Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafet uge 01 (Happy New Year): Indkom~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-01-05 11:42

Emnet er - Happy New Year -

Der burde have været rig mulighed for at tage billeder, der harmonerer med
emnet her i den sidste tid.

Jeg er spændt på at se, hvad I har at byde på!

Husk at skrive dit navn ind i subject/emnelinien istedet for "skriv navn her"

Husk at skrive kritik til alle billederne, der deltager i stafetten inden for
den angivne tidsfrist.

Og husk: Det er vigtigere at lære, end at vinde stafetten!

Regelsættet for stafetten er her:

Regler:

Vinderen af konkurrencen for uge 1 vælger temaet for uge 3, og så
fremdeles.
Af hensyn til at folk skal have fornøden tid til at jage, bliver det således.
Derfor vælger jeg osse temaet for uge 2.
Herefter er det så vinderen af forrige uges stafet, der udvælger temaet og er
dommer for stafetten.

Den bundne opgave skal løses i den kommende uge, og jeg vil oprette en
"resultattråd" torsdag d.6/1 2005 inden midnat med emnelinien
"Fotostafet -Bunden opgave i uge 01. Indkomne billeder",
hvor I bedes offentliggøre et link til, hvor
jeres løsningsforslag til den bundne opgave kan beses.

Billeder kan lægges online hos www.fotokritik.dk eller lign. steder.

Hvis der er nogen, der gerne vil lægge serverplads og båndbredde til
fotostafetten, skal de være velkomne.
Ellers er det folks eget problem at poste billedet.

Reglerne for indsendte løsningsforslag er simple:

- Et billede pr. deltager
- Billedet kan været taget med analogt hhv. digitalt kamera
- Billedet _skal_ være taget i ugens løb - altså ingen brug af billeder fra
jeres gemmer
- Billede skal offentliggøres under fuldt navn
- Billedet skal være et løsningsforslag på den bundne opgave, og bør ikke
kunne være genstand for fortolkning i forhold til tema/emne
- Billedet må kun manipuleres som en helhed, dvs. beskæring og regulering af
farver, kontrast, lys, skarphed osv. er tilladt; kloning, sammenkopiering
osv. er ikke tilladt
- Billedet må maksimalt fylde 1280x1024 pixels og skal offentliggøres i
JPEG-format
- EXIF-data må meget gerne være tilgængelige i billedfilen, men det er ikke
et krav
- Teknik skal på opfordring oplyses
- Link til billedet skal være offentliggjort i den dertil oprettede
"resultattråd" senest midnat mellem fredag og lørdag

Fra midnat mellem fredag og lørdag skal billederne bedømmes og kommenteres.
De indkomne løsningsforslag kommenteres og debatteres i den oprettede
"resultattråd". Alle er velkomne til at kommentere/debattere - også jer,
der ikke har egne billeder "i ilden". Idéen med debatten er, at vi hjælper
hinanden til at rette fejl, blive bedre næste gang, rose gode
løsningsforslag, skose de mindre gode og muligvis blive enige om,
hvilket billede der bedst løser opgaven.

Den officielle debat afsluttes søndag kl. 20.

Da jeg har valgt denne uges tema/emne, vælger jeg suverænt, hvilket billede
der imo bedst løser opgaven. Mit valg vil - efter bedste evne - afspejle
gruppens holdning som jeg tolker den i debattråden. Fotografen bag det af
mig valgte billede overtager stafetten, vælger næste uges tema/emne,
opretter et indlæg med dette senest midnat mellem mandag og tirsdag og en
"resultattråd" torsdag aften. Herefter kører rouletten igen. Ugens
tema/emne-vælger afgør suverænt, hvilke parametre vedkommende vil lægge vægt
på, når vedkommende efterfølgende vælger "ugens billede". Dog skal valget
begrundes og det anbefales, at opgaven går på tur mellem så mange
forskellige deltagere som muligt.

Vinderen af enhver given uges stafet og dermed dommer af den næstkommende uges
stafet kan ikke overdrages stafetten i de tre efterfølgende uger. Bidrager
deltageren og vinderen af en tidligere stafet i spærreperioden med et billede,
som er bedre end de andre deltageres bidrag, hædres billedet som værende det
bedste, men stafetten overdrages til anden deltager, hvis billede findes bedst
næstefter det vindende billede.

