Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra amatør fotograf til pressefotograf
Fra : Anders Lund

Dato : 05-01-05 16:55

Hej
Når nu det engang bliver folketingsvalg, har jeg fået den ære at følge en af
partilederne i en uge, med mit kamera.
Det er nu lidt af en opgave for en amatør fotograf, som kun har leget med
digitalkameraer i 1½år.
Er det noget jeg skal lære? evt bøger/artikler om pressefotografi.

Mit udstyr er:
- Nikon D70
- 18-70mm DX objektiv
- 1 stk batteri m/
- 512Mb CF kort
- Taske
- Et ACTIV stativ (3-pod er godt tilfreds med det)
- Min bærbare

Som minimum skal jeg have købt:
Ekstra batteri
1Gb CF kort

Og ønsker mig engentligt et 50mm 1.8 AF, vil jeg få brug for det?
Derudover må et UV filter vel være fornuftigt når man er ude i marken, så
man ikke ødelægger sine objektiver.

Har i nogle forslag? Regner ikke med at jeg for brug for en blitz (har
heller ikke råd).

Mvh
Anders Lund

Fra : Jan F.

Dato : 05-01-05 17:13

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

> Har i nogle forslag? Regner ikke med at jeg for brug for en blitz (har
> heller ikke råd).

Du nævner det selv, en ektern blitz med en bouncer er et must, så ligner du
også en rigtig pressefotograf

--

Jan F.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-05 17:20

In article <crh3gl$5t8$1@news.net.uni-c.dk>, Jan F. wrote:
> "Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

> Du nævner det selv, en ektern blitz med en bouncer er et must, så ligner du
> også en rigtig pressefotograf

Og Sigma 500 DG koster kun omkring 160 euro i std udgaven, og
210-220 i lux.

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-05 17:33

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

> Når nu det engang bliver folketingsvalg, har jeg fået den ære at følge en
af
> partilederne i en uge, med mit kamera.

Det var da noget af en udfordring - er det igennem en avis eller hvordan?

> Er det noget jeg skal lære?

Et godt råd vil være, at have styr på dit udstyr og kende din fototeknik.
Dvs. du skal have helt styr på, hvordan du laver en spotmåling med din
D70'er, ved hvilke blændeåbninger dit objektiv tegner okay, hvor lang en
lukkertid du kan anvende uden at få rystede billeder ect. Det vil være synd
at gå glip af et godt billede, hvis du står og regner på blænderækken. Det
skal bare sidde på rygradden!

> - Taske

Til pressebrug vil jeg anbefale en polstret skuldertaske, som du hurtigt kan
komme ned i. En rygsæk er bedre til tungt/stort udstyr, men når det er
vigtigt at kunne skifte objektiv på få sekunder, skal tasken næsten være
over skulderen.

> - Et ACTIV stativ (3-pod er godt tilfreds med det)

Et stativ tror jeg vil være en klods om benet for dig. Det er lækkert at
have til landskabsbilleder o.l., men når du skal være hurtig på aftrækkeren,
er det en fordel at have en let oppakning. Hvis du skal fotografere med et
kraftigt teleobjektiv, vil en monopod dog være en fordel.

> - Min bærbare

Jeg går udfra, at den bærbare er med for at tømme kortet - ta' og køb en
hurtig USB/firewire-kortlæser, fremfor at tømme gennem kameraet.

> Som minimum skal jeg have købt:
> Ekstra batteri
> 1Gb CF kort

Et ekstra batteri er næsten nødvendigt. Se på www.batterier.dk efter et
uoriginalt - min erfarring siger, at de holder lige så godt som de
originale.

Et ekstra kort på 1 GB er nok også givet godt ud - specielt hvis du
fotograferer RAW, hvilket kan anbefales, hvis du vægter billedkvalitet over
hastighed.

> Og ønsker mig engentligt et 50mm 1.8 AF, vil jeg få brug for det?

50'eren har virkelig fået nyt liv på de digitale SLR-huse, og det er der en
god grund til: De er billige, lette, lysstærke og så tegner de hammer
skarpt. Den er dog lidt for tele med en cropfaktor på 1,5-stykker, så det
skal være til 3/4 portrætter eller tættere.

> Derudover må et UV filter vel være fornuftigt når man er ude i marken, så
> man ikke ødelægger sine objektiver.

Jeg bruger ikke UV-filtre, men foretrækker i stedet en god modlysblænde til
at tage af for stød og slag.

> Har i nogle forslag? Regner ikke med at jeg for brug for en blitz (har
> heller ikke råd).

