Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DIY-fotorygsæk til småpenge!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-05 11:42

Alle fotonørderne herinde incl mig selv kender priserne på en anstændig
fotorygsæk.

Skal man samtidigt ha plads tilen 500/4,5 tele, som jeg, begrænses udbuddet
til bare tre modeller fra to forskellige mærker Löwe Pro og Tamrac.
Fælles for dem alle er, at de ligger i prislejet mellem sindsygt dyr og
rablende vanvittigt dyr.

Jeg spurgte tidligere i gruppen om alternativer til Löwe Pro og Tamrac, og her
var Bo så venlig, at fortælle, at han selv havde haft overvejelserne i
forbindelse med hans Nikkor 600/4,0.
Bo havde valgt at gøre det selv ved at ombygge en Haglöfs Tight rygsæk til en
fotorygsæk

Jeg har fulgt hans eksempel og viser her mine erfaringer frem.

Jeg købte en helt ny Haglöfs Tight L via www.ebay.de hos en tysker ved navn
Ulrich Süssner (kaldenavn Haingrüner)
Jeg vandt buddet med 24,95 Euro og måtte betale shippingcosts på 13,95 Euro.
Ialt 39 Euro.

Levering tog lidt tid her hen over julen, men den kom. (ca 14 dage)

Selvsamme person har nu en tilsvarende rygsæk på auktion lige Pt. med en dag
tilbage og højeste sum på 10 euro.

Jeg har lagt skumgummi (et gammelt liggeunderlag) på alle indvendige sider af
tasken. Alle indlæg er syet ind i bævernylon fra Peters Resthal i Tilst.
1 meter rækker og koster 86 kr.

I bunden har jeg lagt liggeunderlaget i fire lag for maksimal beskyttelse (ca.
3,8 cm)
Den store frontlomme dækker hele fronten på taksen og heri har jeg lagt en
plade skumgummi, der fylder hele lommen.

Ialt har jeg brugt:
1 Haglöfs Tight L rygsæk 294 kr
1meter BæverNylon Marineblå 86 kr
4 strips 50 mm velcro a 14 kr (Tror jeg nok)
2 strips 15 mm velcro a 8 kr, (tror jeg nok)
en rulle marineblå tråd ca. 20 kr.
et liggeunderlag (konens gamle underlag)

Jeg vil anbefale 5 brede strips af velcro istedet. (50 mm)
Der skal bruges en symaskine.
Jeg har syet velcro'en på indersiden af indlæggene direkte på gennem 2 lagstof
og skumgummi.
Det er lettest, hvis man har en ordentlig symaskine. - For mig var det ingen
sag

I rygsækken har jeg plads til mit D70 med påmonteret Sigma 500/4,5 EX HSM dog
med omvendt modlysblænde, min Nikkor AF 180/2,8 ED, mit Nikkor DX
18-70/3,5-4,5 ED, begge mine Sigma EX telekonvertere (2x og 1,4x) og en
50/1,8, når jeg får fat på en og en lille thermokande til kaffe.

Alternativt er der plads til kamera med 500 mm, en 180 mm og 6 mindre optikker
med brændvidder optil 135 mm.

Her er et par hurtige billeder af min rygsæk ud og indvendigt:

http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-304
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-303
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-305
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-306

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-01-05 12:00

Frodo Nifinger wrote:

> Skal man samtidigt ha plads tilen 500/4,5 tele, som jeg, begrænses udbuddet
> til bare tre modeller fra to forskellige mærker Löwe Pro og Tamrac.

Jeg faldt over et svenskt fotofirma, der har en stribe spændende
produkter, deriblandt nogle tasker af mærket "DOMKE", tag selv et
kik på deres web-site: http://www.atphototech.se/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-05 12:40

> Jeg faldt over et svenskt fotofirma, der har en stribe spændende produkter,
> deriblandt nogle tasker af mærket "DOMKE", tag selv et kik på deres
> web-site: http://www.atphototech.se/

Tak for linket!