Denne regel skal dog ikke være uden undtagelser!
Hvis en tidligere vinder (indenfor den tre ugers spærretid) præsterer et
billede, der er analogt med et Mona Lisa maleri, hvor vi andre indleverer
tændstikmændtegninger, altså et uovertruffent foto, alle andre ville ønske at
have taget, kan stafetten overdrages vinderen, selvom stafetten er inden for
de tre ugers spærretid.
At få overdraget stafetten indenfor spærreperioden er en ganske særlig hæder,
der kun skal uddeles særligt varsomt og kun såfremt vinderfotoet er af en
aldeles pletfri og perfekt og unik karaktér.

Når tema/emne vælges, vil jeg foreslå, at vi holder os inde for rimeligt
snævre rammer, så vi ikke skal vurdere alle mulige fortolkninger af et
tema/emne, der ligger milevidt fra hinanden. Formålet med den bundne opgave
er at opøve billedsyn og teknik, og ikke mindst få en masse inspiration fra
hinanden - ikke at afteste deltagernes evne til at abstrahere og fortolke.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-01-05 12:14

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Emnet er - Happy New Year -
>
> Der burde have været rig mulighed for at tage billeder, der harmonerer med
> emnet her i den sidste tid.

Og jeg kaster mig ud i projektet med dette billede:
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-307

Billedet er konstrueret nytårsaften.
Jeg bad Martin (min søn) om at sætte sig musestille på hug hen under en
gadelampe, mens han skærmer en tændt stormtændstik med hænderne.
Billedet er taget på stativ med en lukkertid på 0,5 sec. F:/ 4,5 brændvidde 50
mm

Lige nu sidder jeg og undrer mig over, at billedet er ca 10% mørkere uploadet
end i PS på min computer.
Billedet er konverteret til sRGB inden det er gemt i Jpg.!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Langgaard

Dato : 06-01-05 13:28

> [...]
> gadelampe, mens han skærmer en tændt stormtændstik med hænderne.
> Billedet er taget på stativ med en lukkertid på 0,5 sec. F:/ 4,5

Hej

God ide og godt udført, men på kopien til dig selv, har du vel fjernet
lygtepælen der vokser ud af nakken på knægten.
En anelse mere kontrast, havde nok ikke gjort noget.

--
Venlig hilsen Leif Langgaard

www.analogfoto.dk - Salg & køb af analogt fotoudstyr.
www.megapixels.dk (tom)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-01-05 11:06

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> God ide og godt udført, men på kopien til dig selv, har du vel fjernet
> lygtepælen der vokser ud af nakken på knægten.
> En anelse mere kontrast, havde nok ikke gjort noget.

Jo, lampen irriterer mig osse, men jeg må jo ikke fjerne den fra billedet jvf.
reglerne.
Jeg fandt den dog rimeligt til at holde ud. Den ku ha været værre. Jeg så den
dog først ved postprocessing af billedet.
(shame on me

Kontrasten er taget til efterretning.
Dog falder billedet ikke ud som jeg havde tænkt mig, når det betragtes via IE.
Det er faktisk 10% lysere med flere detaljer i håret osv. i PS.
Om det så er den forkerte vej, jeg er gået, er jo en smagsag.

Jeg kunne ha nøjes med tændstikken som eneste lyskilde istedet og køre
kontrasten mere op.
Jeg overvejer at genbruge ideen i et billede af en sej cigarettændende mand i
hat og regnfrakke ala Humphrey Bogart.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Food_life

Dato : 06-01-05 14:32

On Thu, 6 Jan 2005 12:14:01 +0100, "Frodo Nifinger"
<jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>end i PS på min computer.
>Billedet er konverteret til sRGB inden det er gemt i Jpg.!

Go' ide - godtt billede - synes dog at du burde ha' fjernet lyskilden
over hovedet.

MVH

Mogens

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 21:27

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg kaster mig ud i projektet med dette billede:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-307

Billedet er godt komponeret, bortset fra den lygtepæl bagved og det er godt
belyst fra tændstikken, jeg syntes også den har et underligt lys ovenfra,
kunne godt have tænkt mig at se billede uden lygtepæl med lys i, jeg har en
Air Power Rifle du godt må låne til næste gang

Mvh
Simon

Fra : PH

Dato : 09-01-05 15:02

> Og jeg kaster mig ud i projektet med dette billede:
> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-307

Fint Lys på både knægten og raketten.. Det giver fokus på det væsentlige.
Som de andre kunne jeg også undvære lygtepælen.

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:14

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

>Og jeg kaster mig ud i projektet med dette billede:
>http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-307

Det bedste "ikke fyrværkeri" billede i uge 1.