Efter en pressefotograf viste mig fidusen ved flash og et ekstentionkabel,
har jeg brugt den kombination utroligt meget*. Faktisk vil jeg sige, at du
får svært ved at undvære flash. Dels som hovedbelysning til
indendørsbilleder med 18-70 mm, og dels som udfyldningsflash ved fuld
dagslys. Flue-på-vægen-effekten går naturligvis fløjten når flashen går af,
men det giver altså også et plus på billedkvaliteten i mange tilfælde.

* Flash + ekstentionkabel: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=106761

Held og lykke med projektet!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 05-01-05 18:17

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det var da noget af en udfordring - er det igennem en avis eller hvordan?

Nej, det er som kampagnemedarbejder for partiet.

> [...]
> synd
> at gå glip af et godt billede, hvis du står og regner på blænderækken. Det

Jeg syntes allerede jeg kender mit udstyr godt. Men det kan da ikke afvises
at jeg går i træning
Tak for rådet

> [...]
> komme ned i. En rygsæk er bedre til tungt/stort udstyr, men når det er
> vigtigt at kunne skifte objektiv på få sekunder, skal tasken næsten være

Jeg har netop en skuldertaske

> [...]
> er det en fordel at have en let oppakning. Hvis du skal fotografere med et
> kraftigt teleobjektiv, vil en monopod dog være en fordel.

Jeg tager det med. Men slæber kun rundt på det, hvis jeg ved vi skal bruge
det.

> Jeg går udfra, at den bærbare er med for at tømme kortet - ta' og køb en
> hurtig USB/firewire-kortlæser, fremfor at tømme gennem kameraet.

Min bærbare (x30) har en CF kort indgang, så det er fjong.
Den skal også bruges til at redigere billederne, inden de skal indsendes.

> Et ekstra batteri er næsten nødvendigt. Se på www.batterier.dk efter et
> uoriginalt - min erfarring siger, at de holder lige så godt som de
> originale.

Det gør jeg.

> Et ekstra kort på 1 GB er nok også givet godt ud - specielt hvis du
> fotograferer RAW, hvilket kan anbefales, hvis du vægter billedkvalitet
> over
> hastighed.

Ja. Bruger normalt fine, men kan godt se at der er mange fordele ved RAW.

> [...]
> skarpt. Den er dog lidt for tele med en cropfaktor på 1,5-stykker, så det
> skal være til 3/4 portrætter eller tættere.

Vi du sige at en Blitz er mere nøjvendig.
Det kan ske at jeg skal tage nogle portræt fotos. Har ikke helt fået det
klart defineret endnu.

> Jeg bruger ikke UV-filtre, men foretrækker i stedet en god modlysblænde
> til
> at tage af for stød og slag.

Det kan godt være det bliver sparet væk i første omgang. Men er modlysblænde
det samme som et pola-filter eller er det et ND-filter.

> [...]
> af,
> men det giver altså også et plus på billedkvaliteten i mange tilfælde.

Det er nok rigtigt.
Er det ikke noget med at SB600 blitzne kan bruges trådløst uden flashkabel?
Kan Sigma EF-500 DG ST NA-ITTL også det?

Mvh
Anders Lund

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-05 19:03

> Nej, det er som kampagnemedarbejder for partiet.

Okay - du må jo endelig vise resultatet når "det" engang er overstået.

> Jeg syntes allerede jeg kender mit udstyr godt. Men det kan da ikke afvises
> at jeg går i træning

Tro mig - man kan altid blive bedre. På en rejse i USA fotograferede jeg ofte
+300 billeder om dagen. Kameraet var faktisk fremme fra 8 morgen til sen aften,
og når jeg kig i seng var jeg ofte helt træt i søger-øjet. Den megen
kamerakontakt gav mig hurtigt en meget bedre forståelse af kameraet,
funktionerne, knappernes placering og beregniger med lukkertid/blænde. På den
måde er der mere energi til at komponere og fotografere.

> Jeg har netop en skuldertaske

Jeg er meget glad for min fotorygsæk, men til pressebrug er en skuldertaske nu
nr. 1.

> Ja. Bruger normalt fine, men kan godt se at der er mange fordele ved RAW.

Hvis du rammer den rigtige hvidebalance, eksponering og kontrast hver gang, er
det fint nok at skyde JPEG - men når du ser lyset med RAW, så vender du aldrig
tilbage til at skyde "digitale polarid-billeder" : )

> Vi du sige at en Blitz er mere nøjvendig.
> Det kan ske at jeg skal tage nogle portræt fotos. Har ikke helt fået det
> klart defineret endnu.

