Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt hjælp til opløsning på plakat...
Fra : Steffen Holm

Dato : 06-01-05 14:11

Hej NG.

Jeg har i forbindelse med et spejderløb fået til opgave at udarbejde en
reklameplakat i A3 størrelse for et fiktivt firma.

Jeg har adgang til både digitalkamera og en farveplotter der kan udskrive i
A3. Derfor var min tanke at lave lidt lækkert grafik i PS.
Hvilken dpi-opløsning skal jeg gå efter, hvis resultatet skal være
nogenlunde?

Jeg er self. interesseret i af få opløsningen nogenlunde ned, så jeg også
får mulighed for at bruge billeder der er fundet på nettet.

Kan i sige noget om en minimumsgrænse for opløsningen på billeder der kan
bruges til formålet (her tænker jeg på at få en retningslinie at gå efter,
hvis jeg skal ud og surfe nettet tyndt efter billeder).

Håber jeg fik gjort problematikken tydelig...
Vil også understrege at jeg har tænkt over ophavsrettigheds problemer ved at
hente billeder fra nettet, men mon ikke man kan "tillade" sig at bruge lidt
billeder, når det nu ikke er til kommercielt brug, men til et spejderløb?

På forhånd tak for de inputs der måtte komme.

--
Steffen Holm

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-01-05 15:21

> [...]
> bruges til formålet (her tænker jeg på at få en retningslinie at gå efter,
> hvis jeg skal ud og surfe nettet tyndt efter billeder).

Jeg har lavet A3+ print af mine billeder beskåret til ca. 6MP (Canon 10D)
til en lille fotoudstilling. Dimension 440x291mm hvilket blev til ca.
175dpi. Printet blev lavet med en HP DesignJet 30 på HP Premium Plus Photo
Satin papir. Resultatet blev meget flot og i en betragtningsafstand svarende
til udstrakte arme manglede der ikke opløsning eller detaljer.

Håber det hjælper lidt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Steffen Holm

Dato : 06-01-05 15:32

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [snip - metode]
> Resultatet blev meget flot og i en betragtningsafstand svarende
> til udstrakte arme manglede der ikke opløsning eller detaljer.
>
> Håber det hjælper lidt.

Det var lige det jeg havde brug for. Mange tak for hjælpen.

--
Steffen Holm

Fra : Henrik

Dato : 07-01-05 09:58

"Steffen Holm" <mail@*nospam*skibumsen.dk> wrote in message

> Det var lige det jeg havde brug for. Mange tak for hjælpen.
>
> --
> Steffen Holm

Jeg har ad 2 omgange fået lavet digitalbilleder fra mit olympus C5050 (5
Mpixel) i størelsen 50 cm x 67 cm. Opløsningen er omkring 90 DPI !!!. Men
billederne bliver MEGET flotte og det er ikke muligt at se firkantede
pixels. Med en betragtningsafstand på mindst 40 cm er der ingen problemer
overhovedet.

Henrik