Men som andre har skrevet, så skal den lygtepæl væk.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Erik W.

Dato : 09-01-05 17:23

"Frodo Nifinger" skrev i en meddelelse

> [...]
> gadelampe, mens han skærmer en tændt stormtændstik med hænderne.
> Billedet er taget på stativ med en lukkertid på 0,5 sec. F:/ 4,5

Jeg synes at det er et rigtigt spændende billede. Først og fremmest pga af
brugen af lang lukketid og tændstikken som belysning. Derfor er det også
som andre også har sagt lidt synd, at håret er (mis)farvet af gadebelysning
fra oven. Lygtepælen i baggrunden gør derimod ikke så meget, da det ville
tage 30 sekunder at klone den væk i photoshop. Billedet inspirerer
ihvertfald mig til at eksperimenere med levende lys som belysning til
portrætter. Godt gået!
Jeg spekulerer på om man kunne bruge den opstigende rakets udstødningsflamme
som belysning i stedet for tændstikken, men så skulle din søn nok have
beskyttelsesbriller på medmindre man selvfølgelig bruger naboens knægt som
model
Jeg fik nogle billeder af mennesker der var oplyste af fyrværkeriet
nytårsaften og det gav en helt specielt effekt. Desværre var billederne for
grimme til at vise frem, men det kunne være spændnede at eksperimentere med
næste år.

Mvh Erik W.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 18:12

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message
> Emnet er - Happy New Year -

Her er mit bud

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714

Et lidt anderledes fyrværkeribillede.

Hvis der mangler info så skriv endelig.

Nikon D1
Sigma 24-70 f/3.5-5.6 - 24mm f/16
10 sek lukketid
01-01-2005 kl. 00:05

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-01-05 18:31

Simon Nielsen wrote:

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714
>
> Et lidt anderledes fyrværkeribillede.

Jeg undrer mig blot over hvad det er du mener gør billedet anderledes.
Jeg vi umiddelbart sige at det ligner det, man får, hvis man ved midnatstide
stiller sit stativ og kamera op og så ellers trykker på knappen.

vh
Jan

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 21:23

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
midnatstide
> stiller sit stativ og kamera op og så ellers trykker på knappen.

Jamen det var jo også det der var meningen, jeg ser jo tit fyrværkeri
billeder taget langt væk fra og de er da flotte, men jeg har dog ikke set
denne slags billede endnu, derfor mener jeg at det er lidt anderledes. Jeg
deltog jo fordi jeg mente jeg havde et billede der kunne bruges.

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 07-01-05 00:38

> [...]
> denne slags billede endnu, derfor mener jeg at det er lidt anderledes. Jeg
> deltog jo fordi jeg mente jeg havde et billede der kunne bruges.

Jeg synes ellers ikke det er markant anderledes end mit HB her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Brian

Fra : Erik W.

Dato : 07-01-05 01:26

"Brian Lund" skrev i news:41ddcbbd$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg synes ellers ikke det er markant anderledes end mit HB her:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Det er et fint billede. Post linket som et svar på Frofos startindlæg og
skriv dit navn i headeren og du er med.

Mvh Erik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-01-05 09:35

Brian Lund wrote:
> Jeg synes ellers ikke det er markant anderledes end mit HB her:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Eller mit

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-01/2005-01-01/CRW_1077.jpg

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Food_life

Dato : 06-01-05 19:52

On Thu, 6 Jan 2005 18:11:41 +0100, "Simon Nielsen" <news@siho.dk>
wrote:

>"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

Sikkert et udemærket billede; men jeg kan ikke se forskellen over til
andre af samme type - billedet fanger ikke mig, der skal noget mere
spændende til.

MVH

Mogens

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 21:24

"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message

> Sikkert et udemærket billede; men jeg kan ikke se forskellen over til
> andre af samme type - billedet fanger ikke mig, der skal noget mere
> spændende til.

Hvad ville være mere spændene? Jeg er villig til at lære, det er vel også
det stafetten ér til.

Mvh
Simon

Fra : Food_life

Dato : 06-01-05 22:33

On Thu, 6 Jan 2005 21:23:32 +0100, "Simon Nielsen" <news@siho.dk>
wrote:

>"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message

>Hvad ville være mere spændene? Jeg er villig til at lære, det er vel også
> [...]
Det har jeg ikke lige et bud på, så havde jeg sendt det ind til
bedømmelse!

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-01-05 22:54

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-01-05 10:52

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse

> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message
>
> Her er mit bud
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714
>
> Et lidt anderledes fyrværkeribillede.