Pyha, de er heldigvis osse rævedyre, ellers har alt mit arbejde jo været
spildt

Jeg tillader mig at frydes over, at jeg har fået en næsten perfekt fotorygsæk
til under 450 kr.
Men havde jeg vidst, at Haglöfs laver Tight større end L(arge), så havde jeg
nok sprunget på
en XXL for at kunne ha beholdt modlysblænden siddende på min Sigma 500 mm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-01-05 14:29

Frodo Nifinger wrote:

> Tak for linket!
>
> Pyha, de er heldigvis osse rævedyre, ellers har alt mit arbejde jo været
> spildt

Meningen med linket, var at det er godt sted at hente gode ideer til
"gør det selv" projekter, og dem der har ti tommelfingre kan jo bare
bruge visakortet...

Her er iøvrigt et link mere, det er også et svenskt site, se f.eks.
flg. link med et sammeklappeligt letvægts fotoskjul:
http://www.photax.se/ovrgt/gomsle/gomsle.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-01-05 13:11

> Her er iøvrigt et link mere, det er også et svenskt site, se f.eks. flg.
> link med et sammeklappeligt letvægts fotoskjul:
> http://www.photax.se/ovrgt/gomsle/gomsle.htm
>
> --
Igen TAK!

Og igen skal man vist igang med husfliden
Næsten 1800 slag for det ellers fine skjul.

Jeg er allerede i gang med at designe et skjul af et militært kamouflagenet,
der kan købes for 160 kr på et overskudslager.
Desværre er teltstængerne fra et festivaltelt for korte, til at det bliver
komfortabelt.
Så hvis nogen her en god ide til, hvad man kan bruge som stivere/stænger, er
jeg bestemt lydhør.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-01-05 18:18

In article <41da87c6$0$21545$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> komfortabelt.
> Så hvis nogen her en god ide til, hvad man kan bruge som stivere/stænger, er

Kan du ikke købe et billigt kuppeltelt ? Eller hvad størrelse tænker du
på ? Evt stænger fra 2 sæt. Stængerne er som regel åbne i enden, så du
kan stikke et ben ind i hver ende.

For at holde dem på plads, så skal du bruge noget snor med en "pind" i
hvert hjørne som ved teltene. Så kan du slippe for bunden. Og så noget
til at holde dem sammen i toppen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-05 01:41

Frodo Nifinger wrote:

> Jeg er allerede i gang med at designe et skjul af et militært kamouflagenet,
> der kan købes for 160 kr på et overskudslager.

Hvis man læser lidt i forskellige bøger og blade, der handler om
naturfotografering, og fotos af vilde dyr, så fremgår det tydeligt,
at det er en smart strategi med et fotoskjul.

Fremgangsmåden er, at man skal ha' etableret kontakt til nogle
private lodsejere, så man kan få tilladelse til at opstille et
permanent fotoskjul, det skal stå så vildt og fugle vænner sig til
det, man kan evt. supplere med noget fodring i området rundt om
fotoskjulet.

Fidusen ved et fotoskjul er, at man kan få dyrene helt tæt på, men
det kræver til gengæld, at man er bevidst omkring støj, bip'ende
kameraer og en støjende autofocus dur ikke.

Jeg kender nogle lodsejerer i Værebro ådal, og der har jeg prøvet at
bygge et fotoskjul, men jeg har slet ikke tålmodighed til at vente i
mange timer, jeg får "splinter" i bagdelen, når der er gået en halv
time.

Men jeg tror, at det i nogle situatione kan være smart med et
sammenklappeligt fotoskjul, f.eks. om foråret når viberne indtager
engene, de er nemlig så sky, at man ikke kan få gode billeder af
dem, og i en åben eng er der ikke nogen naturlige skjul, så der
kunne det være smart med sådan et letvægts fotoskjul, som man
lynhurtigt kan opstille...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 03-01-05 12:13

Hej Jesper.

> Alle fotonørderne herinde incl mig selv kender priserne på en anstændig
> fotorygsæk. [...cut...]
> Fælles for dem alle er, at de ligger i prislejet mellem sindsygt dyr og
> rablende vanvittigt dyr.

Jep...

> Jeg har fulgt hans eksempel og viser her mine erfaringer frem.[...cut...]

Og mange mange tak for dét!

> Her er et par hurtige billeder af min rygsæk ud og indvendigt:

> [...]

Super service! Den ser jo fin ud.
Har jeg forstået det ret: Alle de små rum der er på billede 303 er altså
nogen du har lavet?

