Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med Metz Blitz Til D70
Fra : Yildizhan

Dato : 08-01-05 21:42

Hvad er jeres erfaringer med Metz blitze ?? Den skal bruges til en D70 som
jeg forhåbentlig snart køber

Hvilken Metz blitz skal jeg vælge ??

Jeg mener der en her i gruppen skrev at hans billeder blev meget mørke med
den indbyggede blitz. Billederne var taget i helt almindelig dagliestue lys.
Men hvis det virkelig er sådan hvorfor har Nikon så valgt den indbyggede
blitz ??

Fra : ab©

Dato : 08-01-05 22:02

"Yildizhan" <yildizhanxxx@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken Metz blitz skal jeg vælge ??

Min erfaring er, at en hvilken som helst kraftig blitz i forbindelse med en
slave-udløser (f.eks. fra Hama) billedmæssigt er et bedre køb end alle
mulige "originale" løsninger med de mange raffinerede
indstillingsmuligheder. Måske med mindre der er tale om pressefotos, hvor
der først og fremmest skal noget i kassen.

> [...]
> lys.
> Men hvis det virkelig er sådan hvorfor har Nikon så valgt den indbyggede

Den indbyggede er udmærket som udfyldningslys - eller som master i et større
eller mindre lysanlæg.

ab

Fra : AS

Dato : 09-01-05 14:07

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

> [...]
> indstillingsmuligheder. Måske med mindre der er tale om pressefotos, hvor
> der først og fremmest skal noget i kassen.

min erfaring er, at hvilken som helst blitz uanset kraft virker kun i manuel
eller "dummy autopilot" mode. Manuel er fin nok, hvis man har tid til
indstillinger. Dog kan jeg godt huske mine oplevelse med manuel flash ca. 20
år gamle fra bryluppet af af af mine venner (der var foto kun for sjov).
"Dummy autopilot", hvor man indstille sensibilitet af film/sensor og blænde,
men faktisk ikke mere giver omkring 50% forkert eksponerede billeder. Hvis
man har tålmodighed nok for at spare på denne metode, så er det OK. Jeg er
ikke en pressefotograf, men jeg vil ikke miste et øjeblik pga. billigere
flash. IMHO sparsom betaller to gange.

Hvad der gælder D70 og Metz, AFAIK der er kommet en eller to modeller af
Metz'er med iTTL. Jeg tror ikke, at de bliver meget billigere, end SB600.

Fra : Kenneth K

Dato : 08-01-05 22:50

On Sat, 8 Jan 2005 21:41:51 +0100, Yildizhan <yildizhanxxx@ishoejby.dk>
wrote:

> [...]
> lys.
> Men hvis det virkelig er sådan hvorfor har Nikon så valgt den indbyggede

Den indbyggede flash _er_ lille og kan ikke lyse en balsal op. Den giver
heller ikke samme resultat som en stor flash der bounces, men man kan nu
godt få veleksponerede billeder indendørs i en 25 kvm stue.

Jeg hører gerne omkring evt. hvis du anskaffer en Metz :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Ole

Dato : 08-01-05 23:19

Hej Yildizhan

Jeg har kun hørt godt om Metz blitze i almindelighed. Alligevel vil jeg
opfordre dig til at overveje at købe den originale SB800 flash. Suppleret
med et forlængerkabel giver den mange fleksible muligheder. Og D70 kan
fjernudløse den trådløst, så man kan spænde den op i en paraply og få endnu
bedre portrætlys.

I dine overvejelser skal du også medregne en evt. gensalgsværdi, hvor jeg
tror Nikons egen vil holde prisen langt bedre end en uoriginal blitz.

Hvis du alligevel vil have en billig lyssætningsløsning, kan du IMHO ligeså
godt vælge en billigere flash, ala Vivitar 285HV, som kan købes brugt over
EBAY for under 400 kr, og som er både robust og god. Den kan så udløses med
et flashkabel eller med en hama-slave-blitz-udløser vha. den indbyggede
flash på D70.

Jeg har selv en SB800 til mit D70, og jeg er meget imponeret over den
styring Nikon har indbygget i D70/SB800 kombinationen.

Mvh

Ole Bo Jensen
www.photos4u.dk

Fra : TS

Dato : 08-01-05 23:50

"Ole" <ole@atomb.dk> wrote in message

> Jeg har selv en SB800 til mit D70, og jeg er meget imponeret over den
> styring Nikon har indbygget i D70/SB800 kombinationen.

Hvorfor valgt du SB800 fremfor SB600?

Jeg er på vej til at anskaffe en SB600, men det vil jo være lidt surt, hvis
SB800 er et mere rigtigt valg til D70.

Det er i øvrigt nogle fantastiske flotte og farverige billeder du har på din
hjemmeside. Har de fået meget efterbehandling - eller benytter du et filter
for at skabe den stærke kontrast?

TS

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-01-05 03:33

"TS" <reree@wew.uk> wrote in message
> "Ole" <ole@atomb.dk> wrote in message

> Hvorfor valgt du SB800 fremfor SB600?

SB800 bruger iTTL som Nikon understøtter, det gør SB600 ikke og så mener jeg
ikke at du kan bruge 3D matrix med SB600 men det kan du med SB800

> Jeg er på vej til at anskaffe en SB600, men det vil jo være lidt surt,
hvis
> SB800 er et mere rigtigt valg til D70.

Det er et meget mere rigtigt valg men også en meget dyere blitz

Mvh
Simon

Fra : HKJ

Dato : 09-01-05 08:35

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> SB800 bruger iTTL som Nikon understøtter, det gør SB600 ikke og så mener
jeg
> ikke at du kan bruge 3D matrix med SB600 men det kan du med SB800

Vrøvl, SB600 og SB800 har begge fuld understøttelse af iTTL.

Forskellene er ting som:

SB800 giver mere lys
Der medfølger en "omnibounce" med SB800
SB800 har "modelling ligth"
SB800 kan være master i et remote system
SB800 kan være dum slaveflash (dvs. uden iTTL)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-01-05 14:14

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> "Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> jeg
>
> Vrøvl, SB600 og SB800 har begge fuld understøttelse af iTTL.

OK
Det var jeg ikke lige klar over. Jeg havde forstået et sted at SB600 ikke
understøttede I-TTL

Fra : nyrup

Dato : 09-01-05 14:20

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote in message

> jeg
>
> Vrøvl, SB600 og SB800 har begge fuld understøttelse af iTTL.

Ja og efterhånden vil de uoriginale også understøtte iTTL. F.eks. Sigmas
DG500 Super markII og også Metz 54-i4
Jeg ville godt (helst) ha' en SB800, men jeg må indrømme at f.eks. den
nævnte Sigma tiltaler mig meget pga. prisen og de ting den kan. Det er
begrænset hvad der mangler i forhold til en SB800. Jeg tvivler stærkt på jeg
nogensinde får købt en 3-4 SB800/600, som skal kobles op i et system... Så
bliver det snarere noget med nogle billige brugte med en slaveudløser. -

Fra : GreatDane

Dato : 10-01-05 23:33

Køb den! altså Sigma'en. Jeg har den til mit D70, og den er GREAT!!!
og langt billigere end selv SB600.

Fra : Jan F.

Dato : 09-01-05 08:48

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> SB800 bruger iTTL som Nikon understøtter, det gør SB600 ikke...

Nu er jeg ikke Nikon mand, men skulle fornylig finde en blitz til en Nikon,
og jeg mener SB600 understøtter iTTL oven i købet trådløst:

http://www.nikonusa.com/fileuploads/pdfs/SB600.pdf

mvh Jan