Hmm, jeg kan godt lide fotos, der tegner med lys på forskellig måde, men jeg
må indrømme, at dit ikke fanger helt.
Det skyldes, at du har brugt et bomberør, der detonerer sine bomber i små
cirkulære sole i rødt og grønt.
Til med gør den det adskillige gange på samme sted, og inden for den lange
lukkertid gir det derfor den kakofoni af gule og røde streger.

Jeg tror , du ville ha fået et bedre billede, hvis du havde koncentreret dig
om andres skyts i stedet.
En oplagt mulighed for ekstremt flotte nytårsraketbilleder er guldregn og de
der blå afarter af guldregnen.
De store stjernesole og små stjerneeksplosioner er jeg ikke helt så pjattede
med.

Jeg må tilstå, at jeg faktisk forsøgte mig selv, men ungerne bestemte sig for
at brænde 300 heksehyl af på samme tid og lagde dermed et tykt røgslør hen
over gaden, så jeg måtte gå indendørs. Vovsehunden måtte osse lige trøstes
lidt, da hun ikke var heeelt stolt over bragene udenfor, så jeg gik glip af
det meste af nytårsskytset.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : PH

Dato : 09-01-05 15:06

> Her er mit bud
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714

Flot billde
Godt fanget.
Kunne have undværet raketten øvert til højre
..... Men det kan jeg jo sagtens sige

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:18

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> wrote:

>Her er mit bud
>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714

Teknisk set er det iorden.

Men det virker for rodet, og for en gangs skyld er der "beskåret" for hårdt.

Fra : Erik W.

Dato : 09-01-05 17:29

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse
> Her er mit bud
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117714

Nogle flotte farver. Måske mangler jeg dybde og nogle gode linier i
billedet, der ligesom giver lidt fart og tempo.

mvh Erik

Fra : PH

Dato : 07-01-05 19:22

> Emnet er - Happy New Year -

Hej ... og godt nytår
Her er mit bud på ugens opgave:
http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=207&aktuelslide=0&kat=7&katnavn=dk%20fritid%20foto%20opgaver&str=Stor

Fra : Food_life

Dato : 07-01-05 19:58

On Fri, 7 Jan 2005 19:22:10 +0100, "PH" <send@ejspam.dk> wrote:

>Hej ... og godt nytår
>Her er mit bud på ugens opgave:
>http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=207&aktuelslide=0&kat=7&katnavn=dk%20fritid%20foto%20opgaver&str=Stor

Sjov effekt; måske skåret lidt bedre; matte farver; fanger mig ikke
rigtigt - orv effekten mangler!

MVH

Mogens

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 07-01-05 22:11

Her er så mit bidrag, der skulle stå 05 på billedet skrev med
stjernekastere.

Shutter speed: 0,5
F-stop: 10,0
Iso speed 1600
Focal length 29,0

http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=4&pos=1

Tommy Hjorth

Fra : Food_life

Dato : 08-01-05 08:29

On Fri, 07 Jan 2005 22:10:48 +0100, Tommy Hjorth
<tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

>Her er så mit bidrag, der skulle stå 05 på billedet skrev med
> [...]

Go' ide; men jeg synes at baggrunden står for uren!

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-01-05 15:10

"Tommy Hjorth" <tommy@linuxgeek.digicity.dk> skrev i en meddelelse

> Her er så mit bidrag, der skulle stå 05 på billedet skrev med
> [...]
En god ide, der ikke faldt helt rigtig ud.
Løsningen her ville ha været at dobbelteksponere billedet med hvert sit tal i
hver eksponering.
Og man bør stille kameraet på manuel fokus og på forhånd vælge afstanden og
bruge mirror lockup.
Blændevalget ser til gengæld helt rigtigt ud.

Det er et rigtigt svært billede at lave. Det ville være langt nemmere med en
lommelygte, da man her kan slukke lyset, når bevægelsen er gennemført.
Så point for kreativitet og sværhedsgrad herfra.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:38

Tommy Hjorth <tommy@linuxgeek.digicity.dk> wrote:

>Her er så mit bidrag, der skulle stå 05 på billedet skrev med
>stjernekastere.
>http://www.digicity.dk/displayimage.php?album=4&pos=1

En anderledes ide, end de andre fyrværkeribilleder der er med i ugens stafet.