Vh. Jacob.
-der er glad for nu at have nogen arbejdstegninger til konen...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-01-05 12:18

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Jesper.

> Super service! Den ser jo fin ud.
> Har jeg forstået det ret: Alle de små rum der er på billede 303 er altså
> nogen du har lavet?

Jeps, Skumgummi syet ind i bævernylon og velcro syet på flapperne, så de kan
flyttes.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Allan

Dato : 03-01-05 17:20

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in

> [...]
>>> http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-305

> Jeps, Skumgummi syet ind i bævernylon og velcro syet på flapperne, så

Det ser rigtig godt ud! Min eneste tanke er om ikke bævernylon sammen med
det her skum indeni giver en masse statisk elektrisitet?
Vil du stadig vælge bævernylon?

De bedste hilsner

Allan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-01-05 08:00

"Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det ser rigtig godt ud! Min eneste tanke er om ikke bævernylon sammen med
> det her skum indeni giver en masse statisk elektrisitet?
> Vil du stadig vælge bævernylon?

Jeg oplever ikke noget problem!

De dyrefototasker er også bygget op indvendig af skumgummi i nogenlunde samme
kvalitet og med smudsafvisende Nylon.
Jeg har faktisk svært ved at tænke mig en sitution, hvor statisk elektricitet
i forbindelse med tasken skulle være noget problem.
Det skulle da lige være, at kameraet forvandles til en nullermandsmagnet.
objektiverne er dog af metal, så de vil hurtigt blive afladet.

Bævernylon har den fordel, at ydersiden er relativt glat og meget
smudsafvisende.
Det er det stof, der kommer tættest på nylonstoffet i proff. tasker, og som er
let tilgængelligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : nyrup

Dato : 03-01-05 21:00

Den ser utrolig flot og professionel ud!! Det kan jo næsten betale sig at
købe en symaskine blot for at lave sådan en rygsæk! - Jeg kan godt li sådan
et gør-det-selv projekt - flot arbejde!

Fra : Anders F

Dato : 04-01-05 01:12

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message
> Bo havde valgt at gøre det selv ved at ombygge en Haglöfs Tight rygsæk til
> en fotorygsæk
> Jeg har fulgt hans eksempel og viser her mine erfaringer frem.

Kanon projekt! Det fedeste er imho. faktisk at den ikke ligner en
fotorygsæk! =)

Mvh.
Anders (der render rundt med en kæmpe Lowe bæltetaske - stort set altid
uden den dårlige toprygsæk!)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-01-05 08:17

> [...]

> optikker med brændvidder optil 135 mm.
>
> Her er et par hurtige billeder af min rygsæk ud og indvendigt:

Jeg har forresten følgende vigtige kommentarer til mit selvbyggerprojekt, I
bør læse, inden I kaster jer ud i det:

Haglöfs Tight L(arge) som jeg har brugt og de andre Tight rygsække er lettere
dråbeformet, dvs. dybden på rygsækken er ikke helt ens fra top til bund.
Skumgummisiderne, jeg har indsat i min taske er f.eks 12 cm høj i bunden, men
den er 9 cm i toppen.

Tight L passer perfekt til Nikon's D70 i højden oppe i toppen af tasken, men
hvis man har tænkt sig samme layout i tasken som jeg og ejer eller har planer
om et Nikon D1X, D2X, Canon 1D, 1D Mk. II, 1Ds Mk II eller lign voldsomt
kamera eller har monteret batterigreb på sit 300D eller 20D, så er tasken ikke
dyb nok i toppen.

Man bør så her vælge en større model (XL eller XXL) eller ændre designet, så
kameraet ikke ligger i toppen af tasken.
Har man ikke brug for de helt lange brændvidder, kan man jo bare flytte
kameraet 7 til 10 cm nedad i tasken.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 06-01-05 17:09

Rigtig flot projekt! Du er bare et par uger for sent på den for mit
vedkommende :(
Købte denne
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=3860207195&ssPageName=STRK:MEWN:IT
inden jeg så din gode idé, og som andre også skriver, så er det bedste ved
idéen næsten, at man ikke skilter med en masse dyrt udstyr.

Mvh Thomas