Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minimum aperture
Fra : Steen

Dato : 05-01-05 20:12

Jeg har købt en AF Nikkor 50 mm 1:1,8 DD

Det har en ring, hvor amn skulle kunne indstille "minimum aperture", men når
jeg stiller den på noget andet end bl 22, viser D70'en fEE i stedet for
hastighed og blænde og vil ikke tage billeder.

Hvad er egentlig medningen med den funktion?

--
/Steen

Fra : Kenneth K

Dato : 05-01-05 21:29

On Wed, 5 Jan 2005 20:12:19 +0100, Steen <steen@XXXcutie.dk> wrote:

> [...]
> hastighed og blænde og vil ikke tage billeder.
>
> Hvad er egentlig medningen med den funktion

Bl 22 _er_ "minimum aperture" eller mindste blænde. Jo højere tal jo
mindre blænde, sådan er det bare :) Så dit udstyr gør præcis som det skal.
:)

Meningen er at du sætter din blænde på huset og ikke objektivet.

Ta' et kig på denne side:
http://www.reasonableexpectations.com/Photography_Topics/Basic_Exposure/basic_exposure01.htm

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Steen

Dato : 05-01-05 21:43

"Kenneth K" <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newssj5chwmfxk021p@news2.tele.dk...
> On Wed, 5 Jan 2005 20:12:19 +0100, Steen <steen@XXXcutie.dk> wrote:
>
> Meningen er at du sætter din blænde på huset og ikke objektivet.

> [...]

Jeg forstår dig ikke helt.
Normalt sætter jeg jo blænden på kameraet (eller elektronikken gør det for
mig.

Jeg ville tro, at det skulle virke på dem måde, at ved f.eks. minimum
aperture på 8, ville kameraet ikke gå længere ned i blænde (op i tal) selv
om der var lys nok til det. Kameraet ville så være nødt til at går op i
hastighed i stedet for.

Normalt står minimum aperture ringen på bl. 22 og er låst, og kameraet vil
tage billeder. Men sætter jeg ringen på bl. 16, vil D70'en ikke tage
billeder. Det er som om, at funktionen er til et andet hus end D70.

/Steen

Fra : Lars Troels

Dato : 05-01-05 21:49

Det er som om, at funktionen er til et andet hus end D70.

Hej Steen

Jamen funktionen er netop til en andet hus end D70. Prøv at læse din manual
lidt bedre.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Kenneth K

Dato : 05-01-05 23:03

On Wed, 5 Jan 2005 21:43:08 +0100, Steen <steen@XXXcutie.dk> wrote:

> [...]
> tage billeder. Men sætter jeg ringen på bl. 16, vil D70'en ikke tage
> billeder. Det er som om, at funktionen er til et andet hus end D70.

Vil du bruge f.eks. blænde 16 vælger du blændeprioritet eller manuel på
dit kamera (A eller M mode) og bruger fingerhjulet ved din tommelfinger
til at vælge bl. 16. Der er derfor ingen grund til at stille blænde på
objektivet.

vh,
Kenneth

--