Lejlighed med katte???
Fra : Line Poulsen

Dato : 13-02-05 14:11

Hej allesammen,

Jeg er blevet opfordret til at skrive her, med et lille problem, som
der garanteret er flere af jer, der kender.

Min kæreste og jeg bor i en lejlighed i Randers, hvor vi har fået lov
til at ha' katte. Så vi har anskaffet os to dejlige hunkatte, der
begge skal steriliseres her i løbet af måneden. Nu er sagen den, at vi
begge to studerer i Århus, og derfor gerne vil finde et sted at bo
her... Det er altså bare ikke nemt, når man har katte!!! Vi har
skrevet så mange ansøgninger, og har enten fået afslag eller ikke hørt
noget - fordi vi har katte. I de ansøgninger, vi har sendt, hvor vi
har "glemt" at informere om det, har vi straks fået tilbud om at komme
til fremvisning af lejligheden. Hva' gør man så??? Vi vil jo ikke
skaffe os af med de to darlings pga dette, men det er bare så
frustrerende! Vi synes jo på ingen måde, at det kan være noget
problem...

Nu vil jeg meget gerne høre, om der er andre af jer, der har været i
denne situation, og hvordan den har løst sig, samt om I evt. kender
nogen, der kender nogen...

Mvh
Line

Fra : Leyna

Dato : 13-02-05 14:54

On 13 Feb 2005 13:11:20 GMT, Line Poulsen <lineep@hotmail.com> wrote:

>Min kæreste og jeg bor i en lejlighed i Randers, hvor vi har fået lov
>til at ha' katte.

Og det skal I da være glade for, men problemet kan da ikke være så
stort. Der er da glimrende forbindelser med busser og tog mellem
Randers og Århus... og I aksl vel ikke studere i al evighed, så hvis
det ellers er en go' lejlighed, hvorfor så flytte?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Helle

Dato : 13-02-05 15:00

> Nu vil jeg meget gerne høre, om der er andre af jer, der har været i
> denne situation, og hvordan den har løst sig, samt om I evt. kender
> [...]

Hejsa.

Åh hvor jeg kender det. Jeg har selv søgt lejlighed/værelse de sidste par
mdr og det er rigtig svært at finde noget hvor man må have kattene. Jeg har
lavet nogle små forsøg:

1. sætte en annonce i avisen hvor jeg skriver jeg har to indekatte
(racekatte).
Henvendelser: ingen!

2. Sat annonce i avisen hvor jeg ikke nævner kattene og først fortæller det
når jeg er ude at se lejlighederne.
Henvendelser: masser!

Hvad har jeg lært?: jo, lad være med at nævne noget om kattene før du HAR
set lejligheden og givet udlejer et godt indtryk af dig. Du spørger så:
hvordan med husdyr? og så siger udlejer: NEJ, ingen husdyr. Du fortæller så
at det bare er to katte og du kan evt. have medbragt billeder af kattene.
Foreslå evt. at give en mdr mere i indskud for at få lov at have kattene.
Det har virkelig hos mig.
Mit indtryg er at mange udlejere har haft utrolig dårlig erfaring med katte.
Katte river og kradser i alting, pisser op af væggene osv., og det er et
frygteligt hyr at få det i orden igen efter udflytning. Derfor er det
nemmere for dem helt at sige nej og så udleje ud til folk der ingen dyr
har - de kan de jo sagtens.

En anden erfaring jeg har gjort mig er, at det generelt er nemmere at få lov
at have sine katte hvis man ikke lige søger noget at bo i inde byen, det er
nemmere lidt ude på landet og så får man også mere lejlighed for pengene
derude

7 ud af 10 steder hvor udlejer starter med at sige nej til husdyr, har det
alligevel endt med at jeg har fået lov at have dem der, men hvis der blev
klaget fra de andre beboer så blev jeg opsagt. Så det KAN altså lade sig
gøre
Jeg har set på enormt mange steder og mange af stederne har jeg måtte have
kat men har så valgt fra af andre grunde.

Jeg vil absolut ikke anbefale at tage en lejlighed hvor du ikke må have
kattene og så alligevel have dem. Du går dermed hele tiden og er nervøs for
hvornår det bliver opdaget og så står du igen uden noget at bo i og skal
starte forfra.

Fat mod med boligjagten, jeg ved det kan lade sig gøre, men søg lidt udenfor
byen, det behøver ikke være ret langt.

Mvh Helle

Fra : Line Poulsen

Dato : 13-02-05 15:45

Tak for jeres råd.

Det er ikke optimalt at bo så langt fra sit studie, og absolut
ikke noget, vi har lyst til at gøre i de fem år, hvor vi skal
læse. Selv om transportmulighederne er gode, kan det ikke undgås,
at man går glip af nogle ting, såvel fagligt som socialt.

Tror også vores næste skridt er at sætte en annonce i avisen.
Måske skulle man, som du opfordrer til, Helle, vente med at
fortælle om kattene, til man er ude i lejligheden...

Men vi vil fortsætte jagten - gode råd er fortsat meget velkomne :)

Mvh
Line

Fra : Stine BT

Dato : 13-02-05 16:29

Hej Line.

