Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: Color space Profile
Fra : Peter

Dato : 08-01-05 12:02

Er der nogle herinde der kan forklare lidt om
sammenhængen i at bruge Color Space Profiler, (.icm)

Her mener jeg hvorden det hænger sammen eller hvordan man bedst sætter
farveprofilerne op mellem programmer, printer og skærm visning

Jeg kører i øjeblikket med billeder der taget med sRGB, har sat mit
grafikkort op til sRGB som standardprofil, og har også sat printerens
farveprofil op til sRGB.

Skulle det ikke hænge sådan sammen at jeg ser samme profiler og dermed
også samme
farver på skærm/printer?

Men printetede billeder bliver faktisk en del lysere, måske lidt svagere
i farverne end det jeg ser på skærmen,
på trods af at jeg faktisk kan "kalibrere" den med et medfølgende
farvekort, og noget Colorific software der fulgte med skærmen,
men jeg har også en farveprofil der fulgte med skærmen (LG L1715S.icm),
men her kommer Photoshop op og siger at den ikke er gyldig.

På forhånd mange tak....
Venligst
Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 08-01-05 13:00

"Peter" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse

> Er der nogle herinde der kan forklare lidt om
> sammenhængen i at bruge Color Space Profiler, (.icm)

Jeg har, i en anden sammenhæng, skrevet et lille afsnit om netop farvestyring.
Det er dog primært henvendt til trykning, men der er dog stadig nogen, som jeg
tror du kan anvende.

- - -

Farvestyring
For at sikre at farverne man vælger på sin skærm stemmer overens med det
færdige tryk, er det nødvendigt at anvende farvestyring. Teorien bag
farvestyring, ofte kaldet CMS (Color Management System), går ud på, at enhver
enhed, der indgår i processen, er kalibreret til en kendt standart, samt at
digitale filer bearbejdes og anvendes i veldefinerede farverum. Standarterne
styres af ICC (International Color Consortium).

Alle skærme er forskellige, og vil derfor vise et givet billede forskelligt.
Det er derfor nødvendigt at indstille alle skærme i en grafisk proces, så der
opnås en ensartet visning. Til dette formål anvendes et kalibreringsværktøj så
som GretagMacbeth's Eye One Match, der ligner en computermus til forveksling.
Denne placeres på skærmen, og efter det medfølgende software har vist en mængde
farver i forskellige mætningsgrader og lysstyrker, udarbejdes en unik
ICC-profil for skærmen. Denne profil indeholder information om de mangler og
brister skærmen har i forhold til en fastdefineret standard. Da skærmen ændrer
sig med tiden, er det nødvendigt at foretage en ny kalibrering med et fast
interval. Nøjagtig som med skærmen, skal alle andre enheder i processen også
kalibreres. Det være inputenheder som digitalkamera og scanner, og
outputenheder som inkjet-printer og offset-trykkemaskine.

For at kunne anvende digitale filer fra flere brugere og i forskellige
programmer, er det nødvendigt at såvel visning som redigering af filerne
foregår i veldefinerede rammer, et såkaldt farverum. Når et billede er
oprettet i et velkendt RGB-farverum (f.eks. Adobe RGB 1998), så ved alle,
hvilke nuancer der kan anvendes; som kan være inden i det tredimensionelle
farverum, også kaldet gamut. Alle programmer man arbejder med, skal være
farvestyret og sat op til samme profil. Når man kender farverummet på både
kilden (fil ude fra byen) og destination (sit eget arbejdsrum), kan man lave en
korrekt konvertering fra én farveprofil til en anden.

Når man går fra den additive farvemodel RGB til den subtraktive farvemodel
CMYK, skal man kende den ICC-profil trykkeriet har kalibreret deres maskiner
til. Groft set skelner man mellem bestrøget og ubestrøget papir (f.eks.
Euroscale Coatet og ISO Uncoatet ), og ud fra dette vælger man farveprofilen.
Konverteringen går fra RGB til den enhedsuafhængige farvemodel CIE L*a*b, og
derefter videre til CMYK. Da CMYK-farverum er fysisk mindre end RGB, kan det
ikke indeholde nær så mange farver. For at se hvilke farver, der ikke kan
trykkes (ofte de helt skrappe grønne og blå), kan man på skærmen simulere
hvordan trykket kommer til at se ud, en såkaldt softproofing. Farver der ligger
uden for et givet farverum, betegnes som out of gamut.

