Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Microdrive
Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 14:47

jeg har købt et Microdrive 2GB - da jeg startede med at bruge kortet
kunne jag have 527 billeder på kortet - nu kun 479. der er ca 64 mb
som jeg pludselig ikke kan bruge. Har prøvet at formatere drevetuden
held. Nogle gode råd?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-05 15:57

In article <5ornt09bneu46obvhjjfsurcesseoi9gmr@4ax.com>, Food_life wrote:
> [...]
> kunne jag have 527 billeder på kortet - nu kun 479. der er ca 64 mb
> som jeg pludselig ikke kan bruge. Har prøvet at formatere drevetuden

Ret dine kamera indstillinger tilbage til der hvor du kan have 527
billeder.

Husk dog, at den opgivne restkapacitet er vejledende, da der er forskel
på hvor meget billeder kan komprimeres.

Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 16:09

On Wed, 5 Jan 2005 14:56:42 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>Ret dine kamera indstillinger tilbage til der hvor du kan have 527
>billeder.
>
>Husk dog, at den opgivne restkapacitet er vejledende, da der er forskel
>på hvor meget billeder kan komprimeres.

Det er naturligvis med samme kameraindstilling - og selvom kortet lige
er formateret står der 64 mb som brugt på kortet?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-05 18:07

Food_life wrote:

> Det er naturligvis med samme kameraindstilling - og selvom kortet lige
> er formateret står der 64 mb som brugt på kortet?

Hmmm... enhver disk bruger noget plads til index og formatering, men
64 Megabyte lyder som lidt vel meget.

Har du prøvet at formatere med h.h.v. kamera og computer, og er
resultatet det samme i begge tilfælde...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 19:25

On Wed, 05 Jan 2005 18:06:31 +0100, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hmmm... enhver disk bruger noget plads til index og formatering, men
>64 Megabyte lyder som lidt vel meget.
>
>Har du prøvet at formatere med h.h.v. kamera og computer, og er
>resultatet det samme i begge tilfælde...?

Hvordan får jeg lov til at formatere det fra pc'en- den sædvanlige
mulighed er der ikke!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-05 23:12

Food_life wrote:

> Hvordan får jeg lov til at formatere det fra pc'en- den sædvanlige
> mulighed er der ikke!

Hvis du vil formatere Microdrive disken fra din PC'er, så skal du
ha' fat i en USB kortlæser, men du bør bruge den formatering som
kameraet laver.

Er du opmærksom på, at der kan være flere valg i kameraets menu,
"slet alle billeder", er ikke det samme som "format cart".

En helt anden mulighed er, at du har en orm på din PC, orme spreder
sig selv til alle medier som tilsluttes PC'en, og ormes natur er
netop, at de formerer sig og fylder op på harddiskene...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra :

Dato : 06-01-05 12:38

> [...]
> selv til alle medier som tilsluttes PC'en, og ormes natur er netop, at de
> formerer sig og fylder op på harddiskene...

Jeg har erfaret at i Canon 300D har det stor betydning hvordan kortet
formateres,kameraet bliver væsentligt hurtigere når kortet formateres som
fat 32 med en cluster størrelse på 32
Der er flere test om emnet på nettet.
Hilsen henrik

Fra : ePsen aNdreassen

Dato : 05-01-05 19:22

On Wed, 05 Jan 2005 16:09:26 +0100, Food_life <noname@tdc.dk> wrote:

>Det er naturligvis med samme kameraindstilling - og selvom kortet lige
>er formateret står der 64 mb som brugt på kortet?
>mvh

Har nettopp kjøpt et 2GB microdrive selv... et Hitachi.
Hvilket merke har du kjøpt?

EA
---------------------------------
ePsen aNdreassen
espo(at)bredband(dot)no

Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 19:23

On Wed, 05 Jan 2005 18:22:21 +0000, ePsen aNdreassen <me@no.com>
wrote:

>Har nettopp kjøpt et 2GB microdrive selv... et Hitachi.
>Hvilket merke har du kjøpt?
>
>EA
>---------------------------------
>ePsen aNdreassen
>espo(at)bredband(dot)no

Hitachi

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 05-01-05 18:38

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne jag have 527 billeder på kortet - nu kun 479. der er ca 64 mb
> som jeg pludselig ikke kan bruge. Har prøvet at formatere drevetuden

Så kommer vi til de tåbelige spørgsmål.... Har du brugt det et andet sted,
hvor du kan have anvendt de 64 mb. Når jeg spørger, er det fordi, at jeg
brugte mine i to forskellige typer kameraer, og den plads som det ene kamera
havde brugt, rørte det andet kamera ikke, og omvendt. De fredede hinandens
data, men kunne begge bruge løs af den ubrugte plads.

M.V.H.....Benny..

Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 19:24

On Wed, 5 Jan 2005 18:38:23 +0100, "Benny Mortensen 9380"
<wrapup1@kittymail.com> wrote:

> [...]
>havde brugt, rørte det andet kamera ikke, og omvendt. De fredede hinandens
>data, men kunne begge bruge løs af den ubrugte plads.

Som noget nyt optog jeg raw foto med kameraet!

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-05 21:38

> Som noget nyt optog jeg raw foto med kameraet!

Hvis du sammenligner antal billeder i JPEG Fine med RAW, så er det ikke så
underligt, at du har et mindre antal billeder til rådighed på kortet.

Som Povl også skriver, så husk på at antal billeder kun er vejledende. Mange
kameraer skriver hellere lidt færre end der rent faktisk er plads til, og jo
tættere du kommer på et fuldt kort, desto mere korrekt er det estimerede antal
billeder.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Food_life

Dato : 05-01-05 22:30

On Wed, 5 Jan 2005 21:38:08 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>tættere du kommer på et fuldt kort, desto mere korrekt er det estimerede antal

Det viser sig når kortet er tomt, indstillingerne det samme, kortet
lige formateret, så årsagen er en anden - der ligger nu noget på
kortet som ikke lå der før, og som ikke slettes ved en formatering?

Fra : Rene Krogh

Dato : 06-01-05 00:33

"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message
> [...]
> lige formateret, så årsagen er en anden - der ligger nu noget på
> kortet som ikke lå der før, og som ikke slettes ved en formatering?

Hvad med formateringen, er det den sammen. Kunne godt forestille mig at der
kunne være forskel alt efter om det er formateret med FAT16 eller FAT32.

/Rene

Fra : Food_life

Dato : 06-01-05 07:57

On Thu, 6 Jan 2005 00:33:20 +0100, "Rene Krogh"
<rk#nospam#@ikola.danmark> wrote:

> [...]
>kunne være forskel alt efter om det er formateret med FAT16 eller FAT32.

Kameraet's formatering burde vel være den rigtige!

Fra : Steen Christensen

Dato : 06-01-05 13:42

Den Wed, 05 Jan 2005 22:30:10 +0100. skrev Food_life:

> Det viser sig når kortet er tomt, indstillingerne det samme, kortet lige
> formateret, så årsagen er en anden - der ligger nu noget på kortet som
> ikke lå der før, og som ikke slettes ved en formatering?

Kan det tænkes at der er tale om defekte sektorer som bliver isoleret fra
når drevet formatteres, således at drevet aldrig kommer op på maks
kapacitet igen?

Jeg kender ikke Microdrives, men mener at det er en mulighed på
almindelige harddiske, hvis der findes et område på disken der ikke er
sundt (f.eks. efter et gok der har givet et headcrash)

/SC

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-01-05 16:40

"Steen Christensen" <reg2cat@danium.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> almindelige harddiske, hvis der findes et område på disken der ikke er
> sundt (f.eks. efter et gok der har givet et headcrash)

+++++++++++++++++++++++++++

Hej.

Ved en formatering bliver defekte sektorer ikke isoleret, kun ved en gang
scandisk/chkdsk, men måske han har brugt det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-01-05 12:13

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> Som noget nyt optog jeg raw foto med kameraet!

Uh, hvilken opløsning er det. 48 billeder i RAW som vejledende kan ligge på
64 mb... Nå ud til højre med det.... Se om ikke du kan finde en
tilslutningmulighed, så du kan læse det fulde indhold. Eller du har ændret
stien på kortet, så der ligger et gammelt katalog derpå, med lidt indhold.
Der kan også være sket en skrivefejl, men så burde du jo have mistet et par
billeder, på et tidspunkt mellem du havde den fulde kapacitet, og nu.

M.V.H.....Benny..

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-01-05 14:09

> [...]
> kunne jag have 527 billeder på kortet - nu kun 479. der er ca 64 mb
> som jeg pludselig ikke kan bruge. Har prøvet at formatere drevetuden

Hvis dine oplysninger er korrekt, så er det jo en underlig måde dit kamera
har at beregne antal billeder!
2GB eller 2048MB og 527 billeder giver 3,88MB per billeder. De 64MB svarer
så til 48 billeder og et snit på 1,33MB per billede!
48 billeder skulle svare til 186,5MB. Hvis du har formateret korteret med
formateringsfunktionen og ikke slet alt, så er der vel kun den mulighed at
en større del af MD er fejlbehæftet og duelukket af formatering, men i så
tilfælde burde der komme en fejlmelding. Prøv at sætte kortet i en kortlæser
og formaterer med din PC i stedet.
FAT16 of FAT32 giver kun lille forskel, så det er ikke årsagen.
Mvh,
Hans