Du kan naturligvis godt klare dig uden, hvis du er vant til at skyde i
naturligt lys, men jeg ville nu nødigt udvære! Du kan nemt komme i en
situation, hvor du skal skyde på fuld blændeåbning, 1/45 sek. (ryste-risiko) og
1600 ISO. Så foretrækker jeg nu en flash til at få noget mere lys på motivet.

> Det kan godt være det bliver sparet væk i første omgang. Men er modlysblænde
> det samme som et pola-filter eller er det et ND-filter.

Nej, en modlysblænde er et simpelt stykke plastic, som monteres foran
objektivet. Den forhindrer at solen laver alt for mange reflekser ved
modlysbilleder, og samtidig yder det en god beskyttelse mod slag. Eksempel:
http://www.olympuspro.com/Images/Upload/LH-7_Lens-Hood.jpg

Et polfilter minimerer reflekser i blanke overflader, og bruges ofre til at
gøre en sommerhimmel mere blå. ND-filteret (neutral densitet) er et gråt
filter, som forhindrer lys i at komme ind. Det bruges ved meget lange
lukkertiden, eller i en udgave, hvor kun den øverste del er mørk. På den måde
kan man dæmpe himmelens lysstyrke, så den passer med forgrunden. Dette kaldes
ofte for et Gradient ND-filter.

> Er det ikke noget med at SB600 blitzne kan bruges trådløst uden flashkabel?
> Kan Sigma EF-500 DG ST NA-ITTL også det?

Kender desværre ikke så meget til hverken Nikon's eller Sigma's flash. Det er
der nok andre der kan svare på. Jeg vil dog tro, at de vil kræve en IR-sender
monteret på kameraet - så bure man fint kunne holde flashen i hånden uden
kabler imellem.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lars Troels

Dato : 05-01-05 20:15

> [...]
> IR-sender
> monteret på kameraet - så bure man fint kunne holde flashen i hånden uden

Jo SB-600 kan du betjene trådløst fra D70 og D2H. Til en så spændende
opgave, som jeg går ud fra at du vil kunne tjene lidt på hvis du er smart,
er en SB-600/SB-800 et must. Jeg bruger den selv til pressefotografering,
også trådløst....meget.

Glem alt om noget kopijunk. Originalt Nikon i-TTL i commander mode og det
fungerer.

I forhold til hvad du beskrev fra starten kan du klare opgaven med dit
eksisterende udstyr + en SB-600 og en omnibounce.

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 06-01-05 02:44

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I forhold til hvad du beskrev fra starten kan du klare opgaven med dit
> eksisterende udstyr + en SB-600 og en omnibounce.

Det er jo nok rigtigt. Hvor køber jeg en omnubounce. Kan ikke umilbart se at
powerphoto.dk har dem. De er ellers dejligt billige med SB-600.

Har du nogle links til artikler om SB-600 eller bare iTTL?

Mvh
Anders Lund

Fra : Lars Troels

Dato : 12-01-05 22:52

> Har du nogle links til artikler om SB-600 eller bare iTTL?

Hej Anders

Se her www.larstroels.dk/dslrartikel.htm

Hilsen

Lars T
www.larstroels.dk

Fra : Torben

Dato : 05-01-05 21:35

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Når nu det engang bliver folketingsvalg, har jeg fået den ære at følge en
> af partilederne i en uge, med mit kamera.
Udover det tekniske:
1) Bogen "Tid - om fotojournalistik" (Henrik Saxgren, forlaget Amanda)
2) Kig en tur ind hos Magnumfotograferne og se topklasse reportagefoto -
http://www.magnumphotos.com/c/Home_MAG.aspx
v.h. Torben

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-05 12:05

"Torben" <tors@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Udover det tekniske:
> 1) Bogen "Tid - om fotojournalistik" (Henrik Saxgren, forlaget Amanda)
Mange tak. Den er virkelig værd at læse. tak

Mvh
Anders Lund

Fra : Alex W

Dato : 06-01-05 09:33

> Er det noget jeg skal lære? evt bøger/artikler om pressefotografi.

Hej Anders

Lad endelig være med at læse alt for meget.

Du skal ikke prøve at ligne de andre fotogtafer i stil, men give billederne
din personlige vinkel på begivenhederne.
Du har en mulighed for at kunne tage billeder som ingen pressefotograf vil
kunne tage, da en pressemands opgave som regel er ret overfladisk. Han skal
bare komme med nogle billeder der passer til en i forvejen kendt historie.
Du kan selv forme din. Vise hvordan alting fungere bag kulisserne. Det er da
interessant.

/Alex W