Fotomæssigt er det OK, men der skulle være brugt nogle flere forsøg -
stjernekastere er ikke særlig dyre.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-01-05 14:55

"PH" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse

> Hej ... og godt nytår
> Her er mit bud på ugens opgave:
> http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=207&aktuelslide=0&kat=7&katnavn=dk%20fritid%20foto%20opgaver&str=Stor

Hmm, billedet ku bruge noget kontrast, noget farve.
Ret beset burde hele stjernen ha været med på billedet, og blændevalget burde
ha været på F:/11 eller F:/16
Billedet virker overeksponeret.
Måske noget kan reddes, hvis råbilledet er skudt i RAW, og man sænker
eksponeringen så meget som muligt i konverteringen og retter op med
Shadows/Highlights.

Det kan du gøre meget bedre, så om igen. og med højere blændetal!
Jeg har set langt bedre billeder fra din side.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:23

"PH" <send@ejspam.dk> wrote:

>Her er mit bud på ugens opgave:
>http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=207&aktuelslide=0&kat=7&katnavn=dk%20fritid%20foto%20opgaver&str=Stor

Det kunne være en interresant beskæring af et fyrværkeribillede.

Dog mangler jeg en sort eller næsten sort himmel og nogle farver i fyrværkeriets
lys.

Fra : Erik W.

Dato : 09-01-05 17:35

> [...]
http://62.242.60.78/editor7/user_alb_galleri_image.asp?ID=207&aktuelslide=0&
kat=7&katnavn=dk%20fritid%20foto%20opgaver&str=Stor

Virkeligt syret billede med den der lyserøde farve og det udbrændte højlys.
Jeg ville gerne have set det samme billede med meget mindre blænde. Så der
kommer lidt mere dybde. det ville samtidigt gøre himlen mørkere og gengive
farverne bedre i ildkuglen.

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 08-01-05 11:56

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Emnet er - Happy New Year -

Og her er mit bidrag taget nytårsaften efter midnat:
http://wildau.dk/happy_newyear.jpg

Da jeg åbenbart ikke har været helt klar i bolden på tærsklen til det nye
år, glemte jeg at tjekke ISO værdien, hvilken resulterede i at billederne
blevet taget med umanerlig høj ISO. Det gav noget støj i billedet som jeg
har dæmpet ved at skrue kraftigt ned for Eksponeringen i RAW konverteringen.
Da jeg ikke har et Tripod (endnu) monterede jeg min monopod i en vandfyldt
plastik parasolfod. Det er bedre end ingenting, men kameraet står og vipper
frem og tilbage, hvilken giver en interessant effekt på billedet.

Canon EOS 10D
Firmware version: Adobe Photoshop CS Windows
Date taken: 1. januar 2005 01:12:54
Exposure program: Manual
Exposure bias [EV]: 0,0
Focal length [mm]: 24
ISO value: 800
Shutter speed [s]: 1,50
Aperture: F13
Max. aperture: F1,8
Flash: Not fired
Metering mode: Multi-segment

Mvh Erik W.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-01-05 15:03

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og her er mit bidrag taget nytårsaften efter midnat:
> http://wildau.dk/happy_newyear.jpg

Det er bestemt ikke det dårligste nytårsskytsbillede, jeg har set i denne
omgang.
Jeg kan godt lide, den måde fontænen tegner med lys på filmplanet, med de
sjove krummelurer, gnister og blå streger.
Desværre er billedet noget rystet, da du mangler tripoden.

Jeg kan se, at du har lyttet lidt til NRE og valgt en fornuftig blændeværdi
(F:/13) mens jeg til gengæld undrer mig lidt over lukkertiden på kun 1,5 sek.

Alt i alt et godt forsøg på nytårsskytset, der kunne ha blevet rigtig godt,
havde du brugt et tripod eller et stabilt underlag for kameraet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:31

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote:

>Og her er mit bidrag taget nytårsaften efter midnat:
>http://wildau.dk/happy_newyear.jpg

Et ganske spændende billede.

Jeg ville nok skære lidt hårdere i bund og venstre side.

Fra : PH

Dato : 09-01-05 15:52

> Og her er mit bidrag taget nytårsaften efter midnat:
> http://wildau.dk/happy_newyear.jpg

Spændende billede med meget "tjuhej fallera og godt nyår"
ISO-støjen har du da redet pænt i land.

Fra : N/A

Dato : 09-01-05 15:08

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 09-01-05 15:08

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

>Så vil jeg da også være med, her med mit hovedbillede:
>http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Det er det bedste fyrværkeribillede i denne uge.

