"Peter" <xxxxxx@xxx.bad> skrev i en meddelelse
news:41dfbdc1$0$96694$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er der nogle herinde der kan forklare lidt om
> sammenhængen i at bruge Color Space Profiler, (.icm)
Jeg har, i en anden sammenhæng, skrevet et lille afsnit om netop farvestyring.
Det er dog primært henvendt til trykning, men der er dog stadig nogen, som jeg
tror du kan anvende.
- - -
Farvestyring
For at sikre at farverne man vælger på sin skærm stemmer overens med det
færdige tryk, er det nødvendigt at anvende farvestyring. Teorien bag
farvestyring, ofte kaldet CMS (Color Management System), går ud på, at enhver
enhed, der indgår i processen, er kalibreret til en kendt standart, samt at
digitale filer bearbejdes og anvendes i veldefinerede farverum. Standarterne
styres af ICC (International Color Consortium).
Alle skærme er forskellige, og vil derfor vise et givet billede forskelligt.
Det er derfor nødvendigt at indstille alle skærme i en grafisk proces, så der
opnås en ensartet visning. Til dette formål anvendes et kalibreringsværktøj så
som GretagMacbeth's Eye One Match, der ligner en computermus til forveksling.
Denne placeres på skærmen, og efter det medfølgende software har vist en mængde
farver i forskellige mætningsgrader og lysstyrker, udarbejdes en unik
ICC-profil for skærmen. Denne profil indeholder information om de mangler og
brister skærmen har i forhold til en fastdefineret standard. Da skærmen ændrer
sig med tiden, er det nødvendigt at foretage en ny kalibrering med et fast
interval. Nøjagtig som med skærmen, skal alle andre enheder i processen også
kalibreres. Det være inputenheder som digitalkamera og scanner, og
outputenheder som inkjet-printer og offset-trykkemaskine.
For at kunne anvende digitale filer fra flere brugere og i forskellige
programmer, er det nødvendigt at såvel visning som redigering af filerne
foregår i veldefinerede rammer, et såkaldt farverum. Når et billede er
oprettet i et velkendt RGB-farverum (f.eks. Adobe RGB 1998), så ved alle,
hvilke nuancer der kan anvendes; som kan være inden i det tredimensionelle
farverum, også kaldet gamut. Alle programmer man arbejder med, skal være
farvestyret og sat op til samme profil. Når man kender farverummet på både
kilden (fil ude fra byen) og destination (sit eget arbejdsrum), kan man lave en
korrekt konvertering fra én farveprofil til en anden.
Når man går fra den additive farvemodel RGB til den subtraktive farvemodel
CMYK, skal man kende den ICC-profil trykkeriet har kalibreret deres maskiner
til. Groft set skelner man mellem bestrøget og ubestrøget papir (f.eks.
Euroscale Coatet og ISO Uncoatet ), og ud fra dette vælger man farveprofilen.
Konverteringen går fra RGB til den enhedsuafhængige farvemodel CIE L*a*b, og
derefter videre til CMYK. Da CMYK-farverum er fysisk mindre end RGB, kan det
ikke indeholde nær så mange farver. For at se hvilke farver, der ikke kan
trykkes (ofte de helt skrappe grønne og blå), kan man på skærmen simulere
hvordan trykket kommer til at se ud, en såkaldt softproofing. Farver der ligger
uden for et givet farverum, betegnes som out of gamut.
Ved en konsekvent farvestyring og hyppig kalibrering af alt udstyr, vil man
kunne sikre en meget præcis farvegengivelse, og opdage evt. problemer før
jobbet går i trykken.
(kilde: Thomas Haase: Farvestyring i grafiske applikationer, Medit Publishing,
2002)
(kilde: Rick Sutherland m.fl.: Graphic Desginer's Color Handbook, Rockport
Publishers, 2000)
- - -
Desuden er der her et par fine artikler om samme emne:
Farvestyring/farverum:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=28
Monitor kalibrering:
http://www.foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=29
Jeg håber, at ovenstående kan kaste lidt lys over mysteriet farvestyring - det
kan til tider være lidt indviklet. Har du spørgsmål til det, må du bare skrive
igen.
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk