cocktail du kan få, er dit kameras manual sammen med en
god bog om fotografering generelt.
Selve det at tage et billede, mht. blænde, eksponering og komposition
har ikke ændret sig siden de analoge dage, og Politikens Fotobog vil
bringe dig langt videre end en digital fotobog, det nødvendigvis må
spilde plads på en hel masse andre ting.
Disse andre ting står udførligt beskrevet i manualen til dit kamera.

/Alex

Fra : Egon Stich

Dato : 16-01-05 15:01

"Claus" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> efterbehandling af billederne. Findes der tilsvarende gode bøger på dansk?

Der findes ikke noget ordentligt på dansk. Ligesom på næsten alle
fagbogsområder.
Det er jo ikke fordi vi er dummere end andre, men skyldes at vi er et lille
sprogområde, hvorfor der ikke er fortjeneste på at oversætte og udgive.
Altså:
Du må igang med engelsk og tysk litteratur.

MVH
Egon.

Fra : Claus

Dato : 18-01-05 00:42

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> Altså:
> Du må igang med engelsk og tysk litteratur.

Tak til jer, der kom med input. Jeg forsøger mig med et par af Politikens
til at starte med (Der er kommet et par stykker i 2004). Så må jeg supplere
med lidt engelsk litteratur, når jeg har fået styr på - eller i hvert fald
en ide om - grundbegreberne og -teknikkerne!

Fra : Bjørn W.

Dato : 13-01-05 22:53

On Thu, 13 Jan 2005 10:24:41 +0100, "Gerner Majlandt"
<majlandt@test.dk> wrote:

>Jeg søger en god dansk bog om digital fotografering m.m.

Jeg kan anbefale "Digital Foto" af Michael B. Karbo, som er meget let
forståelig og up-to date i sine henvisninger og sprog.

http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=609835

Hilsen Bjørn

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 14-01-05 11:55

Hej alle
Tak for svarerne, nu har jeg da noget at gå efter. jeg har været inde på
e-boghandel.dk i går, og det er godt nok mange foto bøget/hæfter

mvh
Gerner