Min kæreste og jeg ventet bare til det rette tilbud kom. Vi havde en annonce
i Århus Onsdag, som ikke gav pote, i hvert fald ikke i første om gang. Vi
satte en i igen ugen efter og der blev vi kontaktet af et privat udlejnings
firma. Vi bor nu i en dejlig lejlighed i Risskov (hvis det siger dig noget).

Mit råd er at have tålmodighed og i står jo ikke i en vildt presset
situation, så tag jer lidt tid.. Der skal nok komme noget, men som Helle
også siger, det er lettere at finde noget uden for Århus C.

VH Stine, Figaro og Duchess.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-02-05 19:15

> [...]
> fortælle om kattene, til man er ude i lejligheden...
>
> Men vi vil fortsætte jagten - gode råd er fortsat meget velkomne :)

Hej Line.

Hmm, hos nogle boligselskaber er det tilladt at have husdyr, såfremt de
bliver indregistreret ved indflytning.
Prøv at høre ad hvorvidt husdyrhold er tilladt, når I kommer ud og kikker på
lejligheder - og eventuelle muligheder for dispensation eller anden mulig
snoen-sig-rundt-om-reglerne-ting.
Få evt. en kopi af husreglerne, de fleste steder har sådan en liste med ting
man må, og ting man (især) ikke må.
Knæk og bræk i boligjagten.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - boende et sted hvor man ikke må have kat.

--
=================
www.welles.dk

Fra : JytteJ

Dato : 13-02-05 23:31

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er et frygteligt hyr at få det i orden igen efter udflytning. Derfor er
> det nemmere for dem helt at sige nej og så udleje ud til folk der ingen

God idé, jeg tror også at man er nød til at forklare folk at hvad det vil
sige at de er neutraliserede !! Folk der ikke selv har/ har haft kat, aner
ikke hvad det vil sige at katten er neutraliseret.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Helle

Dato : 13-02-05 23:51

> God idé, jeg tror også at man er nød til at forklare folk at hvad det vil
> sige at de er neutraliserede !! Folk der ikke selv har/ har haft kat,
> aner ikke hvad det vil sige at katten er neutraliseret.

Ja lige præcis.
Jeg ville også være enormt negativt indstillet hvis nogen kom og ville leje
en lejlighed hos mig og fortalte at de ville have en masse store giftige
edderkopper eller en tiger eller sådan noget.
Hvis man ikke ved hvad det vil sige at have kat, men bare har haft dårlige
oplevelser med katte og deres ejere ja så tror de jo at katte river i alt,
ødelægger alt, pisser alle vejene og går og skaber sig i opgangen, ryger på
gamle mennesker og ødelægger træværk.

Mvh Helle

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 13-02-05 22:04

Line Poulsen skrev i en meddelelse...

> Min kæreste og jeg bor i en lejlighed i Randers, hvor vi har fået lov
> til at ha' katte.

Sådan lige af ren nysgerrighed - må man have lov at spørge til
boligforholdene? Jeg bor selv i lejlighed i Randers, en af de billigere
boligforeninger i byen og en af deres mindste lejligheder - med tre katte og
et totalt dyreforbud! Det kunne da være spændende hvis der var en mulighed
for at finde et sted jeg måtte have kattene åbenlyst - og havde råd til det.

> Nu er sagen den, at vi
> begge to studerer i Århus, og derfor gerne vil finde et sted at bo
> her...

Ja, jeg kender desværre ingen i Århus der har en lejlighed til leje, men jeg
synes da lige at jeg vil tilføje at jeg pendlede fra Randers til Aalborg i
de fire år mit videregående studie varede og jeg synes da ikke jeg faldt
helt fra i det sociale. Og økonomisk kunne det faktisk bedre svare sig at
blive boende og så tage transportudgiften i stedet for.

Men al held og lykke med boligsøgningen - håber det lykkes jer at finde den
helt perfekte bolig

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Line Poulsen

Dato : 14-02-05 16:30

> [...]
>være spændende hvis der var en mulighed
>for at finde et sted jeg måtte have
>kattene åbenlyst - og havde råd til det.

Vi bor hos en privat udlejer i Randers. I vores lejekontrakt står
også, at husdyr ikke er tilladt, men da vi kunne se, at flere i
opgangen havde hund, spurgte vi, om vi kunne få lov at anskaffe os
et par katte. Tror også ofte det er nemmere, når man først er
kommet ind...

>Ja, jeg kender desværre ingen i Århus
> [...]

Ja, det kan sagtens lade sig gøre, men sagen er bare den, at
næsten alle vores venner efterhånden er flyttet til Århus, så vi
har ikke så meget at blive boende for...

Mvh
Line

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 16-02-05 18:27

"Line Poulsen" <lineep@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg meget gerne høre, om der er andre af jer, der har været i
> denne situation, og hvordan den har løst sig, samt om I evt. kender

Hej Line
Jeg bor i Brabrand boligforening i noget der hedder Hasselhøj i Hasselager
og her er det tilladt at have to katte (som jeg har fået indført , prale
prale). Her er der ungdomsboliger til ikke ret mange penge. Jo det er små
lejligheder men efter to år har i så fortrinsret hvis i vil søge noget
større. Fra jeg fik mit boligbrev til jeg havde en ungdomsbolig gik der 3
mdr (det er godt nok også 9-10 år siden). Men det er da en mulighed

Linda