Ved en konsekvent farvestyring og hyppig kalibrering af alt udstyr, vil man
kunne sikre en meget præcis farvegengivelse, og opdage evt. problemer før
jobbet går i trykken.

(kilde: Thomas Haase: Farvestyring i grafiske applikationer, Medit Publishing,
2002)
(kilde: Rick Sutherland m.fl.: Graphic Desginer's Color Handbook, Rockport
Publishers, 2000)
- - -

Desuden er der her et par fine artikler om samme emne:

Farvestyring/farverum: http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28

Monitor kalibrering: http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=29

Jeg håber, at ovenstående kan kaste lidt lys over mysteriet farvestyring - det
kan til tider være lidt indviklet. Har du spørgsmål til det, må du bare skrive
igen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-01-05 14:06

In article <41dfbdc1$0$96694$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Peter wrote:
> [...]
> farveprofil op til sRGB.
>
> Skulle det ikke hænge sådan sammen at jeg ser samme profiler og dermed

Nej, du skal individuelt kalibrere dine enheder, da de alle afviger
lidt fra standarden. Du kan eksempelvis justere lys/kontrast på
din skærm, ligesom forskelligt papir giver forskellige print.

Jeg bruger Profile Prism til at lave printer og scanner profiler.
Venter på en skærmkalibrator, men selv med eb ukalibreret skærm
(Sony G420) er mine print meget tætte på det jeg ser på skærmen,
ihvertfald når jeg printer fra Photoshop med den profil jeg har lavet
til printeren.

> Men printetede billeder bliver faktisk en del lysere, måske lidt svagere
> i farverne end det jeg ser på skærmen,

Forskelligt papir og blæk har forskelligt gamut (farveområde der kan vises).
Min Epson RX500 på fotopapir kan vise en større del af farvespektret
end online fremkaldte billeder. På alm. A4 papir er der et lange mindre
dynamisk range (sort er kun en mørk grå som eksempel).

Når man skifter papir eller fabrikat blæk, så skal man lave ny
printerprofil.

sRGB er hvad printeren normalt modtager, og selv konverterer til CMYK.
Dette farvespektrum har nogle færre grønne/blå farvetoner end typisk
i CMYK.

> [...]
> men jeg har også en farveprofil der fulgte med skærmen (LG L1715S.icm),
> men her kommer Photoshop op og siger at den ikke er gyldig.

Photoshop kan ikke kalibrere din skærm, heller ikke med en ICM
profil. Adobe Gamme er det produkt Adobe leverer til skærmkalibrering,
ellers skal du have fat i en rigtig skærmkalibreringsløsning.

Selv arbejder jeg i AdobeRGB og overvejer en større farveprofil.
Ved at bruge en stor farveprofil så sker der ikke det at dine farver
klippes når du laver billedbehandling. Det kan ske med sRGB. Så hvis
du har mange grønne farver klippes de her, og du kan ikke få dem tilbage.

Fra : Peter

Dato : 08-01-05 20:43

Tak til Povl & Kristian
for de gode oplysninger.

Venlig hilsen
Peter

Fra : AS

Dato : 09-01-05 17:31

"Peter" <xxxxxx@xxx.bad> wrote in message
> [...]
> farveprofil op til sRGB.
>
> Skulle det ikke hænge sådan sammen at jeg ser samme profiler og dermed

Jeg kan også tilføje kort, at Adobe RGB, sRGB, Wide Gamut RGB er color
spaces. Programmer, som har farvestyring (color managed), indstilles til at
arbejde i en af disse color spaces. Programmet skal snakke med alt periferi
(skærme, scannere, dig.kameraer, printere osv.) ved hjælp af farveprofiler
til bestemte enheder. Dvs, i ideel verden skal _alt_ udstyr kalibreres. Det
betyder, der skal oprettes farveprofiler og bruges til tilsvarende udstyr.
Kun på denne måde kan man sikre sig, at programmet "ser" data, som kommer
fra en eller anden kilde, rigtig og kan også gengive på skærmen eller
printeren rigtig.