Men jeg kan slet ikke lide beskæringen - billedet bliver meget bedre ved at
skære toppen væk til lidt under månen, og justere lidt på højre side så der er
"symetri" top/højre.

Fra : PH

Dato : 09-01-05 15:56

> Så vil jeg da også være med, her med mit hovedbillede:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Det er da et rigtig champagne-billede
og fint beskåret.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-01-05 16:41

> Det er da et rigtig champagne-billede
> og fint beskåret.
>
> --
Nu sidder jeg og undrer mig lidt!
Jeg kan nemlig ikke se Brian lunds indlæg, hverken over Sunsite eller TDC's
news.tele.dk
Har han slettet indlægget igen?

Nå anyways.
Jeg kommenterer billedet her. Jeg håber ikke, det gør noget, Peter!

Brian!

Det er dejligt fyrværkeribillede, du har taget. Friskt og anderledes end de
sædvanlige sole.
Det er perfekt eksponeret, og den skrå vinkel er rigtig god. Man kommer til at
tænke på Champagne.

Skal jeg overhovedet kritisere noget, så er det lidt synd månen er kommet med
- På den anden side er den jo let nok at slippe af med.

Og så kunne jeg godt ha tænkt mig en lille bitte smule mere med i højre side.

Ellers perfekt! Topkarakter herfra!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-05 23:43

> [...]
> - På den anden side er den jo let nok at slippe af med.
>
> Og så kunne jeg godt ha tænkt mig en lille bitte smule mere med i højre

Jah jeg slettede det straks igen da jeg læste at du skrev sidste frist var
mellem fredag og lørdag, men det var måske kommende fredag/lørdag du mente?

Nåhja, men tak for de rosende ord :)
Desværre er billedet ikke beskåret, dvs. der ikke er mere at give af...

Brian

Fra : Erik W.

Dato : 09-01-05 17:44

"Brian Lund" skrev i news:41dfee0b$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Så vil jeg da også være med, her med mit hovedbillede:
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Skide godt billede. Vigtigst er måske at det udover at vise noget fyrværkeri
også fungerer som billede. Der er en god stærk diagonal i en enkelt
komposistion er og det giver virkeligt noget fart og smæk for skillingen.
Desuden er billedet godt eksponeret og der er nogle gode farver.

Mvh Erik

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-01-05 20:14

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Emnet er - Happy New Year -

Og vinderen af fotostafetten uge 1 er Brian Lund med
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Jeg begrunder mit valg med, at fotoet er et næsten pletfrit billede af
nytårsfyrværkeri.
Billedet er perfekt eksponeret, og kompositionen er god.
Billedet formidler en glad nytårsstemning, og man får helt lyst til at åbne en
flaske Champagne.

Brian Lund!

Tillykke med sejren!

Du er hermed vinderen og dermed emnestiller for uge 3 og dommer i selvsamme
runde.
Du bedes fremsætte dit emne snarest i en selvstændig tråd med emnelinien:
Fotostafetten - Bunden opgave for uge 3 2005 - Emne"

Og husk at poste en resultattråd torsdag d. 20 januar!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Erik W.

Dato : 09-01-05 23:05

"Frodo Nifinger" skrev i

> Og vinderen af fotostafetten uge 1 er Brian Lund med
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=117885

Godt valg! Tillykke med sejren Brian.

Mvh Erik

Fra : Brian Lund

Dato : 10-01-05 23:44

> [...]
> Fotostafetten - Bunden opgave for uge 3 2005 - Emne"
>
> Og husk at poste en resultattråd torsdag d. 20 januar!

Puha :)

Mange tak, ja nu må jeg se hvad det er jeg har sagt ja til her ;)
Jeg skal snarrest komme på noget... Det er første gang jeg overhovedet er
med til dette :)

Brian

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 13-01-05 10:36

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mange tak, ja nu må jeg se hvad det er jeg har sagt ja til her ;)
> Jeg skal snarrest komme på noget... Det er første gang jeg overhovedet er

Da Brian Lund endnu ikke har formået at poste et emne til uge 3 her torsdag
formiddag, fratager jeg ham hermed titlen som vinder af fotostafetten i uge 1
og giver stafetten videre til Erik Wildau, der IMHO var leverandør af det
næstbedste billede i ugens stafet. med
http://wildau.dk/happy_newyear.jpg

Erik!
Du er hermed en vinder og dermed emnestiller for fotostafetten uge 3 og dommer
for selvsamme.
Kom med et emne snarest.

Jesper Nielsen
aka