Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre
Fra : Peer K

Dato : 05-01-05 01:20

Hej,

Jeg har fået 3 forskellige filtre kastet i nakken (nej, ikke
bogstaveligt talt). Sådan nogle har jeg aldrig rigtig prøvet før. Er der
nogen, der vil hjælpe med hvad de forskellige er, og i hvilke
situationer de er brugbare ?

Nr. 1 er påtrykt "Opteka High Definition 52mm UV"

Nr. 2 er påtrykt som ovenfor, men Polarizer til sidst. Har iøvrigt en
yderring, der kan drejes.

Nr. 3 som ovenfor, men "FLD" til sidst.

Jeg kan godt regne ud, at 1 og 2 er hhv. et UV og et pol filter.. Men
lidt om brugen? Og hvad er det sidste?

Fra : Morten Wartou

Dato : 05-01-05 01:44

Peer K wrote:
> [...]
> situationer de er brugbare ?
>
> Nr. 1 er påtrykt "Opteka High Definition 52mm UV"
Bruges oftest til at beskytte objektivet - billigere end nyt frontelement.
Kan have en eller anden tågefjernende effekt på analogkameraer. Det ved en
analognørd nok meget mere om end jeg gør. Et rigtigt godt UV-filter skader i
praksis ikke billedkvaliteten, et dårligt vil man ikke have.
Coating/multi-coating er en særdeles god idé ved UV-filtre, for at undgå for
mange refleksioner.

> Nr. 2 er påtrykt som ovenfor, men Polarizer til sidst. Har iøvrigt en
> yderring, der kan drejes.
Polariserende filter, glimrende til at fjerne refleksioner i f.eks. glas
eller vand, eller give lidt dramatik i f.eks. skyer. Det kan drejes,
effektiviteten afhænger af hvordan det er drejet. Eksperimentér.

> Nr. 3 som ovenfor, men "FLD" til sidst.
Bruges ved fluoroscerende lys (f.eks. lysstofrør eller energisparepære).
Retter på den "forkerte" farve disse lyskilder giver. Er ikke videre
interessant ved digitale kameraer, da hvidbalancen kan ændres direkte på
kameraet (og er man heldig rammer den automatisk hvidbalancejustering
korrekt).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret